Bijna een maand verder

8 Jul

Ik zie aan mijn vorige posting dat het al bijna een maand geleden is dat ik hier iets postte. Afgelopen maand kwam het er steeds niet van om iets te posten, en afgelopen week heb ik door prive omstandigheden ook niets kunnen doen op quiltgebied, maar vandaag hoop ik wat tijd te vinden voor deze posting en voor wat quiltwerk. Waar ben ik mee bezig op dit moment?

In de vorige posting schreef ik nog heel enthousiast dat ik klosjes aan het maken was voor de volgende rij Sunbonnet Sue dames, maar daar ben ik op terug gekomen. Ineens was de zin om nog meer dametjes en klosjes te maken helemaal weg, en ik heb dan ook besloten om het bij de 9 dames te houden die ik tot nu toe gemaakt heb. De quilt zal dus vierkant worden. Intussen zitten alle klosjes er aan, de randen zitten er al omheen en met het appliceren van deze randen ben ik intussen gestart. Ik laat nog niet zien wat het uiteindelijk gaat worden, jullie zullen het voor nu moeten doen met deze “sneak-preview”😉Hoewel er dus niet zoveel uit mijn handen komt, blijft het creatieve proces in het hoofd onverminderd doorgaan. Het één is nog niet af, of ik kan al weer niet kiezen wat ik straks als eerste wil gaan doen. Om de keus nog wat moeilijker te maken, ontving ik de afgelopen tijd weer de nodige inspiratiemiddelen:Gisteren viel het nieuwste nummer van de QuiltMania weer in de bus, altijd heerlijk leesvoer. In het midden zie je het prachtige boek Quilted Diamonds 2, een boek waar ik al een tijdje naar op zoek was. Via de reguliere winkels (ook via internet) is het boek slecht of niet verkrijgbaar, maar gelukkig kwam ik laatst op het Prikbord Quilten een advertentie tegen van iemand die het boek inclusief DVD en cd met patronen wilde verkopen (de cd werkt alleen met Electric Quilt, maar dat heb ik helaas niet) Het zijn prachtige diamantvormige blokken, in dezelfde stijl als bijvoorbeeld Dear Jane. Erg mooi, en in mijn hoofd begint al een plannetje te ontstaan over de kleuren die ik zou willen gebruiken, *als* ik er aan begin…  En rechts op de foto het patroon van de bekende Camelot Quilt. Ik vind deze ronde blokken erg mooi en wilde graag het patroon vast (tweedehands ook) aanschaffen voor *ooit*.

Al deze nieuwe ideeën zullen alleen nog wel even moeten wachten, want de eerstvolgende quilt krijgt al aardig gestalte in mijn hoofd. Tijdens de afgelopen OEQC in Veldhoven kocht ik een aantal prachtige Japanse stoffen bij Euro Japan Links uit Engeland. En in New York vond ik een mooi pakketje kimonostoffen, waar ik hier al over schreef. En in mijn grote voorraad oude QuiltMania tijdschriften vond ik een tijd geleden al deze mooie Japanese Boxes quilt:Gisteren kocht ik in de winkel alvast de stoffen die ik hiervoor wil gebruiken. De linkerstof vond ik erg mooi, omdat deze lijkt op vlechtwerk, wat ik mooi vind voor de doosjes. En voor de schaduwkant van de doosjes wil ik de donkere bruine stof gebruiken. Dit is van die mooie geweven Japanse stof, wat dan weer mooi past bij de andere Japanse stoffen die ik wil gebruiken. Kortom: de stoffen hiervoor heb ik nu, nu alleen nog even wat anders afmaken en dan kan ik starten hiermee.

Om het maken van al deze quilts nog wat sneller en makkelijker te laten verlopen, kocht ik laatst ook nog het volgende werktuig:Het is een ponstang van Fiskars, en ik ga deze gebruiken voor het maken van mijn plastic mallen. Ik maak meestal mijn mallen inclusief de naadtoeslag, en maak dan op de hoeken van mijn naailijnen een klein gaatje. In dit gaatje kan ik dan op de stof met potlood makkelijk een puntje zetten, en tussen die punten trek ik met een lineaaltje mijn naailijn over op de stof. Tot nu smolt ik die gaatjes altijd in het plastic paterno: ik heb een prikmatje, een prikpen en een waxinelichtje. Prikpen warm maken in de vlam, dan een gaatje smelten, opnieuw warmmaken, smelten, enzovoort. Op zich werkt dit prima, alleen stinkt het behoorlijk (wie weet wat voor schade ik hierdoor al opgelopen heb ;-)  ) en de rondjes worden door de warmte niet altijd mooi rond. Maar toen las ik laatst ergens de tip om een ponstang hiervoor te gebruiken. Ik heb geen idee of deze dingen ook gewoon in Nederland verkrijgbaar zijn, ik kocht deze via Ebay in Amerika. Er zijn allerlei maten verkrijgbaar, maar ik wilde dus een kleine maat, waar precies een potloodpunt doorheen gaat. De maat die ik nu heb is 1/16 inch en is precies goed. Het knippen van de gaatjes gaat perfect en een stuk sneller dan smelten, dus ik heb straks in no-time een nieuwe quilt klaar…🙂

