Log Cabin studie en een nieuw boek

14 Dec

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de lieve en enthousiaste reacties die ik ontvangen heb over mijn deelname aan de tentoonstelling Mannenwerk tijdens de Patchwork en Quiltdagen 2012. Leuk om te lezen dat er veel lezers van mijn blog ook van plan zijn om naar de beurs en tentoonstelling te gaan. Ik kijk er nu al naar uit om jullie (weer) te zien. Met het quilten van de Japanse Herfst quilt gaat het redelijk goed. Afgelopen weekend heb ik door allerlei afspraken buiten de deur niets kunnen doen, maar toch zit ik met het middenstuk nu royaal over de helft. En: volgende week (dus de week voor Kerst) ben ik lekker de hele week vrij! Volop tijd dus om, naast andere dingen, te gaan quilten, dus ik heb er nog steeds vertrouwen in dat ik het op tijd klaar heb.

Voor de basiscursus die ik momenteel volg heb ik laatst al een log cabin blok gemaakt, deze heb ik hier al eens laten zien. Naast dit gewone log cabin blok heb ik nu ook 2 variaties hierop gemaakt:

Boven op de foto zie je het gewone log cabin blok. Links onderin is het Courthouse Steps blok en rechts onderin het Chimney and Cornerstones blok. Deze laatste is nog best een pittig blok om met de hand in elkaar te zetten door de rode vierkantjes die je aan het begin en eind van een aantal stroken moet naaien. Maar het is weer gelukt zoals je ziet. Gisteravond hadden we alweer onze laatste cursusavond van dit jaar, half januari gaat de tweede helft van start. We leerden gisteravond hoe we met behulp van een passer en lineaal zelf hexagonnen, diamantvorm voor bijvoorbeeld Tumbling Blocks en gelijkzijdige driehoeken kunnen tekenen. Erg handig om dat nu te weten: op die manier kun je elke grootte zelf uittekenen zonder gebonden te zijn aan vaststaande afmetingen. De eerstvolgende les leren we hoe we de hexagons/honingraat aan elkaar gaan zetten.

En sinds gisteren heb ik er ook weer een nieuw boek bij voor de verzameling, namelijk deze:

In dit boek staan 50 verschillende traditionele applicatieblokken beschreven, voornamelijk bloemen, mandjes, vogels enzovoort. Ik wil in de toekomst zeker meer gaan appliceren en de traditionele patronen spreken mij erg aan, dus dit boek komt mooi van pas. Het mooie aan dit boek vind ik dat er dus 50 patronen in staan en veel uitleg over appliceren. Verder zit er een cd bij waarop alle patronen staan. Je kunt van elk patroon uitkiezen op welke grootte je de onderdelen uit wilt printen, je hebt de keus uit telkens 5 verschillende groottes. Dus geen gedoe met patroondelen die je zelf moet vergroten, je hoeft alleen maar het juiste formaat aan te klikken. Ik zeg: een prima combinatie van het oude (traditionele patronen) met het nieuwe (patronen uitprinten vanaf cd)

17 Reacties to “Log Cabin studie en een nieuw boek”

  1. Lida 14 december 2011 bij 12:19 #

    Gaaf zien je blokken eruit en toch wel heel wat om weer een cursus te gaan volgen en dat terwijl je al zoveel hebt gemaakt! Mooie kleuren! Gave boeken, alletwee! Veel plezier met je steekjes, groetjes
    Lida

  2. Ria van Kasteel 14 december 2011 bij 14:27 #

    Gert, met die herfstquilt komt het wel goed hoor, ik heb al een vrije zaterdag gepland in februari want ik kom zeker kijken. Mooie blokken, ja die kleine blokjes op het einde zijn lastig, ik heb ze zelf in de dubbelzijdige gedaan. En wat een mooi boek heb je er weer bij, je kunt ze dan gelijk op freezerpaper afdrukken, dat scheelt een hoop tijd.

    Groetjes van Ria ;0)) ( ja een extra dagje vrij luxe hè)

  3. sylvia 14 december 2011 bij 15:07 #

    leuke log cabin blokken! Ik heb van en logcabinvariatie een hele quilt gemaakt, met allemaal van die kleine blokjes aan de grotere stroken: was meer patch-worstelen dan patch-plezier……:(
    maar hij is met veel gepiep, gekraak, gesteun ( en sstt, soms een lelijk woord) toch afgekomen!
    en gequilt door Elly Prins, wat dacht je met al die naadjes!!!
    Dat boek is van een geheel ander kaliber….volgende cursus??? Welnee, heb jij niet nodig, applicaties kun je al…..;)
    groetjes, Sylvia

  4. Gerard Quak 14 december 2011 bij 15:36 #

    Log cabin blocks blijven mooi, ook de varianten.
    Ik vind het bewonderenswaardig, dat je alles met de hand doet. Ik zet de meeste blocks aan elkaar met de machine en quilt met de hand, maar in de naden weer met de machine. Het is een kwestie van kiezen, geloof ik, want voor beide is veel te zeggen…

  5. inge 14 december 2011 bij 15:37 #

    dat wordt genieten, een weekje vakantie! ik ben thuis tussen kerst en nieuw, en heb er ook helemaal zin in!

