Nieuwe blokken en het laatste leesvoer

13 Okt

Sinds het einde van mijn vakantie, zakte het tempo qua patchwork weer behoorlijk in door een wat drukkere agenda. Er is dan ook niet heel erg veel uit mijn handen gekomen, maar gelukkig ging het afgelopen week weer iets beter op dit front. Daarom kan ik nu ook weer een nieuw blok laten zien van de kerstquilt waar ik momenteel aan werk.

Dit keer zijn het de kerstsokken geworden. Zoals je ziet, willen alle bewoners van ons huis graag iets van de Kerstman ontvangen, want naast mijn eigen sok, hangt ook de sok van Björn er, en daarnaast de sokjes van onze katers Arnie en Sigmund (alleen paste de naam van Sigmund er niet helemaal op, vandaar de afkorting Sig, die wij zelf ook regelmatig gebruiken)

Ik kreeg de vraag wat het patroon is van deze quilt (ik weet niet meer precies wie de vraag stelde) Deze quilt komt uit het boek A Christmas Story van Hatched & Patched van Anni Downs:

Het is een erg mooi boek en de quilt is erg leuk om aan te werken. De hoop om de quilt voor deze Kerst af te krijgen heb ik al laten varen, want dat gaat denk ik vrijwel zeker niet lukken, maar ik werk er gewoon lekker aan verder.

Af en toe mag ik van mijzelf iets anders doen, zoals bijvoorbeeld het huiswerk voor de cursus Kaleidoscoop blokken. In 1 van mijn vorige postings liet ik een eerste blok zien, waarbij ik 1 stukje stof 6x uitgesneden had en aan elkaar heb gezet. In de vorige les hebben we geleerd om ditzelfde nogmaals te doen, maar  dan om de blokken met behulp van ondersteunende stoffen aan elkaar te zetten tot een blok. Ik ben hier mee aan de slag gegaan en heb het volgende blok gemaakt:

Erg verrassend om te zien wat voor een verschil het maakt welk stuk van de stof je uitsnijdt en gebruikt voor je blok. De ondersteunende stoffen passen er ook erg mooi bij, vind ik.

Tot slot wil ik nog even het laatste quilt-leesvoer laten zien. Allereerst is daar de QuiltMania, waarop de Nederlandse abonnees zo lang hebben moeten wachten. Verder is het laatste nummer van de PatronenPost nieuw en bovenop ligt het boek Victory Girls van de Amerikaanse zussen Minick and Simpson.In dit boek staan een aantal leuke quilts met patchwork, applicatie en stitcheries en patronen voor “rug hooking”. Zijn er trouwens mensen in Nederland die dit “rug hooking” doen? Ik heb op YouTube wat filmpjes zitten bekijken voor de techniek en ik vind het er wel interessant uitzien. Maar goed: wat ik erg leuk vind aan dit boek is dat de stitcheries in dit boek allemaal uitgevoerd zijn door mijn Amerikaanse quilt/blog vriend Glenn Dragone  http://yarnneedle.blogspot.com/ (inderdaad, ook een quiltende man)

Ik heb het boek rechtstreeks bij Minick & Simpson zelf besteld, en daarom was er meteen de mogelijkheid om het boek te laten signeren. En dat is natuurlijk altijd leuk…

27 Reacties to “Nieuwe blokken en het laatste leesvoer”

  1. marijke 13 oktober 2011 bij 18:22 #

    Weer een leuk blok waar je iets eigens aan meegeeft, vind je frisse kleurgebruik ook erg leuk!
    Nee rug hooking dat doe ik nog niet, zou het graag willen proberen, wat ik wel doe en er een klein beetje op lijkt is punchen dat is ook niet nieuw 20 jaar geleden maakte ik dingen voor de kinderen en een tijdje geleden heb ik er een theedoos mee bekleed, op de a.s. beurs staat een verkoopster van het ouderwetse acrylgaren en daar ga ik zeker langs om wat te kopen, het punchen op de theedoos wat ik laatst heb ik gemaakt is met dmc garen…. dat kan ook…
    groetjes Marijke

