Vooruit, nog 1 posting in 2012 dan

26 dec

Schreef ik in mijn vorige posting dat ik geen affo’s had die ik nog kon laten zien, ineens was daar toch nog een (kleine) affo! Een hele tijd geleden had ik het genoegen om een workshop van Yoko Saito bij te wonen, klik hier in de rechterkolom maar eens op de tag “Yoko Saito”, dan kun je het teruglezen. Meteen daarna maakte ik 2 kleine applicaties van Yoko, een leeuw en een olifantje. Zoals gebruikelijk bij mij ;-) , bleven deze 2 lapjes echter daarna liggen in de kast…

Een paar maanden daarna kwam ik ze weer tegen, en begon ik met het quilten van het olifantje. Ik had het middenstuk en een paar driehoeken rondom al gequilt, en daarna verdween ‘ie voor de tweede keer uit het zicht.

Totdat ik een tijdje geleden in Engeland een mooie quiltstandaard bestelde, die goed in onze vensterbank past. De standaard had ik al een paar weken in huis, alleen nog geen klein quiltje om er in te hangen. Totdat ik ineens weer aan de blokken van Yoko dacht. Afgelopen week het blok snel opgezocht, verder gequilt, de achterkant stof naar voren omgeslagen voor de bies en 2 ophanglussen er aan gemaakt en klaar:foto 2Het licht doet de foto niet veel goeds (iets teveel schaduwen), maar je krijgt een idee hoe het er uitziet. Ik heb er een vingerhoed bij gelegd om te laten zien hoe klein de olifant is…

En het quiltje hangt nu dus in de standaard:foto 1Ik ben erg blij met de standaard, en het is natuurlijk nog leuker dat er nu ook alvast iets in hangt. Volgend jaar maar eens bedenken wat het volgende kleine quiltje wordt wat ik ga maken om er in te hangen.

Nu ik het heb over volgend jaar: ik heb al 1 project in gedachten waar ik dan mee wil starten. Ik kwam laatst (volgens mij op een Facebook groep over handquilten) een erg gave tip tegen. Het ging over Wholecloth Quilts, dus quilts die niet uit patchwork bestaan, maar uit 1 lap stof, die met decoratieve figuren helemaal gequilt is. Ik vind dat altijd erg mooi om te zien, alleen heb ik geen enkele ervaring in het maken van een tekening daarvoor, en om deze vervolgens netjes op een groot stuk stof over te trekken. Nu zijn er echter pakketten verkrijgbaar waarin een top zit waarop het hele patroon al voorbedrukt is met blauwe lijnen. Deze blauwe lijnen gaan er met water/wassen weer uit. En in het pakket zit ook meteen al genoeg stof voor de achterkant en biezen, dus je hebt verder alleen je favoriete tussenvulling, quiltgaren en quiltnaalden nodig. Ik vond prachtige pakketten van Benartex bij Christian Lane Quilters en bestelde deze natural color Feathered Pineapple Wall quilt. De afmeting zal uiteindelijk 40×40 inch worden, dus ongeveer 112×112 centimeter:foto 3Volgens de beschrijving die erbij zit, mag je de top (uiteraard) van tevoren niet wassen, omdat de lijnen dan weg zijn. Je mag de top echter wel strijken aan de achterkant, de lijnen zullen dan niet blijven zitten na het wassen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit er gequilt uit zal zien, want het is een prachtig gedetailleerd patroon:foto 4Heerlijk veel quilten, zonder onderweg naden en naadtoeslagen tegen te komen. Is het geen valsspelen, omdat de tekening al voorbedrukt is? Voor sommigen misschien wel, maar ik vind het voor nu een ideale oplossing. Later als ik groot ben, verdiep ik mij wel een keer in het zelf bedenken/maken voor een dergelijk patroon :-D Verwacht niet meteen begin volgend jaar een posting met de eerste steken, want ik mag er van mijzelf niet eerder mee starten voordat de Sunbonnet Sue klaar is. Zal nog veel moeite kosten om  mijzelf te bedwingen… ;-)

Voor straks allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst, en laten we hopen dat 2013 een mooi en creatief jaar wordt!

