Rara, wat zou het zijn?

20 Jul

Aanstaande zondag is het al weer 42 jaar geleden dat ik geboren werd. En om dit heuglijke feit niet helemaal ongemerkt voorbij te laten gaan, vieren we dit zondag met de familie. Het is natuurlijk maar afwachten, maar misschien dat dit ook samen gaat met een cadeautje😉

Een aantal weken vóór de verjaardag (van mijzelf of van mijn lief) slaat hier in huis meestal de geheimzinnigheid toe: zodra we tegen elkaar zeggen: “je mag even niet internet bankieren en niet in de kast kijken”, dan weten we dat er inkopen zijn gedaan.

En, we zijn tenslotte geen kinderen meer, we houden dit ook altijd vol tot aan de dag zelf. Alleen…dit jaar ging het iets anders…

Mijn lief zei gisteravond ineens tegen mij: “ik weet dat het niet hoort, maar ik wil je *heel* erg graag nu alvast je cadeau geven voor je verjaardag”. En, nieuwsgierig als ik ben, zei ik:”oke”🙂 Hij was zo benieuwd wat ik er van zou vinden, en wist dat ik het erg gaaf zou vinden, dus hij kon het niet langer volhouden om dit geheim te houden.

Dus: op de bank, ogen dicht en handen vooruit steken! En toen kreeg ik ineens een zwaar pakket in de handen gelegd. Geen idee wat dit nou zou kunnen zijn: het leek op niets wat ik volgens mij op mijn verlanglijstje had gezet.

Net toen ik wilde beginnen met het openscheuren van het papier, voelde ik bovenop een handvat zitten… En ineens flitste er iets door  mij heen? Het zal toch niet…

Snel het papier er af gescheurd, en jawel, daar kwam deze zwarte koffer tevoorschijn:

Mijn mond viel volgens mij open van verbazing, want *dit* had ik echt niet verwacht! De kenners onder de lezers zullen de koffer ongetwijfeld meteen herkennen (en ik ook), maar in deze koffer zit namelijk het volgende:Deze prachtige Singer Featherweight 221K4 !!! Dat had ik echt nooit kunnen dromen dat ik deze cadeau zou krijgen! Ik liep al een hele tijd verlekkerd rond te kijken naar al die prachtige Featherweights die her en der op de weblogs opduiken. Nadat ik een tijd geleden bij Bep voor het eerst een Featherweight in levende lijve zag staan en hoorde spinnen, was ik eigenlijk meteen verkocht. Maar goed: deze machientjes zijn nou niet echt goedkoop, en voor mijzelf zal ik niet snel zo’n grote uitgave doen, dus ik rekende er niet echt op dat ik ooit een dergelijke machine zou bezitten.Ik had tegen mijn lief wel eens laten vallen dat ik deze machientjes zo gaaf vind, maar dat ze zo duur zijn, en ik er eigenlijk geen plek voor heb, dus dat ik er waarschijnlijk nooit 1 zou halen…

Nu is hij dus stiekum zelf op zoektocht gegaan op internet, naar allerlei info over deze Featherweights. En jullie moeten weten: hij is zelf helemaal geen quilter/handwerker, dus ik vind het erg gaaf dat hij dit uitgevonden heeft. Via een aantal Nederlandse blogs van quiltsters (misschien wel lezers van deze blog?) kwam hij uit op de website van Singersewinginfo.co.uk. Na wat over en weer mailen was de koop rond en vond hij deze beauty:Ze ziet er echt piekfijn uit en is volledig opgeknapt (voor zover nodig) Er zit geen enkele gebruikersschade of krassen op, dus de machine is erg goed onderhouden. Ze is gedateerd op 13 juni 1956, dus zij is net 56 jaar jong geworden.Ik was helemaal sprakeloos en overrompeld hierdoor, want dit had ik niet verwacht. Ik vind het erg gaaf dat hij dit geheim heeft weten te houden en dit prachtexemplaar heeft weten te vinden.

Wat maakt een Featherweight nu zo bijzonder? Allereerst: de nostalgische uitstraling. Ze zien er prachtig uit, en de degelijkheid straalt er vanaf. Als je er niet op naait, is het een mooie machine om naar te kijken. Als je er echter wel op naait, zul je horen wat voor een mooi en zacht snorrend geluid zij produceert. Aan de zijkant zie je de aandrijfriem ronddraaien. Het enige wat deze machine kan is vooruit en achteruit, niet meer en niet minder. Inderdaad: op de huidige machines zitten veel meer funkties, en veel meer knopjes en instellingen. Klopt! Maar dat is ook meteen de charme van deze Featherweights: ze kunnen alleen vooruit en achteruit, maar kunnen dat dan ook wel erg goed (mooi recht, zonder begeleiding) En voor het standaard patchwork is dit vaak ook voldoende. En het formaat is erg schattig: zo klein, maar toch zo solide. Ter vergelijk hier een foto van mijn beide Singers:In de koffer zaten naast de machine ook allerhande spannende naaivoetjes, metalen bobbins, naalden en de originele handleiding:Jullie snappen vast dat ik hier *enorm* blij mee ben. Mijn lief had er zelfs een verdeelstekker bij gekocht (er zit een 3-polige Engelse stekker aan), zodat ik meteen aan de slag kon. Ik ben dan ook gisteravond meteen van start gegaan met alles uitproberen en testen: helemaal super. De komende tijd geniet ik hier dan ook enorm van, en ik zal vast naast het traditionele handwerk, ook binnenkort een eerste Singer-top kunnen laten zien.