  2. Marja 13 oktober 2011 bij 18:32 #

    Verhuisd van blog?
    Maar in ieder geval heb je weer wat geschreven
    Misschien heb je met de Kerst tijd om aan de quilt te werken
    Of gaat Bjorn dit jaar niet naar Christmas Station
    groet
    Marja

    • Gert 13 oktober 2011 bij 20:09 #

      Hoi Marja, ik ben al een tijdje wat minder tevreden over LiveJournal. Om te kijken hoe WordPress mij bevalt, heb ik momenteel beide blogs in gebruik (op beide blogs dezelfde postings) Ik ben erg tevreden over WordPress, dus misschien stap ik tzt helemaal over op deze blog. Of Björn dit jaar ook Christmas Station gaat doen is nog niet duidelijk: lijkt mij wel weer leuk.

  3. glenn 13 oktober 2011 bij 19:21 #

    Hi Gert,

    Thanks so much for mentioning Victory Girls in your blog!

  4. Josee 13 oktober 2011 bij 19:50 #

    Ha Gert, ik zit gewoon te grijnzen bij je kerstsokken. Het geeft zo een huiselijk gevoel.
    Goed gedaan, ga zo door.
    Over je uitleg voor wat betreft de kaleidoscoop quilt, daar moet ik nog even overdenken.💡

  5. Annelies 13 oktober 2011 bij 20:03 #

    Wat worden dat toch leuke kerstblokken !

  6. Lida 13 oktober 2011 bij 20:45 #

    Wat een leuke quilt gaat dat worden, gezellig in deze kleurtjes! Ik heb blijkbaar wat logjes gemist, want die tafel had ik nog niet gezien en ik vind hem gaaf in wit!
    Ook die caleidoscoop wordt heel bijzonder, veel pleizer met het spelen met de lapjes, groetjes
    Lida

  7. inge 13 oktober 2011 bij 20:50 #

    mooi met de namen van de huisgenoten erop! maakt het extra special!

  8. Shirley 13 oktober 2011 bij 22:06 #

    Smullen van de foto’s, enige kerstsokken. Plannen zijn er om bijgesteld te worden, volgend jaar is het weer kerst.

  9. Inge Slaats 13 oktober 2011 bij 23:43 #

    Je bent goed bezig, hoor Gert. Je hoeft toch niet altijd de turbo aan te hebben LOL
    De kerstsokken zijn superleuk en het kaleidoscoop blok is prachtig. Rug hooking is nieuw voor mij, zal morgen eens een filmpje bekijken.

    Groetjes,
    Inge

  10. Yvonne aka sommeke 14 oktober 2011 bij 01:43 #

    Gezellige kerstsokken!
    Ik ga even naar die “andere quiltende man” kijken ;-))

  11. Birgitte 14 oktober 2011 bij 07:17 #

    Hallo Gert, ik was degene die vroeg naar het patroon. Dank je wel voor de naam. Toch weer iets om op mijn Sinterklaas/verjaarslijstje te zetten. En het wordt al zo lang.
    Als je de quilt niet meer voor de kerst af krijgt, kun je ook een onderdeeltje als kleintje maken. Heb je toch al iets van de sfeer dit jaar te pakken.

  12. Edith 14 oktober 2011 bij 07:43 #

    Die kerstsokken zijn prachtig! ’t Is dat ik al zo’n lange lijst met projecten heb, anders kwam ik zéér in de verleiding om met je mee te doen.🙂 Je weet het ook zo aantrekkelijk op te schrijven.
    Ik ben met een log cabin bezig van Minick & Simpson stofjes en heb jouw boek net gegoogeld. Wat een bijzonder onderwerp van de quilt!