  6. Anita 14 december 2011 bij 16:03 #

    Die log cabin blokken blijven toch altijd mooi. Mooi boek heb je er bij. Zo’n CD erbij is altijd handig.

  7. Francien 14 december 2011 bij 16:14 #

    Zo Gert…goedemiddag…ik heb net je eerste nieuwsbrief ontvangen en je hebt me gelijk geinspireerd het te bestellen…ben weg van de applicatieblokken op de cover en perfect met de Cd erbij…….moet nog een heleboel leren om goed te appliceren en dit wordt een reuze hulp denk ik maar….de log cabin blokken zijn super…….blijft een van mijn favorieten ……veel plezier met naaien verder….

  8. Inge Slaats 14 december 2011 bij 17:20 #

    Wat een mooie blokken, Gert. Het is leuk werk hè.
    Het boek ziet er ook gaaf uit en is vast heel inspirerend. Nu nog een beetje extra tijd hier of daar vandaan halen!

    Groetjes,
    Inge

  9. Anita - Vlijtige Handjes 14 december 2011 bij 18:26 #

    Wat een leuk boek met veel informatie. Ik ben net begonnen met appliceren en vind het heel leuk. Zo ku je mooie kneepjes leren.

  10. Carin 14 december 2011 bij 18:27 #

    Wat zijn die log cabin blokken leuk !!!! En je boek is ook super. Ik ben nu al benieuwd wat voor blokken je daar uit gat maken.

    PS. Ik heb gehoord dat er morgen een vlopje naar je toe gaat🙂

  11. Josee 14 december 2011 bij 18:38 #

    Ik vind log cabin altijd leuk, mijn favoriete is dan toch chimneys and cornerstones. I had eigenlijk nooit bedacht dat dat ook een log cabin was, maar het is wel logisch.
    Veel plezier met je nieuwe boek.

  12. Johanna Zweden 15 december 2011 bij 11:45 #

    Mooi je blokken en in jezelf geloven hoor, het gaat je lukken! hoop dat ik in Febr, er ben en dan nar de tentoonstelling kan komen!!
    Leuk dat boek
    Groetjes Joke

  13. Ageeth Dorsman 15 december 2011 bij 12:55 #

    Mooie log cabin-variaties, zeg! Het blijft toch altijd weer zo;n interessant en toch simpel blok! En dat boek…..oooohhh, ik ben applicatie-verslaafd, en bijna jarig, dus wat gaat
    er op het lijstje? Groetjes van Ageeth

  14. Floor 15 december 2011 bij 19:03 #

    Dat lijkt me een moeilijk log cabin blok dat rechter met die rode vierkantjes er in.
    Dat linker blok vind ik erg mooi.
    En dan dat boek….. heel erg mooi met die klassieke applicaties er in.
    Spannend om daar iets uit te zoeken wat je wilt maken, want het liefst wil je alles natuurlijk.
    Groetjes,
    Floor

  15. Yvonne 16 december 2011 bij 21:02 #

    Wat een mooie log cabin blokken. Je kunt er eindeloos veel dingen mee doen, ik ben er dol op! En dat boek! smullen hoor! Daar kan je voorlopig genoeg inspiratie uit halen denk ik!

  16. Marja 18 december 2011 bij 17:14 #

    Ziet er weer goed uit; maar nu lekker quilten aan de japanse.
    Grappig dat boek staat ook op mijn verlanglijstje (vindt appliqueren erg leuk om te oen)
    Helaas vindt ik veel dingen leuk!!
    Geniet van je vrije week!
    groet
    Marja

  17. Wieke van Keulen 28 december 2011 bij 19:37 #

    Verslavend is Log Cabin, hè! Heel erg leuk je blokjes. Ook met die rode 4kanten op de hoeken. Wel een werk. Wat leuk dat je op de cursus leert om ze ook zelf te tekenen. Dat vind ik zo leuk aan het patchwork/quilten; de berekeningen. Leuk boek heb je gekocht en appliqueren vind ik ook top. Het kan zo makkelijk mee voor onderweg. Ik heb altijd een blikje liggen om mee te nemen, alhoewel hij al 2 maanden niet aangeraakt is door het kerstballenvirus wat ik heb opgelopen. Maar nu ik weer begin te genezen, krijg ik door je blogje weer veel zin om te gaan beginnen.

Geef een reactie

