“Even” een spoedklusje tussendoor…

7 Dec

Een tijdje geleden werd ik benaderd door de organisatie van de Patchwork en Quiltdagen in Vijfhuizen. http://www.patchworkenquilt.nl/artikelen/home.html Van 3 t/m 5 februari 2012 is deze beurs en tentoonstelling weer, nu voor de tweede keer in Vijfhuizen (voorheen in Rijswijk) Vorig jaar ben ik hier geweest en het was toen een mooi opgezette beurs in een lekker lichte hal. Tijdens de beurs worden er diverse mooie tentoonstellingen georganiseerd. En nu werd ik door de organisatie benaderd met de vraag of ik aan een tentoonstelling mee wil doen! Dit keer is er namelijk de tentoonstelling “Mannenwerk!” en via-via was men op mijn blog terecht gekomen. Eerst was er verbazing aan mijn kant, toen ik hoorde wiens werk er op de tentoonstelling te zien zou zijn, namelijk o.a. Arnout Cosman en Henk van Kooten. Wat heb ik daar, als beginnend quilter, nou tussen te zoeken? Hun niveau heb ik nog lang niet bereikt. Na verloop van tijd verdween dit gevoel gelukkig en maakte het plaats voor gezonde opwinding, want ik vind het toch wel erg leuk om dit voor de eerste keer te mogen doen. Maar ook een lichtelijke paniek. Want: wat moet ik in vredesnaam laten zien? Ik doe weliswaar van alles en begin aan van alles, maar omdat ik nog niet zo heel lang quilt, heb ik ook heel weinig quilts die klaar zijn en die ik zou kunnen laten zien. Paniek! Na een tijdje denken en overleg met de organisatie, is besloten dat ik 2 quilts zal tonen. De eerste kennen jullie al via deze blog, en is de “Bloemen op Park Avenue” quilt. De andere is een ander verhaal, want deze is nog niet klaar…

Vaste lezers van mijn blog (en voorheen ook mijn LiveJournal blog) zullen zich misschien de Japanse Puzzelquilt nog wel herinneren. Hiervan was de top al een tijd klaar, maar omdat ik weer zo nodig iets anders wilde doen, schoot het quilten er bij in. Maar goed, deze quilt zou ik eigenlijk ook wel willen laten zien op de tentoonstelling, alleen dan moet er dus nog wel wat gebeuren. Daarom staat mijn naald momenteel in de turbostand en vliegen de vonken van mijn vingerhoed en Aunt Becky af, want de quilt *moet* klaar zijn voor begin februari. Gelukkig gaat het best goed, en ik ben met het middenstuk bijna op de helft. En ik heb nog 2 maanden de tijd, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt. Ik heb de naam van de quilt trouwens ook alvast vastgesteld, met het oog op het kaartje met de naam wat erbij komt te hangen. De quilt gaat “Japanse Herfst” heten. Ik heb hiervoor gekozen, omdat de techniek dus de Japanse Puzzel is, en de stoffen die ik gebruikt heb zijn allemaal in herfsttinten en prints.

Ik heb besloten om, afgezien van de foto die je hier ziet, verder nog niets van de quilt te laten zien, totdat de tentoonstelling is. Zo blijft het ook een beetje een verrassing voor de mensen die naar Vijfhuizen gaan, en daarna zal ik het resultaat hier uiteraard wel laten zien. Zelf zal ik op zaterdag in de stand van Carol Cox http://www.carolcox.nl/ werken, en op zondag ga ik waarschijnlijk nog wel als bezoeker, want ik wil natuurlijk wel goed de tijd nemen om ook het werk van mijn mannelijke (en vrouwelijke) medequilters te bekijken.

Tot slot wil ik nog even een aankoop laten zien die ik laatst gedaan heb. Volgens mij kwam dit voorwerp voorbij op het Prikbord Quilten. Hier ging het namelijk over het zelf snijden van quiltsjablonen.