34 Reacties to “Vooruit, nog 1 posting in 2012 dan”

  1. zipjezopje 26 december 2012 at 13:51 #

    Dat zijn schattige quiltjes geworden Gert, en het hangt zo gezellig in dat lieve standaartje, wat een vondst! En oh ja, een wholecloth, staat ook op mijn lijstje van wat ik ooit wil proberen, maar dan niet met de hand voor mij. Tegen de tijd dat deze quilt klaar is, ben je volleerd handquilter, met al die kilometers aan steekjes! Volgens mij verkoopt Dorry ze ook in Tilburg.

  2. Berna 26 december 2012 at 13:56 #

    Wat een schattig quiltje in dat mooie standaardje!
    Ik wens je nog een fijne tweede kerstdag en een goed uiteinde toe en een heel goed, gezond en creatief 2013!!
    We zullen elkaar vast wel weer ergens treffen in het nieuwe jaar.

  3. mieke 26 december 2012 at 13:56 #

    Het olifantje is, de quiltstandaard nog veel leuker.
    En je WIP ( work in progress) Zie er goed uit.
    En dat mag best een keer, een voorgedrukt patroon. Succes, grtjs Mieke

  4. Annemart 26 december 2012 at 13:58 #

    Gert, dat moeten de quilts van Andrea Stracke zijn geweest waar je naar gekeken hebt. Ik ben heel benieuwd naar jouw wholecloth quilt. Fijne laatste dagen in 2012 en veel quiltplezier in 2013!

    • Gert 26 december 2012 at 14:01 #

      Klopt Annemart, ik las het in “onze” Facebook groep, erg mooi om te zien! Voor jou ook hele fijne dagen natuurlijk, en hopelijk ontmoeten we elkaar eens in 2013 ;-)

  5. Anita 26 december 2012 at 14:02 #

    Wat een leuk quiltje is het geworden. Straks al je alles gequilt hebt ziet niemand meer dat het voorbedrukt was. Heel veel succes. Ik wens jullie een heel goed uiteinde en een gezond, gelukkig en creatief 2013.

  6. Anita - Vlijtige Handjes 26 december 2012 at 14:17 #

    Net wat je zegt, heerlijk quilten zonder naadjes en gewoon lijntjes volgen. Lijkt me heerlijk ontspannen. Het standaardje met quiltje is schattig. Mag ik vragen waar in Engeland je het besteld hebt?
    Niet te streng zijn voor jezelf hè…..
    Fijne 2e kerstdag en een goede jaarwisseling.
    Tot in het nieuwe jaar.
    Groetjes Anita

  7. Lida 26 december 2012 at 14:33 #

    Schattig! Wat leuk in die standaard! Succes met je nieuwe project, ziet er geweldig uit! Goede jaarwisseling, knuffel
    Lida

  8. marijke 26 december 2012 at 16:22 #

    Nog een fijne 2e kerstdag, leuk dat je gelijk een quiltje in je standaard kan ophangen!
    Ben erg benieuwd naar je nieuwe project heb ik ook nog nooit gedaan….
    Gezellig oud en nieuw en een gezond en creatief 2013!
    groetjes van Marijke

  9. Willeke 26 december 2012 at 16:32 #

    Wat een mooie quiltstandaard! Het ieniemini-quiltje erin is ook errug leuk! Slim om een blok even snel om te toveren tot een quiltje.
    Succes en plezier bij het quilten van de wholecloth quilt. Ik heb ook al eens met zo’n pakket in m’n handen gestaan, volgens mij tijdens de patchwork & quiltdagen. Maar ik moet van mezelf eerst wat van mijn voorraad ufo’s wegwerken….

  10. Edith 26 december 2012 at 17:08 #

    Wat een lief olifantje! Leuk dat je al weer bezig bent met nieuwe projecten. Bij mij komt er de laatste weken weinig uit mijn handen, ik ben bezig met het voorbereiden van het opknappen van onze eerste verdieping. Daar gaat veel aandacht in zitten. Geniet nog even van deze Tweede Kerstdag en voor de dagen ‘tussen de jaren’ alvast veel plezier gewenst.

  11. Klaske 26 december 2012 at 17:38 #

    Wat een prachtige quiltstandaard Gert! En je quiltje is ook schitterend hoor!
    Lijkt me nog wel eens leuk om een Wholecloth Quilt van mijn trouwjurk te maken…
    Jij ook een fijne jaarwisseling en een heel gezond en creatief 2013!!

