Deel 2 Lynette Anderson BOM en kaleidoscoop

7 Sep

In één van mijn vorige postings schreef ik dat ik nog wel eens met een nieuw project start, om het daarna weer net zo snel opzij te leggen. Maar dat betekent niet dat ik helemaal niets meer aan die projecten doe, het duurt alleen wat langer voordat ze klaar zijn. Eén van deze projecten is de Button Club BOM van Lynette Anderson. Het eerste deel had ik al een tijdje geleden klaar, daarna lag het even stil. Maar nu is deel 2 dan klaar. Hiernaast zie je beide delen, de sneeuwman is het tweede deel. Intussen heb ik het 6e patroon (van de acht) al ontvangen, dus ik kan voorlopig even vooruit… De buttons heb ik er nog niet op gezet, want dat wil ik pas doen als alle onderdelen aan elkaar zitten en gestreken zijn.

En gisteravond heb ik de eerste les van de kaleidoscoop cursus gehad. We hebben een leuke, gezellige groep, en het was meteen al een leerzame avond. Voor deze techniek werk je met 2 spiegeltjes, in dit geval de Marti Michell 6″ Magic Mirrors en een stof waarin een duidelijk repeterend patroon zit. Je plaatst de spiegels onder een bepaalde hoek (in dit geval een hoek van 60 graden) op de stof en je schuift de spiegels over de stof.

Tijdens het schuiven zie je het patroon steeds veranderen, net als bij een kaleidoscoop (zo’n koker met gekleurde steentjes erin, die verandert als je er aan draait) Je schuift net zolang totdat je een mooi stuk stof hebt gevonden, en hiervan snij/knip je je eerste onderdeel. Daarna zoek je op de (repeterende) print naar nog 5x exact hetzelfde stukje stof en ook deze knip je uit. Daarna zet je ze aan elkaar, en voila, het eerste kaleidoscoopblok is daar.

De eerstvolgende les gaan we weer een ander soort blok maken, namelijk met ondersteunende stoffen erbij. Ik ben benieuwd hoe dat werkt.

Dit blok heb ik trouwens niet gisteravond in elkaar gezet, maar vandaag overdag. Ik heb hier mooi de tijd voor, want sinds vandaag heb ik (eindelijk :-)) vakantie. Je zou het aan het weer nog niet zeggen, maar dit is mijn zomervakantie. Ik heb heerlijk 2,5 week vrij de komende tijd, dus er zal vast nog wel meer gequilt worden de komende dagen, naast allerlei andere dingen die ik wil doen natuurlijk. Maar eerst zaterdag nog naar de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde in Leiden, om in de stand van Carol Cox te werken. En waarschijnlijk ga ik dinsdag nogmaals naar de tentoonstelling, maar dan als bezoeker. Voor iedereen die ook gaat alvast heel veel plezier gewenst, geniet van al het moois en wie weet tot ziens.

7 Reacties to “Deel 2 Lynette Anderson BOM en kaleidoscoop”

  1. Josee 7 september 2011 bij 20:52 #

    Het ziet er bijzonder uit Gert. Kom je dan toch met de naden goed uit als je zo schuift? Nou dat zal eigenlijk wel, want je blok ziet er strak uit. Nogmaals,een prachtige stof.

    • Gert 7 september 2011 bij 22:53 #

      Als je erg secuur werkt, heb je steeds hetzelfde stukje stof, en als je dat dan netjes aan elkaar naait, geeft het repeterende patroon een mooi effect. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het uiteindelijke blok anders wordt dan in de spiegel te zien is: dat komt omdat dit in spiegelbeeld is, en je 6 blokken zijn natuurlijk niet in spiegelbeeld (die worden alleen “naast” elkaar aan elkaar gezet)

  2. Hubertine 7 september 2011 bij 22:33 #

    Ziet er leuk uit!!! Ik had begin dit ook de gelegenheid een cursus Kaleidoscoop te doen, maar helaas niet genomen! Nu toch wel een beetje spijt!! Volgende keer dan maar!!
    Fijne vakantie en ik zie je waarschijnlijk dan dinsdag!

    • Gert 7 september 2011 bij 22:53 #

      Je krijgt vast nog wel eens de kans om het te leren. Leuk dat jij er dinsdag bent. Dan kom ik zeker even bij je kijken.

  3. inge 8 september 2011 bij 13:25 #

    mooi werk weer! leuk al die verschillende projecten en de afwisseling!

  4. Yvonne aka sommeke 8 september 2011 bij 22:52 #

    Prachtige stof, prachtig blok ook!
    Geniet van je vakantie!

  5. Edith 12 september 2011 bij 14:43 #

    Fijne vakantie! Soms is het best wel even mooi weer, hopelijk kun je daar dan ook net van genieten.🙂
    Leuk, deze kaleidoscoopvariant. De workshop die ik in oktober ga volgen, wordt best anders.
    Vrijdag ben ik naar Leiden geweest, ik vond het weer prachtig. Heel veel plezier morgen!

Geef een reactie