In 1 van de reacties noemde iemand de OLFA mesjes die je hiernaast afgebeeld ziet. Het is een snijmes waar 2 mesjes naast elkaar in zitten. Je kunt de afstand tussen de mesjes varieren tussen 1, 1,5 of 2 milimeter. Hiermee kun je dus heel makkelijk uit plastic je eigen sjabloon snijden. Ik heb het mesje nog niet gebruikt, maar dit zal zeker in de toekomst gaan gebeuren. Ik heb namelijk genoeg boeken waar mooie voorbeelden in staan, dus ik wil zeker gaan experimenteren hiermee. De mesjes heten officieel een sjabloonmesje of stencil cutter.

34 Reacties to ““Even” een spoedklusje tussendoor…”

  1. inge 7 december 2011 bij 20:30 #

    gefeliciteerd! je werk kunnen tentoonstellen! super!

  2. Anita - Vlijtige Handjes 7 december 2011 bij 20:36 #

    Wat leuk dat je gevraagd bent Ger. Ik heb de japanse quilt nog nooit bij je gezien dus dat wordt een verrassing. Het mesje zou echt een uitkomst zijn. Voor de manier waarop Jeanneke (van de huisjes) haar malletje maakt is het heel geschikt.
    groetjes Anita

  3. Bep 7 december 2011 bij 20:41 #

    Helemaal leuk Gert dat je mag tentoonstellen, toch goed zo’n punt waar je naar toe werkt,heb je straks er een mooie quilt bij die af is. Ben wel nieuwsgierig hoor!. Ik zie je zeker daar ,ik zal er ook zijn, fijn weekend, Bep

  4. Anita A 7 december 2011 bij 21:16 #

    Hoi Gert, wat leuk dat je gevraagd bent om wat van je werk te laten zien. En laat je niet intimideren door die “grote” namen. Het gaat om het resultaat. En wat ik tot nu toe van jou gezien heb op je blog is gewoon mooi.
    Ik ben benieuwd naar je Japanse herfst, en doorprikken maar, want hij moet wel op tijd af. Ik wens je veel energie en veel eelt toe op je vinger.
    groet, Anita A

  5. Jeannet 7 december 2011 bij 21:21 #

    Gert, wat heerlijk voor je! en ik weet zeker dat jij je kunt meten met de grote quilters hoor, jij werkt altijd zo keurig netjes! je mist geen puntje. Ik ken de japanse puzzel wel van een andere blog, benieuwd naar de jouwe. Geniet er maar van, voor je het weet ben je BNer in Quiltland!

    Hartelijke groetjes, Jeannet

  6. Sabine 7 december 2011 bij 21:42 #

    Hey Gert, dat is wel gaaf (mannenwerk)! Ik was gisteren in Nieuwegein en wilde eigenlijk jouw (zaterdagse) werkstek bezoeken, maar het was rond 17.00 u, dus was het risico te groot om voor gesloten deur te staan… Wie weet een volgende keer😉

  7. Shirley 7 december 2011 bij 22:38 #

    Gefeliciteerd dat je mag hangen in Vijfhuizen, toch wel heel erg spannend, zeker als jouw lotgenoten Kees en Arnout zijn, ja, die leveren ook wel imponerend werk af, maar doen het dan ook al heel lang he.

  8. Josee 7 december 2011 bij 22:56 #

    Super Gert, ik kom zeker een kijkje nemen.
    Gauw aan het werk.

  9. Ageeth Dorsman 7 december 2011 bij 23:22 #

    Geniet er straks gewoon van, dat je daar mag tentoonstellen! Je werk is er absoluut mooi
    genoeg voor (zegt een kritische tante, dus dan weet je het wel….)! En ik kom het ook zeker
    bewonderen. Laat je niet intimideren door die andere BQ’ers, ze zijn ook ooit een keer
    begonnen en voor je het weet, ben je er zelf een. Tot februari kun je nog gewoon over
    straat, maar daarna….? Veel plezier en succes met je quiltwerk! Groetjes van Ageeth

  10. Hubertine 8 december 2011 bij 05:59 #

    Hé BN-ner!!! Zet ‘m op!!! Je kunt het!!
    Succes en tot op de beurs!!
    Groetjes, Hubertine

  11. Tilly 8 december 2011 bij 08:03 #

    Wat leuk Gert dat je mag showen, en eens moet je beginnen, en volgens mij gaat het best wel lukken,je maakt mooie quilts. succes met de turbostand!
    groetjes Tilly

  12. Dineke 8 december 2011 bij 08:03 #

    Wat leuk Ger, je werk komt zeker niet tussen de minsten te hangen. Heel veel succes met quilten en je niet af laten leiden. Zo’n mesje wil ik trouwens ook!

