Lezing An Moonen en OEQC

9 Mei

Ongeveer 1,5 week geleden was ik samen met mijn schoonzus bij Atelier Bep in Hall om daar een lezing bij te wonen van de bekende textiel historica An Moonen. An is jarenlang conservator “platte textiel” geweest bij het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem en heeft een enorme kennis van de geschiedenis van textiel en het ontstaan van het quilten in Nederland. Een lezing van haar bijwonen stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar het kwam er niet eerder van om dit te doen. An is een boeiende en interessante persoonlijkheid en kan erg mooi en duidelijk vertellen over al haar kennis. Ik heb dan ook veel opgestoken van haar lezing en heb met veel plezier de meegebrachte quilts bekeken. Na afloop heb ik dan ook eindelijk haar boek “Geschiedenis van de Nederlandse Quilt” gekocht en meteen door haar laten signeren. Ik ben nu al een tijdje in dit boek aan het lezen en ben blij dat ik het aangeschaft heb. En gisteren lag bij thuiskomst de nieuwe QuiltMania in de bus, dus ik kan weer even vooruit met het lezen van de beroepsdocumentatie😉

Afgelopen weekend stond natuurlijk in het teken van de OEQC (Open European Quilt Championships) in Veldhoven. Ik was hier woensdag om de stand van de winkel op te bouwen samen met een collega, vrijdag was ik er als bezoeker en zondag werkte ik met een collega in de stand en heb na afloop de stand weer uitgeruimd. En hoewel ik er dus 2 dagen geweest ben tijdens openingstijden, heb ik volgens mij nog niet alles gezien. Wat hingen er veel quilts en wat waren er veel verleidingen te koop bij de diverse stands. Ik heb dan ook diverse mooie stofjes gekocht, maar die komen vanzelf een keer hier voorbij. Wat ik nog meer kocht zie je hier:Allereerst bij binnenkomst natuurlijk de jaarlijkse pin. Ieder jaar koop ik deze, en ik heb er destijds ook een paar van voorgaande jaren kunnen kopen, dus ik heb er intussen al een aantal. Ik wil ooit nog een klein quiltje maken waarop ik alle pins kan spelden. Verder kocht ik bij Quilt It & Dotty een stempel voor het maken van een logcabin blokje. Eerdaags ga ik deze eens uitproberen. En verder vond ik (ik ben even vergeten bij welke winkel dit was) deze leuke inches en centimeter lineaal. Er zat een tekening op vlieseline bij voor het maken van deze rij flying geese, en deze kun je dan in de lineaal doen. Ik had hier nog een aantal mooie batikstofjes liggen, dus deze heb ik voor de flying geese gebruikt. Een erg leuk werkje om even tussendoor te maken, en het ziet er mooi uit, al zeg ik het zelf. Vrijdag en zondag heb ik weer veel bekenden gezien en gesproken op de beurs, altijd leuk om zo veel medequilters en bloggers te ontmoeten.

Naast al deze quilt-uitjes was het zowiezo een wat drukkere tijd de afgelopen weken, dus heel erg veel heb ik niet gemaakt. Wel kan ik melden dat ik gisteren de eerste ring van de double wedding ring quilt gemaakt heb:Ook hierover ben ik erg tevreden. De bloemenstof die ik voor de tussenstukken gebruik is een Kaffe Fassett stof. Het naaien van ronde vormen blijf ik erg leuk vinden om te doen. Het nadeel van ronde vormen is dat de gestreken naadtoeslagen erg snel weer terugklappen, waardoor het wat lastiger is om een hele top netjes te strijken en te sandwichen. Daarom kregen we de tip mee om na het strijken van de naadjes deze tijdelijk vast te zetten met rijggaren, zodat straks het strijken van de hele top veel sneller en makkelijker gaat. Een goeie tip!

Tot slot kan ik nog melden dat ik intussen ook weer in het bezit ben van een werkend reisstrijkijzer (het voorafgaande kun je hier teruglezen) Ik kreeg via de post keurig een nieuw exemplaar toegestuurd, en tot nu toe werkt deze weer prima.

