De Bee-blokken zijn geruild

29 Jan

Afgelopen woensdag hadden we onze maandelijkse bee-avond in Houten en tijdens deze avond hebben we de door ons gemaakte blokken bewonderd en onderling uitgewisseld. In deze posting liet ik de blokken al zien die ik gemaakt heb. Er was een goed systeem bedacht om ervoor te zorgen dat iedereen een blok van elk ander lid zou krijgen, en het uitwisselen verliep dan ook erg soepel. Aan het eind had iedereen een stapel van 12 nieuwe blokken (van elk lid 1 maandblok, alleen niet van jezelf) En dit zijn mijn blokken geworden:Zoals je ziet, is ook dit een bonte mix van kleuren en stoffen. Zeker een uitdaging om dit bij elkaar te plaatsen :-)  Ik heb al wel een idee hoe ik de blokken aan elkaar wil zetten. In een oude Quiltmania heeft ooit een “Aussi quilt” gestaan: met zwarte stof maak je rondom de blokken een schaduweffect, waardoor het net lijkt alsof de blokken iets boven de achtergrondstof zweven. Dit lijkt mij wel een mooie manier om het tot een geheel te maken. Binnenkort wil ik eens gaan kijken welke stof ik als achtergrond wil gaan gebruiken en uitrekenen hoeveel ik nodig heb hiervoor.

Komende dinsdagavond heb ik weer een les van de basis quiltcursus, welke ik momenteel volg. Ik volg deze cursus omdat ik nog een aantal technieken niet voldoende beheers en ik nog wat puntjes op de i wil zetten voor september. Waarom voor september? Omdat ik vanaf september ga starten met het geven van een basiscursus in de winkel. Er komen nog steeds veel aanvragen binnen voor een basiscursus, en het lijkt mij erg leuk om les te geven, dus daarom hebben we besloten dat ik ga starten met een groep beginners. De exacte details moeten nog bepaald worden, maar dat komt te zijner tijd wel. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit.

Eén van de technieken die we in de cursus de laatste keer besproken hebben is het werken volgens de Engelse methode, oftewel het werken met kantonnetjes. We leerden hoe we met een passer zelf o.a. een hexagon kunnen tekenen op elke gewenste grootte, en van daaruit weer bijvoorbeeld de ruitvorm en gelijkzijdige driehoeken. Ik ben zelf niet zo wiskundig aangelegd, dus ik ben blij dat ik dit nu geleerd heb: erg handig om dit zelf te kunnen. En met deze techniek konden we thuis natuurlijk ook meteen aan de slag, en dit zijn de 2 blokken die ik gemaakt heb. Ze moeten nog wel op een ondergrond gemaakt worden, maar dat komt later.

Tot slot nog even een reminder, maar ongetwijfeld hebben de meeste quilters dit al wel in de agenda staan: komend weekend zijn in Vijfhuizen de Patchwork en Quiltdagen, van vrijdag 3 t/m zondag 5 februari. Diverse tentoonstellingen en een beurs met meer dan 60 standhouders, dus voor elk wat wils. Wellicht kom ik jullie daar nog tegen?

23 Reacties to “De Bee-blokken zijn geruild”

  1. Anita 29 januari 2012 bij 14:36 #

    Leuk idee om die blokken te ruilen. Met zo’n schaduwrand lijkt me een goed idee. Het zelf kunnen tekenen van wiskundige figuren is altijd handig. Dan ben je niet aan bepaalde maten gebonden.

  2. Bep 29 januari 2012 bij 14:54 #

    oh Gert ik zou zo bij je op les willen komen. lijkt mij helemaal leuk. Maar ik ben zo nonchalant met steekje, je zou veel werk aan mij hebben, gezellige zondag en we zien elkaar snel, Bep

  3. Jeannet 29 januari 2012 bij 15:45 #

    Spannend om met zoveel verschillende blokken toch een eenheid te maken, maar dat gaat jou vast lukken Gert, er zitten hele mooie bij. Veel plezier in Vijfhuizen!

  4. inge 29 januari 2012 bij 16:01 #

    het aussi principe is inderdaad een hele leuke manier om ‘verschillende blokken’ samen te laten vallen.

  5. Ria van Kasteel 29 januari 2012 bij 16:13 #

    Wat een leuk nieuwtje, en je komt mij zeker tegen in Vijfhuizen.

    Groetjes Ria;0))

  6. Lida 29 januari 2012 bij 17:44 #

    Wat leuk al die verschillende blokken, ben benieuwd hoe je daar straks een geheel van ga maken! Succes met de lessen, je bent vast een geweldige leraar! Groetjes
    Lida

  7. Shirley 29 januari 2012 bij 17:58 #

    Goed idee om de blokken zwevend te maken, het hoeft niet met dramatisch zwart, maar de schaduw in dezelfde kleur als de sashing die niet in de schaduduw ligt, maar dan heel donker.

