Klein strijkijzer, klein plezier…

7 Mrt

Het strijken van losse quiltblokken of een complete top is nooit mijn favoriete bezigheid geweest. Meestal vind ik dit zo’n onderbreking en gedoe. Ik zit altijd aan de eetkamertafel te werken, maar als ik wil strijken, moet ik naar de slaapkamer om de strijkplank op te zetten, stoomstrijkijzer aanzetten, blokken meenemen, strijken, weer terug, even later weer wat strijken enzovoort. Komt nog bij dat ik zo’n grote stoomstrijkijzer niet echt handig vind voor kleiner werk, maar goed: het moet af en toe toch gedaan worden…

Daarom besloot ik om een klein quiltstrijkijzer aan te schaffen. Niet zo’n lange met zo’n smal strijkijzertje vooraan, want die heb ik ook, alleen gebruik ik die zelden. Ik zocht een mini uitvoering van een “normaal” strijkijzer, welke ik zo op tafel kan gebruiken. Ik heb namelijk zo’n handige patchwork map van Clover, waar een deel schuurpapier in zit, een snijmat en de buitenkant kun je gebruiken voor strijkwerk: erg handig. Via internet bestelde ik het Bohin Mini Strijkijzer:Een erg schattig en klein strijkijzertje, met een neerklapbaar handvat. Overhemden strijken duurt wat lang hiermee, maar quiltblokken en applicaties strijken moet lukken🙂

Vandaag bezorgde de post het pakketje en ik ben ‘m natuurlijk meteen gaan testen. Het is een heel mooi klein apparaatje, het neemt weinig ruimte in en is makkelijk op tafel te gebruiken.

Toch ben ik er niet tevreden over, want het ijzer heeft 1 bezwaar: het wordt niet warm genoeg voor freezerpaper. Ik was er, toen ik het strijkijzer al besteld had, voor gewaarschuwd, en het blijkt te kloppen: aanbrengen van freezerpaper op stof gaat niet, want het papier wordt niet warm genoeg en blijft dus niet plakken. En laat dat nou (naast het strijken) de belangrijkste reden zijn waarom ik een mini ijzer wilde hebben, omdat ik dan aan tafel het freezerpaper aan kan brengen…

Kortom: ik vrees dat het strijkijzer binnenkort een keer op Marktplaats terecht komt en dat ik op zoek ga naar een beter alternatief. Daarom vraag ik hierbij meteen jullie advies. Wie heeft er ervaring met een mini strijkijzer, lijkend qua model en gemak op deze Bohin, alleen eentje die wel warm wordt (deze gaat geloof ik tot max. 150 graden) Ik zit zelf te denken aan een reisstrijkijzer, welke je in de koffer mee kunt nemen, bijvoorbeeld van de Blokker. Heeft er iemand goede ervaringen met zo’n reisstrijkijzer bij quiltwerk, en dan met name voor freezerpaper? Wie tips heeft, mag het zeggen🙂

26 Reacties to “Klein strijkijzer, klein plezier…”

  1. Josee 7 maart 2012 bij 21:03 #

    Ik wilde net zeggen dat dit een reis strijkijzer is, maar kennelijk toch niet. Ik kan je geen advies geven Gert.

  2. inge 7 maart 2012 bij 21:16 #

    ik kocht een reisstrijkijzertje op de rommelmarkt. 2 euro en het doet al wat ik wil😉

  3. Francien 7 maart 2012 bij 21:24 #

    Als je tijd en zin hebt Gert kun je even op mijn blog bij oudere berichten kijken en wel het berichtje van 12 juni 2011….ik heb er een fototje bij staan van mijn nieuwe miniijzertje….ik heb toen voor mij het perfecte kleine stoomstrijkijzertje gekocht en het werkt perfect….het is van Pro Idee hier uit Holland/Nijmegen en het was +/- 30 Euro als ik het goed heb….het is hartstikke handig…..groetjes Francien.