21 Reacties to “Lezing An Moonen en OEQC”

  1. Elly L 9 mei 2012 bij 15:42 #

    Leuk om je weer even gesproken te hebben.
    Mooie aankopen. Ik wilde zondag nog aan je vragen over je strijkijzer, maar ik was het vergeten. Ik heb hem door jou ook gekocht en ik ben er heel blij mee (als ik geen verdroogd vliesofix heb)

  2. Anita A 9 mei 2012 bij 16:05 #

    Hoi Gert,
    Ik heb je in Veldhoven niet gezien deze keer, maar wie weet volgend jaar? Fijn dat je een nieuw strijkijzer hebt, die het doet.
    En wat zijn die kleuren mooi van je wedding-ring, paars is mijn lievelingskleur, ben daarom erg benieuwd naar het eindresultaat.
    groet,

  3. quiltvriendin 9 mei 2012 bij 16:24 #

    Mooi boek van An Moonen, daar kun je in blijven kijken en lezen.
    Goede tip van het omrijgen van de naadtoeslag bij ronde vormen, bedankt!

  4. Josee 9 mei 2012 bij 17:04 #

    Het boek van An Moonen heb ik eens uit de bieb geleend. Heel boeiend.
    Mooi dat paars, je weet ik ben er gek op! Grappig zo’n “customized” liniaal.

  5. Juud 9 mei 2012 bij 17:32 #

    Huh…. had je dan nu een reisstrijkijzertje wat het gewoon niet deed?? Wat een pech of is het onderliggende bericht dat je gewoon niet zou moeten strijken?? Enfin, inmiddels heb je er dus eentje die het wel doet! Het was leuk je weer even gezien en gesproken te hebben, dan nu maar eens naar Utrecht op een zaterdag. Je weddingring wordt echt prachtig, ik ben zelf zot op paars en de combinatie met Kaffee vind ik behoorlijk gedurft, het wordt vast een prachtig geheel. Wij wachten het gewoon rustig af en zien het vast op je blog voorbij komen. Fijne avond, en wat is die quiltmania ook weer mooi he….. nog meer om te willen maken……

  6. Jenni 9 mei 2012 bij 17:43 #

    Dag Gert, ik sprak je aan op de beurs omdat ik je herkende van je blog. Jij kende mij natuurlijk niet dus daarom hier even een zwaai van mijn kant zodat je mijn blog kunt vinden🙂
    (lijkt me toch raar hoor als je door allerlei vreemde mensen wordt aangesproken die jou wel kennen maar jij heb niet kent….Een echt BN’er gevoel moet dat zijn🙂
    Groetjes,
    Jenni

  7. Berna 9 mei 2012 bij 17:49 #

    Helaas dit jaar voor mij geen Veldhoven (in het kader van rustig aan doen) maar ik heb al verschillende mooie foto’s gezien en zo kon ik meegenieten.
    Leuke aankopen heb je gedaan. Die liniaal is erg leuk met zo’n eigen flying geese erin.
    An Moonen heb ik een paar jaar geleden ontmoet en heb haar lezing toen ook gehoord. Erg leuk! Bij het blaferen in haar boek, denk ik er vaak aan terug.
    Mooie paarse combinatie!

  8. Klaske 9 mei 2012 bij 19:11 #

    Het boek staat hier ook op het verlanglijstje…Veldhoven is voor mij minstens 3 uur rijden, en dat is me eigenlijk ietsje te ver…Maar als ik al die verhalen lees op de blogs moet ik het gewoon een keer doen…

  9. Yvonne 9 mei 2012 bij 19:36 #

    Wat een heerlijk blog weer vol informatie, leuk om weer even bij te lezen! Mooi blok heb je gemaakt van de wedding ring, prachtige sprekende kleuren heb je gebruikt. Ben je nu al in New York geweest? Of mag je nog?