  13. Annelies 8 december 2011 bij 08:32 #

    Wat ontzettend leuk voor je ! Gefeliciteerd !

  14. Lida 8 december 2011 bij 08:49 #

    Wat gaaf! Ja die turbo moet nu even overuren maken, maar dan heb je straks ook weer een Ufo minder! Bovendien kan ik hem dan misschien wel bewonderen in februari! Succes met de steekjes en ik vind het echt geweldig dat ze jou ook hebben gevraagd! Jij bent een vrijetijds quilter en die andere twee maken er dagwerk van, dus dat is het enige verschil! Dus nogmaals succes met de steekjes, komt vast helemaal goed!
    Groetjes
    Lida

  15. Erica 8 december 2011 bij 09:09 #

    Wat fijn Gert! Kunnen wij je werk ook eens in ’t echt bewonderen.

  16. Anita 8 december 2011 bij 09:49 #

    Wat leuk dat je je werk mag tentoonstellen. Je werkt zo netjes dus je zult zeker geen flater slaan. Succes met quilten. Ik kom zeker je werk bewonderen.

  17. birgitte 8 december 2011 bij 10:23 #

    Wat een eer, Gert. En een goede stok achter de spreekwoordelijke deur. Je krijgt het dus erg druk. Maar straks kun je wel genieten van je werk. En wij natuurlijk ook.
    Handig mesje, ik ga het op mijn verlanglijstje zetten. Laat je ons zien hoe je mallen geworden zijn?

  18. Klaske 8 december 2011 bij 13:17 #

    Wat leuk Gert dat ze je hebben gevraagd!
    Dat is wel een hele leuke stok achter de deur toch? Succes bij het doorpitten, het gaat je lukken!!

  19. Jane Newble 8 december 2011 bij 14:39 #

    Wat vreselijk leuk dat ze je gevraagd hebben hiervoor! Je werk is heel mooi, wat ik ervan gezien heb, dus je bent daar straks best op de goede plaats! Als ik in Nederland woonde zou ik ook komen kijken.
    Dat mesje had ik nog nooit gezien. precies wat ik nodig heb, dus die ga ik beslist kopen. Bedankt!
    groetjes
    Jane

  20. mieke van reet 8 december 2011 bij 16:45 #

    piep, wat fijn dat je gevraagd bent,
    ik kojk er alcasr naár uit je werk te bewonderen

    knuf mieke

  21. sylvia 8 december 2011 bij 16:57 #

    van harte gefeliciteerd met deze uitnodiging: keigaaf!!!
    en met de turbo aan gaat het je zeker lukken…….en ik??……kom natuurlijk even langs!

  22. Nel Grootenboer 8 december 2011 bij 17:30 #

    Ha Gert, Dat is zeker een hele eer,geweldig. Jou kennend komt het dik voor elkaar.

    Het mesje heb ik ook en is handig als je uit paterno je eigen sjabloon wilt maken. Ik heb dat verschillende keren gedaan, Soms met een enkel mesje de bochtjes een beetje bijgewerkt. Succes en groetjes van Nel Grootenboer.

  23. Marja 8 december 2011 bij 17:37 #

    Wat leuk voor je! gefeliciteerd met deze uitverkiezing!
    gr,Marja

  24. Ria van Kasteel 8 december 2011 bij 19:08 #

    Hoi Gert,

    Wat leuk dat je gevraagd bent voor vijfhuizen, gefeliciteerd, en ik heb een boek met quiltpatronen dat mag je best een keertje lenen.
    Ik was gisteren lekker een extra dagje vrij, er wilde graag een zaterdaghulpje werken dus ik dacht nu even aan mezelf ;0))

    Groetjes van Ria.