  8. Hubertine 29 januari 2012 bij 18:06 #

    Wat leuk voor je!! Een eigen klasje…helemaal top!! Ik zou zo bij je beginnen!
    Mooie blokken heb je bij elkaar geruild, spannend wat je er van gaat maken.
    Ik zie je zeker in Vijfhuizen….tot dan.

    Groetjes, Hubertine

  9. astrid 29 januari 2012 bij 19:17 #

    Wat een gezellige blokken zijn dit! Daar kun je alle kanten mee uit maar zo’n aussie quilt is inderdaad een goed idee! Ik ga je zeker zien in Vijfhuizen!

  10. Erica 29 januari 2012 bij 21:30 #

    Gert, heel veel succes met je cursus! Natuurlijk gaan we massaal naar Vijfhuizen om jouw quilts te zien hangen!

    • Josee 30 januari 2012 bij 11:27 #

      Leuk om les te gaan geven Gert, zou ik nog in Utereg wonen dan zou ik vast op les komen.

  11. Daniëlle 30 januari 2012 bij 14:08 #

    Altijd een quilt met herinneringen, leuk joh!! Ik weet nog als de dag van gister dat je heel enthousiast hier vertelde dat je in een quiltwinkel ging werken!! Nu ga je ook nog lesgeven, gaaf joh, geniet ervan hoor!! Veel plezier in Vijfhuizen! Mooie dag, liefs, Daniëlle

  12. Jantine Urban 30 januari 2012 bij 16:35 #

    Lesgeven is zo leuk, je raakt er aan verslingerd, geloof me ;-)!
    Ik hoop zaterdag naar Vijfhuizen te gaan, dus wie weet??

  13. Mascha 31 januari 2012 bij 10:52 #

    Wat een leuke nieuwe uitdaging voor je.
    Veel plezier in vijfhuizen.
    Groetjes Mascha

  14. Gerard Quak 31 januari 2012 bij 13:52 #

    Leuke blocks heb je bij elkaar gekregen. Succes met het aan elkaar verbinden.
    fant

  15. Gerard Quak 31 januari 2012 bij 13:57 #

    Fantastisch dat je gaat les geven! Lesgeven is zo leuk, ik spreek uit ervaring, want ik ben 19 jaar lang leerkracht geweest op een school voor moeilijk lerende kinderen, waar ik ook handenarbeid en tekenen gaf.
    Veel plezier in Vijfhuizen (ik ben niet in Nederland, dus zal het met je foto’s moeten doen).

  16. Yvonne 1 februari 2012 bij 08:25 #

    Wat leuk al die blokken! Ga je vast iets heel leuks van maken! En dan lesgeven, dat lijkt me enig zeg, jammer dat ik net geen beginner meer ben.
    Hoop dat je vrijdag in Vijfhuizen bent dan komen we even gedag zeggen!

  17. Inge Slaats 2 februari 2012 bij 14:30 #

    Leuk, die geruilde blokken, maar wat moeilijk om daar een geheel van te maken. Ik weet trouwens zeker dat het jou gaat lukken.
    Oohhh en les gaan geven, wat gaaf! Veel succes ermee!
    Dit jaar ga ik niet naar Vijfhuizen. Het is een beetje te druk geweest de afgelopen weken, even pas op de plaats maken, anders gaat het mis. Jij veel plezier daar hè.

    Groetjes,
    Inge

  18. marijke 3 februari 2012 bij 19:03 #

    Was leuk op de beurs maar een tikkie koud…. en de treinen reden niet naar huis… gelukkig waren er lieve mensen waar we een eind mee terug konden rijden….
    Heb mooie quilts gezien en weer een stapel stofjes gekocht…
    fijn weekend,
    groetjes Marijke

  19. Erna 4 februari 2012 bij 09:42 #

    Leuk al die blokken zo bij elkaar. Ben nu al benieuwd naar het eind resultaat. Heel veel plezier in Vijfhuizen. Dit jaar slaan we over. Enne super om les te gaan geven. Ik ben er van overtuigd dat je het heel goed gaat doen.

    Groetjes,
    Erna

  20. sylvia 4 februari 2012 bij 17:40 #

    Heel veel plezier in Vijfhuizen en veel succes met je quilt!!
    Ik ben niet van de partij, ben even voldaan na een bloggersbee en de cursus van Ted!!
    Groetjes en succes met lesgeven: gaat vast heel goed!!!
    Sylvia

  21. Marga 4 februari 2012 bij 18:58 #

    Leuk om je mooie quilt in het echt te mogen aanschouwen. Dank je wel er voor. Heb er een foto van om mijn log gezet. zie hier Mocht je dit toch niet willen laat het me even weten en ik haal het eraf.
    Groetjes,
    Marga♥

  22. Carin 5 februari 2012 bij 11:06 #

    Heel erg leuk al die blokken die geruild zijn. Een erg leuk idee en wat gaaf dat je les gaat geven …. je bent al bekend maar straks ben je helemaal een bekende (quiltende) nederlander🙂
    Helaas kom ik je niet tegen in vijfhuizen, dat is mij te ver weg. Als je gaat dan heel veel plezier !

Geef een reactie