 

26 Reacties to “Bijna een maand verder”

  1. Klaske 8 juli 2012 bij 15:20 #

    Oh Gert als we alles willen maken wat we mooi vinden, mogen we wel 200 jaar oud worden..
    Heerlijk hé al die plannen maken. Ik maak mijn mallen zonder naadtoeslag, dus heb ik hem niet nodig, maar zoals jij het doet dan is het een handig apparaat!
    Fijne zondag

  2. Gerard Quak 8 juli 2012 bij 15:31 #

    Prima apparaat en handig voor je mallen. Plannen hebben we, denk ik, wel altijd, maar wanneer ga ik er echt mee beginnen? Er zijn zoveel schitterende quilts met hun patronen te vinden, maar welke ga ik werkelijk maken? Ik sta ook voor zo’n besluit. Ik weet nog niet wat ik ga doen…

  3. Inge Slaats 8 juli 2012 bij 15:42 #

    Volgens mij word je Sunbonnet quilt hartstikke leuk en ik kan me helemaal voorstellen dat je op een bepaald moment schoon genoeg hebt van die dametjes en klosjes. Ik heb dat ook en maak een quilt dan ook kleiner. Ik vind dit een prima oplossing.
    Ik maak mijn mallen ook altijd zonder naad, maar zo met die tang en dan met naad, lijkt me wel wat. Het is in ieder geval heel nauwkeurig en gaat vast lekker snel.
    Heerlijk toch al die plannen, mijn hoofd zit ook altijd vol.

  4. Ineke Hulzebos 8 juli 2012 bij 16:00 #

    Moeilijk soms, zoveel WIM-metjes, zoveel UFO’s , ik ken dat zo…dezelfde problemen hier!
    Je Sunbonnet wordt mooi, zo te zien aan het glimpje die je laat zien en je hebt leuke aankopen gedaan. Ik wens je veel succes!
    Fijne zondag

  5. Berna 8 juli 2012 bij 16:17 #

    Aan creatieve gedachten ontbreekt het je niet dat is wel duidelijk.
    Gewoon lekker doorgaan. Die tang lijkt me een super hulpmiddels.
    Fijne zondag en succes met het creatieve proces.

  6. glenn 8 juli 2012 bij 16:48 #

    The quilt looks great! I love the shades of blue you’re using. I’m in the middle of trying to figure out my next quilt… oh, the pressure! LOL

  7. Ria van Kasteel 8 juli 2012 bij 17:21 #

    Handig zo’n tangetje ik heb ze wel eens gezien, mijn klosjes zijn (gelukkig ;0))) ook af en kan ik het project weer even laten rusten. Maar je quiltje wordt erg leuk hoor zo die juffertjes in het blauw. En ja al die wimmetjes breken ons het hoofd. Ben nu de lappenkast aan het opruimen , kan ik misschien weer wat vinden hahaha….

    Groetjes en succes met broeden op het volgende project. Ria ;0)

  8. Edith 8 juli 2012 bij 17:25 #

    Wat een leuke ideeën heb je weer – genoeg om er fulltime mee bezig te zijn, als dat kon.🙂 En een goede tip van het ponstangetje! Als ik weer eens mallen maak, hoop ik eraan te denken.

  9. Josee 8 juli 2012 bij 18:20 #

    Slimmmmmmmmmmmm Gert van die ponstang.
    Ach ja het borrelen gaat onverminderd voort.

  10. Evelyne 8 juli 2012 bij 18:36 #

    Gert je Sunbonnet wordt vast heel mooi met die blauwe kleuren. Ja en dan het volgende project…. plannen heb ik ook zoveel, soms word ik er wel eens een beetje onrustig van.
    Ik moet zeker 100 worden of misschien wel ouder om alles te maken wat ik in mijn hoofd heb zitten. Het wordt dus gewoon doorwerken!
    Fijne zondag verder en groetjes, Evelyne

  11. Ageeth Dorsman 8 juli 2012 bij 18:45 #

    Ik ben wel heel benieuwd naar je Sunbonnet-meisjes, want zo’n klein fotootje van een detail smaakt wel naar meer! Ook heel interessant project, waar je aan gaat beginnen,
    met die prachtige Japanse stoffen. En heel handig, die gaatjestang, ik ga eens kijken of
    degene, die wij nog ergens in de berging hebben liggen, ook hele kleine gaatjes kan maken. Ik drukte altijd zo (zonder verhitting) een priemetje door de paterno en dat gaat
    redelijk, maar je krijgt zo’n soort verhoging aan de onderkant en dan ligt het dus niet
    lekker op de stof. Bedankt voor deze tip! Groetjes van Ageeth

  12. Yvonne 8 juli 2012 bij 19:23 #

    Handig apparaatje. Het lijkt wel zo’n ding waar je gaatjes mee maakt in een leren broekriem maar of die ook van zulke kleine gaatjes heeft….? Ik ga ‘m eens opzoeken.

