Mijn eerste keer in een blokhut

16 Nov

Jullie hoeven je geen zorgen te maken hoor: ik ga hier heus geen verhalen vertellen over “mijn eerste keer”😉 Wat ik wel wil vertellen en laten zien is mijn eerste keer dat ik een blokhut (log cabin) maakte:

Ik heb volgens mij al eens verteld dat ik momenteel op de quiltcursus de kaleidoscoop technieken leer en tevens een deel van de basiscursus meevolg, om nog wat extra technieken te leren die ik nog niet eerder gedaan heb. Eén van die technieken is het zelf uittekenen en naaien van een log cabin patroon. Dit hebben we laatst behandeld en dit is mijn allereerste log cabin. Ik heb het patroon eerst op papier getekend (20×20 centimeter) en daarna over getrokken op L11 vlieseline. En daarna was het een kwestie van de donkere en lichte stroken stof naaien. En ik vind het leuk om te doen! Geen “gedoe” met mallen en dergelijke: lekker stroken naaien en al snel heb je dit mooie resultaat. We gaan de komende les nog meer variaties van de log cabin leren tekenen, dus er zullen nog wel meer variaties gemaakt worden door mij.

Tijdens de kaleidoscoop cursus zijn we momenteel een 8 puntige (kaleidoscoop) ster aan het maken met applicaties erbij verwerkt. En dat is nog best pittig.

Ik ben nog niet zo ver gekomen met dit nieuwe blok, maar gisteravond heb ik de eerste applicatie in de hoek gemaakt. En dat was nog best een prutswerkje, omdat de bloem die ik ga appliceren best klein is. Maar goed: van een afstandje gezien ben ik er best tevreden over, dus ik ga stug verder met de andere delen.

Verder klopt vol verwachting mijn hart. Niet omdat Sinterklaas in het land is, maar omdat de nieuwe QuiltMania weer uit is. Op diverse blogs lees ik al dat abonnees het magazine vorige week al ontvangen hebben, maar tot nu toe nog niets ontvangen… Zou het weer net zolang duren als vorige keer, of valt ‘ie vandaag gewoon in de bus? We zullen het zien…

(PS: de logcabin is, zoals bijna al mijn werk, met de hand gemaakt)

26 Reacties to “Mijn eerste keer in een blokhut”

  1. inge 16 november 2011 bij 13:11 #

    zal ik eens iets vertellen: mijn eerste keer in een blokhut moet nog komen😉 nog nooit een logcabin blok gemaakt, staat op mijn verlanglijstje

  2. glenn 16 november 2011 bij 13:35 #

    Congratulations! I love your little “cabin”. I must figure out how to get my Quiltmania here as well. A bit expensive for a subscription, I’ll have to go to the book store and get the new copy.

  3. Shirley 16 november 2011 bij 13:44 #

    Uh, dat viel effe tegen, ik ging er al helemaal voor zitten, want na dat filmpje van eergisteren op mijn blog heb ik al niet veel meer nodig, qua voorstellingsvermogen dan he. Maar oke, je bent een beetje opgewonden van een pw logcabin, nou ja, goed, kan ik me ook wel voorstellen, nadat ik even hormonaal gas terug heb genomen. Beeldige applique, wat een priegelwerkje!

  4. Else 16 november 2011 bij 14:12 #

    Oh boef die je bent, ik dacht daar komt ie maar helaas niet wat ik in gedachten had (lol) Het is een schitterend blokkie met haardvuur en je applicatiewerk SUPER. Hele fijne dag, knuffel Else

  5. Hubertine 16 november 2011 bij 14:28 #

    Gert, alles wat ik op je blog lees is interessant !!!! ☀☀☀…..
    Je blokhut ziet er prachtig uit. Het is ook heerlijk om te doen!!! Lekker stikkestikkestikke achter het machientje!!!
    Groetjes, Hubertine

    • Gert 16 november 2011 bij 14:37 #

      Hoi Hubertine, dank voor je complimenten🙂 Even een kleine aanvulling: ik heb de log cabin met de hand gemaakt, ik werk eigenlijk zelden op de machine.

  6. pauline 16 november 2011 bij 14:29 #

    Als ik de logcabin-blok zo zie, dan zie ik ook weer wat het eigenlijk een heerlijk blokje is om te maken, zowel met de hand als de machine. Je kunt ze ook op velerlei manieren aan elkaar naaien. Mmmm, mijn vingers beginnen te jeuken, misschien wel leuk om eens een hele scrappy logcabin te maken?

  7. Anita 16 november 2011 bij 14:47 #

    Mooi blok is het geworden. Je applicatie is keurig geworden.

  8. Lida 16 november 2011 bij 16:08 #

    Wow, wat een mooi hoekblok, ik ben er echt weg van! Ik hoop dat je ook nog eens leert hoe je een dubbele log-cabin kan maken, dan kun je het mij uitleggen! LOL!! Ik heb het eens gezien op een tentoonstelling en vind het echt een geweldige uitvinding, voor en achterkant in een keer klaar en soms nog verschillende patronen ook! Succes met de technieken en al je andere steekjes, groetjes
    Lida

  9. Jeannet 16 november 2011 bij 17:11 #

    Hahahah, die Gert, wist ik niet hoe snel ik naar je blog moest komen, gaat het “slechts” om een log cabin…..vooruit! tis wel een hele mooie, en zeker die kleuren die je gebruikt, en dan ook nog met de hand, petje weer af hoor.

