In Kerststemming

18 Mrt

Terwijl het voorjaar momenteel erg zijn best doet om door te breken, was ik de afgelopen tijd helemaal in Kerststemming. Op quiltgebied dan natuurlijk… Want naast al die andere UFO’s die schreeuwen om afgemaakt te worden, ben ik vorig jaar ook enthousiast gestart met de A Christmas Story van Hatched and Patched. Ik was blijven steken bij Block C, maar deze is nu ook gereed. Het enige deel wat hieraan nog ontbrak was “Christmas Treats”:Een pot vol met zoetigheid, wie wordt daar nu niet blij van?

Alle blokken bij elkaar zien er nu zo uit:Een lekker bont en vrolijk geheel bij elkaar. Wat ik nog steeds erg leuk hieraan vind, is dat ik steeds dezelfde stoffen weer terug laat keren (er komen dus geen andere stoffen bij dan degene die ik aan het begin gekozen heb) Als ik dan weer een nieuw blok ga maken, kies ik weer uit welke ik nu weer eens wil gebruiken en ga daarmee aan de slag. Zo geeft het al die verschillende blokken weer mooi een eenheid.

Afgelopen week viel het nieuwste nummer van de QuiltMania weer in de bus. Zoals altijd is het weer een heerlijk nummer om te lezen. Waar ik erg naar uitkeek, was het tweede deel van de mysteriequilt van Yoko Saito. Het eerste deel zag er al veelbelovend uit en ik wil hier eigenlijk wel mee starten, maar “mag” nog niet van mijzelf. Ik wil eerst kijken hoe de rest van de quilt gaat worden, maar het tweede deel stelt zeker niet teleur.

Wat ik erg leuk vind aan deze mysterie, is dat QuiltMania op YouTube filmpjes plaats waarin je kunt bekijken hoe het gehele blok gemaakt moet worden. Alle technieken komen erg duidelijk in beeld: het gebruik van een lijmpen, appliceren, omgekeerd appliceren, borduursteken enzovoort. Dat maakt het allemaal nog duidelijker en is erg leerzaam. Alle andere filmpjes vind je op de videopagina van QuiltMania. Van dit tweede deel staan de volgende 2 filmpjes online:

22 Reacties to “In Kerststemming”

  1. Anita - Vlijtige Handjes 18 maart 2012 bij 12:45 #

    Ohh wat een vrolijke kerstquilt en zo netjes geappliceerd. Ik wust het niet van de filmpjes daar ga ik eens lekker voor zitten.
    Fijne zondag groetjes Anita

  2. Josee 18 maart 2012 bij 12:45 #

    Of het nu kerst is of niet Gert, het blijft een quilt om van te smullen!

  3. glenn 18 maart 2012 bij 12:45 #

    Your applique work is amazing! Such wonderful detail.

  4. Gerard Quak 18 maart 2012 bij 15:00 #

    Ik ken het gevoel om in een totaal ander seizoen aan Kerst te werken op handwerkgebied. Het blijft heel speciaal.
    Je Kerstquilt wordt (is al) heel prachtig omdat het zo heel anders is dan andere kerstquilts. Kk ben benieuwd hoe je verder gaat.
    Mooie quilts in de Quiltmania, waar wij inmiddels door jouw enthousiasme mee gevoerd ook een abonnement op hebben genomen, maar in het Frans, want daar wonen we tenslotte.

  5. Jane 18 maart 2012 bij 15:59 #

    Wat een heerlijk gezellige kerstquilt wordt dat! Prachtige kleuren!
    groetjes
    Jane

  6. Francien 18 maart 2012 bij 16:02 #

    Schitterend wordt je Kerstquiltje Gert…zo leuk!!…en ja ….de Quiltmainia is weer prachtig en de video`s zo leuk om te bekijken……heb van de eerste twee al wat geleerd…( het lijkt zo makkelijk als zij het doet)…..heb met het lijmen nog een beetje moeite maar het gaat steeds beter…..heb wel zitten priegelen met de boomstam……..ben blij met die video`s….kun je lekker terugkijken hoe het “moet”……fijne zondag verder…groetjes Francien.