  4. Betsie 7 maart 2012 bij 22:11 #

    Hallo Gert, ik heb een reisstrijkijzertje van Philips, en heb er reuze schik mee!
    Het is werkelijk een handig ding!
    Op marktplaat staan er wel een paar te koop!!! http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/strijkijzers-en-strijkplanken/535552968-nieuw-phillips-world-travel-iron-universeel-reisstrijkijzer.html

    hopende dat de link werkt,
    vriendelijke groeten van Betsie!

  5. Anita - Vlijtige Handjes 7 maart 2012 bij 22:48 #

    Ik heb een reisstrijkijzertje van Kijkshop. Werkt prima. De link van werkplaats heeft wel een mooie scherpe punt. Mijn moeder heeft hem en is er erg over te spreken.

  6. Jellie 7 maart 2012 bij 22:59 #

    Hoi Gert, ik heb ook het campingstrijk ijzertje van de Blokker. Hij is perfect voor patchwork. Ik gebruik hem hierbij altijd en ook met freezerpaper doet hij het prima.
    Groetjes van Jellie

  7. Anita 7 maart 2012 bij 23:20 #

    Ik heb het reisstrijkijzer van Philips. Het hee Stewardess. Ideaal.

  8. marijke 8 maart 2012 bij 06:57 #

    Eerst heb ik een klein puntig strijkijzertje voor appliqueerwerk gekocht en ook die wordt bij mij niet warm genoeg.
    Dus ook ik heb een reisstrijkijzertje gekocht, dat wordt wel heet!
    groetjes Marijke

  9. Astrid 8 maart 2012 bij 08:47 #

    Ik gebruik al jaren een doodordinair reisstrijkijzer van Blokker. En dat werkt echt prima!

    • sylvia 8 maart 2012 bij 09:34 #

      hallo Gert, balen dat de aanschaf niet werkt!! Ik ben meegelift op jouw reacties en ga voor een reisstrijkijzer…..:)
      heb mijn strijkijzer wel achter me staan, maar naast je werk lijkt me ideaal!!!
      groetjes, Sylvia

  10. Klaske 8 maart 2012 bij 10:09 #

    Ik heb jaren terug eens een goedkope reisstrijkijzer bij de Blokker gekocht, om van die waskaarten te maken, werkt perfect ook voor freezerpapier.

  11. Lida 8 maart 2012 bij 10:54 #

    Gewoon even langs Blokker of de Marskramer en daar een reisstrijkijzertje kopen, simpel en vlug warm! Oh en ik vind het zo zonde om de map te gebruiken voor het strijken, dus neem ik de oplossing die een vriendin voor mij maakte als ik thuis ben. Neem de kartonnen binnenkant van een stofrol, snij die door de midden en bekleed hem met een stukje molton en je hebt een fantastisch stijkplankje dat weinig ruimte inneemt! Groetjes
    Lida

  12. Anita A 8 maart 2012 bij 12:47 #

    Hoi Gert,
    Ik heb al enkele jaren een reis strijkijzer van de Blokker, en die bevalt op alle fronten goed !! Je kunt er water in toevoegen, maar dat doe ik nooit. Ik denk wel dat hij daarom heter kan worden.

  13. Balsemien 8 maart 2012 bij 13:03 #

    Hoi Gert, Wat vervelend dat je aankoop niet bevalt. Ik zat ook te dubben over een handig klein strijkijzertje voor het quiltwerk en denk dat ik een reisje naar de Blokker ga maken na het lezen van alle reacties!
    Het kleine clover strijkertje voor hele kleine naadjes en zo bevalt me wel maar voor grotere oppervlakken is een wat grotere handig…
    Veel succes!
    groetjes, Mienke

  14. Erica 8 maart 2012 bij 18:23 #

    Hè, wat een tegenvaller dan, zo’n strijkijzertje.
    Ik gebruik altijd een gewoon reisstrijkijzertje. Eentje van Philips, neerklapbaar handvat en kan zelfs met stoom strijken. Ook nog handig mee te nemen ik de caravan ’s zomers!

    Groetjes,

    Erica

  15. sommeke 8 maart 2012 bij 20:51 #

    Héé, balen dat je aankoop niet is wat het moest zijn 😦
    ‘k Heb ook maar enkel een groot stoomstrijkijzer en dat kleine 3hoekje en heb dus nu ook met veel belangstelling de reacties hier gelezen!
    Thx!