    Hartelijke groetjes, Jeannet

  10. Willeke 16 november 2011 bij 18:06 #

    het ziet er weer super uit Gert!!!!

    (zoals altijd!)

    Groetjes,

  11. Dineke 16 november 2011 bij 18:31 #

    Leuk geworden dat log cabin blok Gert. Op mijn WIM lijstje staat ook nog eens een echte logcabin. De blokken van de lensquilt vond ik ook erg leuk om te maken namelijk.

  12. Yvonne 16 november 2011 bij 19:06 #

    Ik ben dol op log cabins. De echte maar ook de quiltblokken! Heerlijk werkje om te doen hé?

  13. Floor 16 november 2011 bij 19:31 #

    Maakte me helemaal geen zorgen hoor Gert…. en zo te lezen de andere dames ook niet.
    Misschien houden we dat verhaal nog te goed haha!
    Maar je logcabin is heel mooi geworden. Gek genoeg vind ik het een rot werkje om hem te maken, hoewel ik een logcabin quilt erg mooi vind.
    Je applicatieblok is heel moeilijk zeg. Heb je foto even vergroot en het is een prutswerkje, maar het lukt je!
    Goed hoor!
    Bel anders even naar Laren waar je Quiltmania blijft.
    Groetjes,
    Floor

  14. Gerard Quak 16 november 2011 bij 22:16 #

    Leuke titel om iemand op het verkeerde been te zetten.
    Ik maak zo’n logcabin liever op de machine, want het is alleen maar recht stikken, dus niet zo moeilijk. Ik bewonder je om alles met de hand in elkaar te zetten. Chapeau!

    • Sylvia 17 november 2011 bij 13:42 #

      En ik maar denken: die Gert is op vakantie in het barre woud in het noorden van Canada of zo……..zittie achter de kachel een logcabin te naaien….haha.
      wat goed dat je dat met de hand doet, die rechte lijnen stik ik riedelderiedel achter elkaar op het masjien!
      Wel een verschil, de LC of de applicatie van de kaleidoscoop, verschil in moeilijkheidsgraad dus!!
      Succes en veel plezier in je hut!!!
      groetjes, Sylvia

  15. Johanna Zweden 18 november 2011 bij 09:46 #

    Hij is schitterend geworden, het is een van mijn lievelings blokken, je kan er zoveel mee doen’
    Groetjes Joke

  16. Carin 18 november 2011 bij 13:02 #

    Ikke denken … DAAR komt een spannend verhaal, snel doorlezen, maar het verhaal kreeg een andere wending🙂
    Je blok is wel erg mooi geworden en die 8puntige ster gaat prachtig worden met die stofjes.
    PS. Heb je een mail gestuurd over die quiltmania en over wat quiltnieuws die ik nog heb)

  17. Edith 20 november 2011 bij 09:26 #

    Wat een mooie blokken heb je weer gemaakt. Ik ben al héél lang bezig met een log cabin (wel op de machine) in rood-beige-blauw. Gaat heel mooi worden, als ‘ie ooit af komt.🙂
    De applicatie op het kaleidoscoop-blok ziet er ook indrukwekkend uit.🙂

  18. Jane Newble 21 november 2011 bij 14:43 #

    Je blokhut is erg mooi, en ook dat andere blokje ziet er prachtig uit.
    Mijn quiltmania is er ook nog niet…..
    groetjes
    Jane

  19. Jantine Urban 21 november 2011 bij 19:56 #

    Het log cabin blok is ook één van mijn favorieten. Ik naai op dit moment blokken op de naaimachine zonder ondergrond met strookjes van 1 inch breed, zo leuk!

  20. sommeke 22 november 2011 bij 01:05 #

    Spannende titel! OK, dat andere verhaal houden we nog te goed dan! 😉
    Mooi Log cabin blok en hoedje af voor het applicatiewerk op dat kaleido-deel!

  21. Anymart 24 november 2011 bij 09:01 #

    Wat een waanzinnige mooie stofkeuze!

    • miranda 24 november 2011 bij 14:15 #

      Hilarisch om al je reacties te lezen. Wahahaha, heerlijk voor jou en mij om te lezen trouwens. Maar wat genieten we toch weer van die quiltlessen…en gelukkig leren we ook steeds bij niet! Dit soort blokken zijn heerlijk om met je verstand op nul bij de tv te maken. Het appliceren vergt veel meer opletten volgens mij. En je kaleidoskoop…die moet ik nog proberen…en dat terwijl ik daar al jaren de mal en boek van heb! Erg of niet…we zijn ook zo met een zijden draadje te verleiden! Nu ja op quiltgebied dan…hahaha Groetjes Miranda

  22. Wieke van Keulen 28 november 2011 bij 11:57 #

    Hoi Gert, wat leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. En… sorry voor mijn onnozele reactie gisteren. Op Kaffe Fasset na, en die ken ik niet echt, ken ik geen mannelijke quilters. Een paar weken terug ontmoette ik voor het eerst een man die breide en daar reageerde ik al net zo onnozel op. Zegt dus meer wat over mij… Leuk hoor, je blog en je log cabin. Pas maar op dat je daar niet verslaafd aan raakt. Zo’n heerlijk blok met veel mogelijkheden. Groet, Wieke

  23. miranda 29 november 2011 bij 10:42 #

    He Gert, ken je deze al:
    http://manquilters.ning.com/
    Een link met allemaal quiltende mannen….waarschijnlijk allemaal Amerikanen. Kijk maar of je er iets mee kan!

Geef een reactie