  12. Inge Slaats 26 december 2012 at 17:47 #

    Wat een gaaf quiltje. Het staat helemaal geweldig in die standaard.
    Ik vind zo’n wholecloth quilt ook super, maar voorlopig heb ik nog te veel andere dingen waar ik mee bezig ben. Ik weet het, wie van ons niet LOL
    Voor jou ook een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2013!

  13. Ria 26 december 2012 at 21:53 #

    Leuk is die standaard, de mijne kwam bij het quilterspalet vandaan. Ze hebben ze met en zonder ornament. Hij was eigenlijk voor mijn verjaardag (mei) maar toen ze dat clamshell quiltje zagen vonden ze dat ik het nu maar vast mocht hebben. Leuk die blokjes van Yoko.

    Een goede jaarwisseling en een creatief 2013, groetjes van Ria.;0))

    Janny van onze bee is ook met zo’n whole cloth quilt bezig en hijn wordt erg mooi.

  14. Phyllis 26 december 2012 at 22:16 #

    Leuke standaard en leuk quiltje. Ben heel benieuwd naar hoe de wholecloth gaat, worden, ze zijn inderdaad altijd erg mooi. Wel heel veel quiltwerk …… mooi project voor het nieuwe jaar! Fijne jaarwisseling alvast en de beste wensen voor een gezond, gezellig en inspirerend 2013!

  15. Dineke 27 december 2012 at 08:44 #

    Wat een leuke quiltstandaard Gert. En het quiltje vind ik er ook erg mooi in. Gut jij bent al verder met je wholecloth plannen dan ik. Ik wil trouwens wel zelf tekenen. En zit te puzzelen hoe ik dat op de stof zal gaan krijgen. Volgens mij heb ik nl. op zolder nog een glasplaat van een IKEA tafel, We denken hier verder LOL

  16. Johanna Zweden 27 december 2012 at 08:55 #

    Wat een schatje Gert
    Heel veel succes met je nieuwe project, dat zal schitterend worden
    Kijk er naar uit
    Nog fijne feest (nadagen )toegewenst
    op naar het Nieuwjaar
    Fijne dag groetjes Joke

  17. Anja M 27 december 2012 at 10:05 #

    Wat een schattig quiltje en standaard, erg mooi gemaakt.
    Ben heel benieuwd naar de Wholecloth Quilt, ja erg mooi zijn ze vind ik zelf ook.
    Jij ook de beste wensen voor 2013 en dat het weer een creatief jaar mag worden.
    Quilt groetjes Anja.

  18. Josee 27 december 2012 at 10:49 #

    Héhé, uitgescrabbled :wink:
    Wat een leuk stel is het zo, de olifant met de quilthanger.
    Neen Gert, valsspelen is zeggen dat je het hélemaal zelf hebt gedaan. Me dunkt dat je alle eer voor het quilten alleen al op mag strijken (hihi, tóch dat strijken). Veel genoegen met je pakket.

  19. Gerard Quak 27 december 2012 at 11:52 #

    Toen wij in 1991 de Amish een bezoekje brachten waren kant-en-klare, prachtige quilts voor 3500 tot 7500 dollar te koop. De grootte bepaalde de hoogte van de prijs. Wij kochten een wit quiltje, een top uit één stuk en helemaal met de hand gequilt, voor maar $150. Het patroon: annanas met vogeltjes, prachtig. Het hangt boven ons bed. Jouw nieuwe project doet me daar aan denken!
    Ik wens je en de jouwen een prachtig nieuwjaar met veel creativiteit, liefde en gezondheid!

  20. Yvonne 27 december 2012 at 13:06 #

    Wat een schattig olifantje, hangt perfect zo in het standaard! Ik heb in Amerika eens heftig staan twijfelen bij een lap stof groot genoeg voor een dubble bed net als jij hebt gekocht maar ik vond het toch te groot. Misschien ooit nog eens want ik vind het wel heel mooi!
    Jullie ook een mooie jaarwisseling gewenst en een prachtig creatief en gelukkig jaar!

  21. Juud 27 december 2012 at 14:02 #

    Leuke olifant, wat een gepriegel, knap dat je het af hebt gekregen! Wholecloth, erg mooi, en wat maakt het uit dat het is voorbedrukt? Helemaal niets toch. Fijne dag en voor straks vast een goede jaarwisseling.