  16. MarjavdN 9 maart 2012 bij 11:22 #

    Dat ding wat jij hebt, kocht ik twee jaar geleden op de handwerkbeurs. Bij het eerste gebruik veroorzaakte het kortsluiting. In de vuilnisbak ermee, want geen idee bij wie ik het precies gekocht had. Gebruik nu een strijkijzer van de Blokker met de tafelstrijkplank van Ikea (3,99!!!). Perfect.

  17. Jeannet 9 maart 2012 bij 18:34 #

    Mensen strijken wat af Gert! Ik heb het jouwe ook pas gekocht, en inderdaad, het wordt niet zo heet, dus ik gebruik mijn gewone, maar ik heb ook een reis strijkijzertje wat goed is, ik ben altijd zo bang dat goedkope dingen niet goed zijn, of dat er wat mee gebeurd met doorbranden ofzo, maar goed, dat ligt meer aan mij, goedkoop is duurkoop ofzo, alleen niet als ik het hier zo lees. Verkoop het op je blog!

  18. Carin 10 maart 2012 bij 13:03 #

    Ook ik heb een reisstrijkijzer van Blokker die het prima doet !!

  19. Gerard Quak 10 maart 2012 bij 18:19 #

    Dat is echt balen als je merkt dat zo’n nieuwe aanwinst niet warm genoeg wordt. Terugsturen kan waarschijnlijk niet? Bij alle reacties zie ik dat Blokker toch hele goede reisstrijkijzertjes verkoopt. jammer dat er geen Blokker in fra

  20. Gerard Quak 10 maart 2012 bij 18:22 #

    Ik denk erover où er toch eentje aan te schaffen. Alleen Jammer dat er in Frankrijk geen Blokker bestaat. Wie weet zijn er andere winkels zijn, die zoiets verkopen. Bedankt voor het verhelderende verhaal over de Bohin mini strijkijzer.

  21. Ineke W 10 maart 2012 bij 22:38 #

    Zo’n reis strijkijzertje van Blokker heb ik ook gehad tot 2 keer toe is deze doorgebrand. Deze was ook moeilijk in temperatuur te regelen. Ik heb een jaar geleden van Prym een strijkboutje gekocht. Deze wordt goed heet en goed te gebruiken voor freezerpaper. Ik ben er erg blij mee.

  22. Digna 11 maart 2012 bij 07:23 #

    Hoi Gert,

    Na 22 reacties hier de mijne: de Stewardess van Philips, neerklapbaar handvat, werkt uit de kunst; ik neem hem ook altijd mee als ik met vakantie ga. Hij is hierboven al eerder genoemd, hier dus nóg een tevreden klant.
    Gisteren was de opening van de Quilttentoonstelling in het Tegelmuseum in Otterlo, en daar kwam ter sprake of er ook mannen zijn die quilten: alle aanwezige quiltsters in koor: já hoor! Maar op deze tentoonstelling helaas niet één… (Het is wel de moeite waard om er te gaan kijken, trouwens!)
    Groeten van Digna

  23. Johanna Zweden 11 maart 2012 bij 09:59 #

    JA het is een handig ijzertje, maar toch!! kan niet goed in de hoekjes komen, en net wat je zegt, hij word niet warm genoeg!
    Maar het is handig als je ergens naar een workshop gaat, makkelijk mee te nemen
    Fijne zondag groetjes Joke

  24. Juud 11 maart 2012 bij 11:57 #

    Reisstrijkijzer en blokker, maar dat heb je al 24x gelezen. Sorry dat ik er nu pas mee aan kom kakken! Maar hoewel ik je in mijn ‘hier kom ik zelf graag’ lijst heb staan, mis ik soms berichten omdat de niet geupdate worden door blogger, heel vervelend. Lees ik nu de andere blogjes gelijkt even, fijne zondag.

  25. Janine 11 maart 2012 bij 16:27 #

    Hallo, idd een reisboutje en de ministrijkplank van Ikea…..een ideale combinatie.
    suc-6 ermee

Geef een reactie