    • Ellie's Quiltplace 13 mei 2012 bij 21:06 #

      Hoi Gert, het was leuk je te ontmoeten! Wat was er veel moois te zien op de OEQC he! Met een hoofd vol ideeën weer naar huis!

  10. Floor 9 mei 2012 bij 19:57 #

    Je hebt weer leuke dingen gekocht Gert!
    Boek van An Moonen, is erg mooi, ik heb het ook, en natuurlijk lag bij mij ook weer de mooie nieuwe Quiltmania in de bus, heerlijk, weer genieten!
    Handig zo’n stempel, hoef je niet al die blokjes met de hand te tekenen.
    Verder is je weddingring blok prachtig van kleur en je lineaal superleuk!
    Groetjes,
    Floor

  11. sylvia 9 mei 2012 bij 20:52 #

    hallo Gert, mooi boek, he?! Staat hier ook al jaren in de kast en af en toe ff lekker lezen! Ik was niet in Veldhoven, erg ver vanuit de kop van NH, maar dankzij jullie verhalen en fotos mis ik niet veel! Leuke lineaal en handige tip om ronde vormen in bedwang te houden! Alhoewel ik ronde vormen zoveel mogelijk vermijd in mijn patchwork en ……..;)
    Groetjes, Sylvia

  12. eefshobbyhouse 10 mei 2012 bij 00:49 #

    Hi Gert, Ik vind je weddingring erg mooi!
    Knap werk! Wat heb je het druk gehad de laatste tijd. Tijd voor vakantie nu?!
    Groetjes, Evelyne

  13. marijke 10 mei 2012 bij 05:28 #

    Wat mooi je eerste weddingring!
    Vond de beurs ook geweldig wat een prachtige quilts en leuke winkeltjes!
    Heb zelf het eerdere boek van Ann Moonen prachtig en zit nog te twijfelen of ik het volgende boek ook koop, hihi!
    fijne dag, groetjes Marijke

  14. Dineke 10 mei 2012 bij 11:02 #

    Mooi dat weddingring blok en bedankt voor de tip over de naadtoeslagen.

  15. Carin 10 mei 2012 bij 11:07 #

    Dat boek van Ann Moonen is mooi nietwaar, ik heb het ook en kijk en lees er regelmatig in. De quiltmania ligt hopenlijk komende week ind e winkel, ben weer erg benieuwd.
    Wat wordt je weddingring toch mooi in die kleur !!
    Ik ben niet naar veldhoven geweest maar jij hebt hele mooie spullen gekocht zie ik al.

  16. Barbara 10 mei 2012 bij 22:43 #

    Just to tell you that I have found your blog too! It was good to meet and chat at the show in Veldhoven. Best wishes from England.

  17. miranneke 11 mei 2012 bij 11:23 #

    Heerlijk zijn dit soort dagen vol info, gezelligheid en saamhorigheid! En je cirkel zite er schitterend uit Gert! Super!

  18. Danielle 11 mei 2012 bij 12:50 #

    Het blok is prachtig! Gaaf zo die kleuren en die Kaffe stof bij elkaar! Veel plezier met de volgende blokken! Fijne dagen, liefs, Daniëlle

  19. Gerard Quak 12 mei 2012 bij 15:59 #

    Interessant moet zo’n lezing over de geschiedenis van het quilten in Nederland zijn. Het boek spreekt me al een tijdje aan, maar ik heb het nog niet aangeschaft.
    Ik vind je wedding ring heel mooi. Prachtige stof heb je gebruikt. Goede tip om de zoompjes even vast te zetten! Dank zij jouw enthousiaste berichten over Quiltmania hebben we een abonnement genomen en het is zeker de moeite waard. Bedankt voor je blogs, waar ik toch veel van leer en waar ik van kan genieten.

  20. Erna 13 mei 2012 bij 19:59 #

    Je hebt weer leuke spulletjes aangeschaft. Die stempel is echt een aanrader. Een geweldig blok met prachtige kleuren.

    Groetjes,
    Erna

Geef een reactie