  13. Else 14 oktober 2011 bij 07:59 #

    Morge Gert, vreselijk LEUK weer je kerstsokken! (met eigen namen) Vlgs mij is dat hele boek LEUK, die nieuwe ken ik niet (maar wie weet, lol) Fijn weekend, knuffel Else

  14. Anita 14 oktober 2011 bij 09:55 #

    Wat een leuk blok met die kerstsokken. Dat kaleidoscoopblok ziet er ook al weer zo leuk uit. Mooi boek heb je er weer bij.
    Anita

  15. wilma 14 oktober 2011 bij 10:23 #

    Leuk je kaleidoscoop blok…. En je kerstblokken zien er ook leuk uit en volgend jaar is er ook weer een kerst, kan ie dan hangen!
    Succes en groeten,
    Wilma

  16. quiltendewilma 14 oktober 2011 bij 10:36 #

    Wat laat je weer heerlijke dingen zien!!
    Je sokjes zijn zooooo gaaf!!

  17. Judith 14 oktober 2011 bij 10:49 #

    Het ziet er prachtig uit, jammer dat we geen tijd op de rol kunnen kopen….. Leuke qi
    Uilt ook, ben benieuwd naar t volgende blok. Geniet van je weekend.

  18. Joyce 14 oktober 2011 bij 12:59 #

    Hoi Gert……..hopelijk blijft het tempo erin want wat je laat zien is weer zo geweldig!!
    Heb ook dat schattige kerstboek van H&P en krijg meteen de kriebels om er ook iets uit te maken.
    :o))

  19. Carin 14 oktober 2011 bij 14:19 #

    Wat een leuk blok met die kerstsokjes !!! Als je hem dit jaar niet af krijgt … volgend jaar is het weer kerst🙂
    Je Kaleidoscoopblokje is ook prachtig geworden, leuk om te zien hoe iets kan worden als je het weer anders snijdt, steeds weer een ander verrassingsblokje.
    je leesvoer ziet er ook goed uit. De quiltmania koop ik altijd los en zeker dez want ik vind die huisjesquilt zo leuk (weer iets op mijn to-do lijst).

  20. Gerard Quak 14 oktober 2011 bij 14:26 #

    Leuke sokken voor alle bewoners! Allemaal leuke blokken voor je kerst quilt. Je werkt dus best lekker door, dat zie je, want dat kaleidoscoop blok is ook niet mis. Heel mooi!
    Ik ga maar op YouTube kijken wat rug hooking is… Misschien is het wel iets om zelf te doen…

  21. Floor 14 oktober 2011 bij 19:46 #

    Je nieuwe blok voor de kaleidoscoopquilt ziet er prachtig uit.
    Ook de kerstsokken zijn enig, maar volgens mij passen er niet veel kadootjes in jammer genoeg.
    Fijn dat de Quiltmania toch nog gekomen is hè, hij was weer prachtig.
    Eén voordeel: we hoeven nu minder lang te wachten op de volgende, tenminste als die wel op tijd komt.
    Groetjes,
    Floor

  22. sylvia 15 oktober 2011 bij 17:22 #

    leuk blok met de sokken en dat leesvoer mag er zijn!!! Wat gek, he, dat we af en toe iets anders ‘mogen’ van onszelf….tis hobby en toch…..
    fijn weekend, groetjes, Sylvia

  23. Yvonne 15 oktober 2011 bij 22:13 #

    Wat een geweldig lieve sokjes! Nu maar hopen dat ze straks worden gevuld door de Kerstman! Ik ken in Nederland geen mensen die aan rug hooking doen maar in Amerika is het heel erg ‘in’ ook in blogland.
    Ik heb er een paar ontmoet tijdens de vakantie en ze noemen zichzelf ‘hookers’ !

  24. Jantine Urban 18 oktober 2011 bij 00:22 #

    Leuk, die persoonlijke sokken, nu nog afwachten of je er ook echt iets in krijgt😉. Waar vakanties al niet goed voor zijn…

  25. Ria van Kasteel 23 oktober 2011 bij 12:09 #

    Hoi Gert, wat is dit een leuke quilt, je hebt er vaart achter gezet en het blokje voor de kaleidoscoop is ook erg mooi.

    Groetjes van Ria ;0)

  26. Balsemien 30 oktober 2011 bij 13:28 #

    Even helemaal bijgelzen na mijn vorige bezoek. Ik ben helemaal vertederd door de sokken met naam, zo lief! Leuk je gesigneerde boek.
    Fijne zondag!

Geef een reactie