  25. Erna 8 december 2011 bij 19:15 #

    Nou Gert dat is toch geweldig. Gefeliciteerd!!!

    Groetjes,
    Erna

  26. Gerard Quak 8 december 2011 bij 21:16 #

    FANTASTISCH dat de organisatie jou heeft gevraagd. Een grote eer en een prachtige erkenning van je kunnen! SCHITTEREND! Van harte gefeliciteerd.

    Gestaag doorwerken en je quilt komt op tijd af. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Jammer dat ik in die tijd niet in Nederland kan zijn, anders ging ik vast naar de tentoonstelling in Vijfhuizen.

  27. glenn 9 december 2011 bij 00:06 #

    Congratulations!

    How very exciting!!!!!!!!!!!!!!!

  28. Yvonne 9 december 2011 bij 08:26 #

    Eerst 3,4 en 5 feb even genoteerd in mijn agenda! Wat ontzettend leuk dat je daarvoor bent uitgenodigd! Ik kom zeker je quilt bekijken. En dat mesje lijkt me ook handig. Het doet me denken aan onze vakantie afgelopen maart in Pennsylvania. In ons hotel logeerde ook de “Olfa man”. Hij stond op de AQS beurs in Lancaster met al zijn Olfa messen en kon er uren over vertellen! ’s ochtend bij het ontbijt begon hij al te ratelen en dat ging de hele dag door!

  29. Floor 9 december 2011 bij 19:46 #

    Wat leuk Gert, dat je straks mag “hangen” op een echte tentoonstelling!
    Wat een eer is dat, ze hebben je gevraagd!
    Je nine-patch ziet er in ieder geval prachtig uit en deze Japanse puzzel wordt natuurlijk ook heel erg mooi.
    Nog even doorbijten, maar dat lukt je vast.
    Handig dat mesje, heb al eens zelf iets gemaakt, maar dan gewoon met een hobbymesje, dus alles 2 x uitsnijden.
    Groetjes,
    Floor

    • Marion 9 december 2011 bij 23:06 #

      Lieve Gert, het klinkt misschien gek maar ik ben zo trots op je. Geweldig dat je mag exposeren. Ik hoop dat je alles op tijd af hebt maar eigenlijk heb ik daar wel vertrouwen in. Ik wens je veel succes de komende tijd met het afmaken van je quilt en nog veel meer succes met de tentoonstelling.

      Lieve groetjes van Marion

  30. supergoof 11 december 2011 bij 20:33 #

    KEIGAAF Gert!
    Zet ‘m op!
    Hartstikke leuk om jouw werk in het echie te mogen zien.
    Maar,… volgens mij ben jij al jaren een Bekende Quilter!🙂

  31. sommeke 12 december 2011 bij 00:13 #

    Wat een eer Gert, ik noteer de data al en doe m’n best!

  32. Jantine Urban 13 december 2011 bij 12:42 #

    Wat een geweldige eer! Pas maar op dat je je vingers niet brandt aan die naald😉 en succes met doorquilten.
    En dat mesje… slim! Die ga ik zeker onthouden.

  33. Wieke van Keulen 28 december 2011 bij 19:44 #

    Nou Gert, ik ben al zover teruggelezen dat ik snap waar het in je blogje vanavond allemaal om gaat. Allereerst van harte. Geweldig toch, om je quilts te laten zien. Zo’n foto is ook niet alles; dus in het echie is toch geweldig. Heerlijk toch om iets waar jij je enthousiasme hebt ingelegd te delen. Ik ga het in mijn agenda zetten; al ga ik die zondag met A & C op stap, maar op zaterdag moet ik wel kunnen. Ik wil ze ook wel in het echt zien. Maak je wel een etiket, want ik wil altijd alle etiketten van de quilts zien… (een tik)!

Geef een reactie