  7. Anita A 18 maart 2012 bij 16:48 #

    Hoi Gert,
    Wat een ontzettend kleurige en vrolijke quilt wordt dat zeg, mooi hoor !!
    Zelf heb ik niet zoveel met Japanse quilts,ik vind ze fantastisch in elkaar zitten en altijd mooi afgewerkt, maar de, in mijn ogen, saaie kleuren breken veel van dat moois af, maar ja, dat is mijn mening.
    groet,

  8. marijke 18 maart 2012 bij 16:53 #

    Prachtig je kerstquilt!
    groetjes Marijke

  9. Bep 18 maart 2012 bij 19:26 #

    Heerlijke gezellige quilt Gert, jij maakt er een feestje van, gezellige avond nog, Bep

  10. inge 18 maart 2012 bij 19:59 #

    die kerstquilt is prachtig en zal met kerst 2012 wel een mooi plaatsje vinden bij jullie!

  11. Lida 18 maart 2012 bij 20:36 #

    Heb het eerste blok nog niet af en moet er dus duidelijk de sokken inzetten! Maar fijn dat jij mij al wat laat zien! Wat een leuke quilt wordt het jouw kerstquilt, de herhaling geeft er echt een prachtige harmonie in! Geniet van je steekjes, groetjes
    Lida

  12. Petra 19 maart 2012 bij 04:40 #

    De kerst is gelukkig nog even ver weg, ik hunker naar de zomer. Maar wel handig, op tijd aan de kerstquilt door te gaan, zo komt er met kerst een Affo aan de muur -:)

  13. sylvia 19 maart 2012 bij 08:10 #

    joh, kan het schelen??? Haha, ik zit ook ik kerstsferen, zijn wij op tijd klaar in ieder geval!
    het ziet er vrolijk uit, al die blokken!!
    enne, dank voor alle ruimte op je blog ingeruimd voor strijkboutjes, binnenkort heb ik er ook eentje.
    groetjes en een zonnige week!

    • Inge Slaats 19 maart 2012 bij 14:57 #

      Oh Gert, wat word je quilt leuk! Maakt toch geen bal uit, of je er nou in de zomer of in de winter aan werkt.
      Bedankt voor het delen van de video’s. Hartstikke duidelijk te zien hoe zij werkt.

  14. Erna 19 maart 2012 bij 19:05 #

    Dit word echt een kei leuke quilt. En jou Kerst kan voor dit jaar al niet meer stuk.
    Zeker wanneer het te heet is om eigenlijk een naald vast te houden, kan je hier goed aan werken want je houd het hoofd koel door aan de Kerst te denken. hahaha

  15. Floor 20 maart 2012 bij 18:34 #

    Leuk dat jij ook al in kerststemming bent.
    Past niet bij het weer, maar ach wat maakt het uit.
    Dat 2e blok van Yoko is ook weer leuk, ben heel benieuwd hoe de totale quilt wordt, maar daar moeten we nog een hele tijd op wachten.
    Nou ja, vervelen doen we ons niet toch?
    Trouwens die boom met vogels is ook heel leuk in de Q.M.
    Groetjes,
    Floor

  16. Else 21 maart 2012 bij 16:59 #

    Kerst of niet het is een schitterende top aan het worden, die kleuren TOPPIE!! Trouwens die huisjes van Yoko zijn ook niet verkeerd (lol) FIjne avond, knuffel Else

  17. Johanna Zwden 22 maart 2012 bij 07:44 #

    Heerlijk he om in de kerst stemming te blijven, ze zijn schitterend geworden
    Fijne dag groetjes Joke

  18. Carin 22 maart 2012 bij 11:51 #

    Wat word die kerstquilt prachtig Gert, nog even doorwerken en hij is af. bedankt voor de link naar de video’s, die kende ik nog niet dus ik ga snel even kijken.

  19. scjacobsbakker 28 maart 2012 bij 19:07 #

    Oh wat wordt hij mooi, je kerstquilt, nog maar 1 blokje! (of let ik nu niet goed op?) en ja, die stofjes komen zo mooi overal terug dat het ook een romantische doch niet rommelig geheel wordt.Bedankt voor de filmpjes van Yoko, ik zal zo kijken, eerst koffie halen.

  20. scjacobsbakker 28 maart 2012 bij 21:14 #

    genade, die nagels van die franse dame, ze zitten in de weg zo lang zijn ze.🙂

  21. Jantine Urban 4 april 2012 bij 09:39 #

    Het wordt een schitterende quilt, die kerstquilt van jou!

Geef een reactie