  13. Jeannet 8 juli 2012 bij 19:25 #

    Heerlijk Gert, je hoeft je ook niet te vervelen, dat zie ik wel, niet dat ik er overigens aan getwijfeld zou hebben…….De Camelot staat hier ook op de ooit to do list, of eigenlijk de Henry de zoveelste, maar lijkt er veel op. Ik kan dus ook slecht kiezen, doe ik dus maar niet…………errug……..

  14. Floor 8 juli 2012 bij 19:58 #

    Fijn hè, dat de Quiltmania gisteren weer in de bus lag!
    Mooie stofjes heb je gekocht, wordt weer een prachtige quilt.
    Dat apparaatje is handig, stuk makkelijker dan gaatjes maken met de prikpen, hoewel…. best wel romantisch hoor met een waxinelichtje…
    Groetjes,
    Floor

  15. inge 8 juli 2012 bij 20:22 #

    ik miste je postings! blij dat je er terug bent!

  16. Elsbeth 8 juli 2012 bij 21:36 #

    Mooie plannetjes! Alleen al leuk om te zoeken en te verzamelen toch! Veel plezier!

  17. Lida 8 juli 2012 bij 23:04 #

    Petje af dat jij eerst iets afmaakt voor je aan iets nieuws begint, hier liggen nog zoveel dingen die ik af wil maken, kom gewoon tijd te kort en zie nog zoveel mooie nieuwe dingen! Succes met je dametjesquilt en veel plezier met de voorbereidingen voor je Japanse, groetjes
    Lida

  18. Else 9 juli 2012 bij 09:19 #

    Oh gelukkig niets aan de hand, ik miste je al! Maar ik lees het al je zit vol plannen, lekker hoor! Je dametjes worden erg mooi, veel prikplezier. Fijne dag knuffel Else

  19. Anita - Vlijtige Handjes 9 juli 2012 bij 10:51 #

    Als ik de sneak zie wordt het een mooike!! Brrrr al die ideeen die door je hoofd flitsen. Soms denk ik wel eens is er nog wel iets anders dan quilten. We zouden er een leven mee kunnen vullen. Gelukkig zetten we af en toe de rem erop voor andere leuke dingen. Ik maakte ook altijd mallen zoals jij met pennetje en vlam. Maar sinds kort doe ik het op de manier van Jeanneke.com en dat scheelt heel veel lijntjes trekken, Het bevalt mij beter.
    Ik ben heel benieuwd naar de Japanse want dit zijn al prachtige stoffen.
    Groetjes Anita

  20. Carin 9 juli 2012 bij 18:19 #

    Wat worden je dames mooi !! En je nieuwe boek quilted diamonds 2 is ook mooi, die heb ik hier naast deel 1 ook liggen. De quiltmania lag hier nog niet in de winkel, maar zal wel tegen het eind van de week zijn.
    En wat een mooie japanse stoffen heb je gekocht.

  21. miranda 9 juli 2012 bij 23:55 #

    Niks zo veranderlijk als de mens zeggen ze toch….ben benieuwd naar je eindresultaat! En de keuze…die laten we mooi aan jou over. Hier moet immers je ziel en zaligheid in liggen niet! Groetjes en succes met je beslissingen Gert.

  22. Shirley 10 juli 2012 bij 01:40 #

    Handige gaatjesmaker, ik kan met mijn ponstang niet goed zien waar het gaatje terecht komt, dus voor de zeldzame momenten dat ik het nodig heb, gebruik ik de hete priem. Oeh dat gaat een mooie quilt worden, die stoffen met zo’n patroon, jammie! Sneaky van Sue beloofd ook veel goeds.

  23. Rennie 10 juli 2012 bij 10:29 #

    Hai Gert, Dank je wel voor je leuke reactie. Jouw blog is niet voor de poes zeg. Ik ga je volgen!

  24. Gerard Quak 10 juli 2012 bij 15:25 #

    Je reactie staat prima op mijn blog! Soms kan ik ook zomaar ineens geen reactie plaatsen, maar een volgende poging, een dag later, wil wel eens succes hebben en als het echt niet gaat, dan maar niet.
    Ik heb je biscornu even bekeken en het ziet er prima uit!

  25. sommeke 12 juli 2012 bij 23:49 #

    Interessante sneak preview!
    En wat een plannen heb je in je hoofd, echt een quilter!
    Die ponstang kocht ik hier gewoon in de PW-winkel, ’t is zoals Shirley zegt : wat zoeken voor het juiste gplekje

  26. sommeke 12 juli 2012 bij 23:50 #

    Ooops …. gplekje? LOL
    Plekje dus!

Geef een reactie