  22. Erica 27 december 2012 at 17:15 #

    Jij ook een goed uiteinde en een nog beter begin! Leuk een wholecloth!
    Hier ligt er ook een klaar maar ik wil eerst nog 3 andere tops (de eeuwige ufo’s, *zucht*) quilten voor ik daar aan mag beginnen, zal wel 2014 worden, maar ik vind ze zó mooi!

  23. Floor 27 december 2012 at 19:44 #

    Wat staat dat leuk dat olifantje in die quilthanger.
    Als je de foto zo bekijkt dan lijkt het wel een grote quiltstandaard met een grote quilt, omdat je er niets te vergelijken bij ziet.
    Maar het is dus klein, dat zag ik op de andere foto. Erg leuk geworden.
    Die quilt om alleen te quilten….. prachtig zeg, en zo handig! Wist niet dat dit zo kant en klaar bestond.
    Quilt inderdaad heerlijk zo zonder naden.
    Ben heel benieuwd of je dat lukt… eerst Sue afmaken.
    Misschien heel hard doorwerken, dan “mag” het.
    Groetjes,
    Floor

  24. Carin 28 december 2012 at 11:48 #

    Prachtig dat kleine quiltje Gert. Ik was meteen aan het doorlezen want ik dacht … die Gert vermeld vast wel waar hij zo’n mooie uiltstandaard op de kop getikt heeft, maar daar schrijf je helaas niets over LOL
    En je nieuwe project … GEWELDIG. Maakt niets uit dat het voorbedrukt is. Het lijkt me echt niet makkelijk om zo’n tekening er helemaal goed op te krijgen, ik zou niet eens weten waar te beginnen. Volgens mij is dat weer een talent op zich om dat voor elkaar te krijgen.

  25. inge 28 december 2012 at 18:34 #

    heel leuke affo!

  26. Elle 30 december 2012 at 16:33 #

    Een leuke standaard en een enorm lief quiltje erin. Wat goed dat je plannen voor volgend jaar al kant en klaar voor het grijpen liggen, dat is lekker.
    Ik wens je een goed uiteinde en een prachtig begin van 2013.
    Groeten Elle

  27. Hubertine 31 december 2012 at 20:30 #

    Wat een schetig olifantje!! Vind je wholecloth een super idee, en absoluut geen valsspelen. Gewoon doen waar je zin in hebt.
    Ik wens jou en je dierbare een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2013!

  28. supergoof 1 januari 2013 at 10:35 #

    Heel veel GELUK in 2013!!
    :o)

  29. Klazien 1 januari 2013 at 17:55 #

    O zo schattig die kleine quiltjes en dan zo’n ieniemienie standaardje erbij, énig! Bij H&W hebben ze ook van die wholecloth quilts verkocht.

  30. Birgitte alias Bietje 2 januari 2013 at 09:47 #

    Voor jou (en iedereen om je heen) een heel mooi, gelukkig, gezond, warm 2013. Vol vriendschap, creativiteit en inspiratie.

  31. Joke W. 2 januari 2013 at 19:16 #

    Dag Gert, Allereerst de beste wensen voor 2013. Verder wilde ik je een tip geven voor de wholecloth. Zelf heb ik er ook een gemaakt . Het was mij vakantie project. Veel mee in de zon gezeten, lekker quilten onder de boom in de schaduw maar de warmte van de zon bleek hetzelfde effect te hebben als strijken. Ik heb namelijk heel veel moeite moeten doen om de blauwe lijnen weg te krijgen toen de quilt af was. NIet strijken en niet te lang mee in de zon zitten!
    Groeten, Joke W.

  32. sylvia 7 januari 2013 at 17:04 #

    Oh, hoe vaak heb ik ook al staan kijken naar zo’n wholecloth: groot gelijk dat je dat gaat doen, heel veel plezier en ik zal de vooruitgang volgen!!
    Hulde voor je olifantje, wat een gepriegel, maar wat leuk!!!
    Enne, gelukkig nieuwjaar nog met heel veel quiltactiviteiten!!!
    groetjes, Sylvia

  33. Wilma 20 februari 2013 at 14:38 #

    Wat een schatje, dat olifantje!!!!
    Lijkt mij ook heerlijk, te quilten zonder naden tegen te komen. Staat ook nog op mijn wensenlijstje een wholecloth. Evenals een crazy quilt, een Hawaï quilt en een flannel rag-quilt.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 57 andere volgers