35 Reacties to “Rara, wat zou het zijn?”

  1. Catelijne 20 juli 2012 bij 18:35 #

    waaaah wat leuk en wat lief! niet alleen het machientje maar vooral van je lief!

  2. DearJo 20 juli 2012 bij 18:39 #

    Van harte gefeliciteerd met dit prachtige kado. Wat superlief van je geliefde om zóveel moeite voor je te doen. Hier kan natuurlijk geen enkel verjaardagskado meer tegenop :))))) Geniet ervan!!!!!

  3. Ineke Hulzebos 20 juli 2012 bij 18:50 #

    Wauw Gert toch, wat een lieverd van je geliefde!!! Geweldig!!!
    Ik wens je alvast een super fijne verjaardag a.s. zondag samen met je familie.
    Groetjes

  4. Inge Slaats 20 juli 2012 bij 19:34 #

    Gert, wat een verwennerij en wat ontzettend lief van je Lief dat hij dit voor je heeft gekocht. Nóóit wegdoen, die man!!
    En wat is het een mooie machine. Je wordt toch op slag verliefd op zo’n exemplaar. Echt superprachtig. Jij gaat daar hele mooie steekjes mee naaien. Ik zie het al voor me,
    Nou geniet er maar fijn van en laat ons meegenieten!
    Fijn weekend en alvast gefeliciteerd! Ik kom op je echte verjaardag even langs op FB!

    Groetjes,
    Inge

  5. Elly L 20 juli 2012 bij 19:37 #

    Jeetje wat een schok. Kan me voorstellen dat je dit totaal niet had verwacht en dan moet je ook nog de volgende dag werken, kun je het niet eens uitproberen. Maar wat ontzettend lief van je lief. Dit is echte liefde!!!!!!!! Geniet er van, van je lief en je FW.

  6. Berna 20 juli 2012 bij 19:55 #

    Wat een prachtig cadeau! Alvast van harte gefeliciteerd en een leuke dagzondag!

  7. ria vogelzang 20 juli 2012 bij 20:02 #

    Wat een superkado!! En ook SUPERLIEF!!!! Ik snap helemaal wat je bedoelt met het Featherweight-gevoel….. ;)) (heb zelf ook twee van die prachtige dames in huis; en dat geluidje, he?!)
    Alvast een heel fijne verjaardag! Hij is nu al geslaagd!!
    Geniet ze!

    • Annelies 20 juli 2012 bij 20:22 #

      Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
      Wat een prachtig cadeau ! Je boft met een wederhelft die zoiets voor je uitzoekt !

  8. marijke 20 juli 2012 bij 20:25 #

    Jeetje wat een verrassing, super goed luistert jouw partner…. bofkont!
    Heel veel plezier met het machien!
    groetjes Marijke

  9. Ria van Kasteel 20 juli 2012 bij 20:29 #

    Allereerst gefeliciteerd, en wat een prachtig kado, super goed van Bjorn, geweldig.

    Een heel fijn weekend toegewenst en geniet ervan.

    Groeten van Ria ;0))

  10. Rennie 20 juli 2012 bij 20:31 #

    Oh Gert wat een verwennerij. Geweldig toch dat je zo verwend bent. Het is een droom om te zien. Je zult het vast en zeker verdiend hebben. Geniet er van en een fijne verjaardag gewenst.

  11. Else 20 juli 2012 bij 20:36 #

    Wat een geweldige verrassing had jou lief voor je in petto! Super hoor ik hoop dat je er heel veel fijne meters wat zeg ik kilometers op mag zoefen. Alvast een hele fijne verjaardag zondag ik ben maandag aan de beurt (lol) Dag jonge blom fijn weekend knuffel Else

  12. Jeannet 20 juli 2012 bij 20:53 #

    Oh Gert….wat is me dit een vreselijk leuk verhaal! Ik heb er van genoten, en een singertje……dat verzin je toch niet? Wat vreselijk leuk dat je nu ook bij de singertjesclub hoort, ik geloof dat je vast nog wel in september bij de singerdag kan als je het lief vraagt aan Bep…((((( Genier er vooral van, en al vast een hele fijne verjaardag!

  13. Francien 20 juli 2012 bij 21:26 #

    Oh Gert wat een lieve en prachtige verrassing voor je verjaardag……daar is over nagedacht hoe je man je kon verrassen…en het is hem volgens mij helemaal gelukt….ik wens je heel veel plezier ervan…maar dat zal best lukken..het is een prachtmachientje…….alvast een hele fijne zondag…jouw verjaardag kan niet meer stuk!!…groetjes Francien.

  14. quiltvriendin 20 juli 2012 bij 21:31 #

    Gefeliciteerd met je verjaardag èn met dit supermooie cadeau! Wat een lief lief heb jij!

  15. Anita Spin 20 juli 2012 bij 21:49 #

    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag!

    En een super cadeau! Moeilijk te evenaren als je lief verjaard.

    Groetjes Anita

  16. Willeke 21 juli 2012 bij 00:19 #

    Gert alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je een fijn familiefeestje zult hebben.
    Wat een geweldig mooi cadeau!
    Het liefste vind ik nog, dat je man zo’n moeite heeft gedaan om ‘m voor je te regelen (inclusief verdeelstekker)
    Zuinig zijn op die jongen!
    Uiteraard heel veel plezier met je vederlicht-je.
    groetjes

  17. Petra 21 juli 2012 bij 07:30 #

    Wat geweldig! Ik heb er net een hele top op genaaid en het was een feest!
    Een fijne verjaardag morgen!
    Petra

  18. Johanna Zweden 21 juli 2012 bij 08:43 #

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, en ik wens jullie een hele fijne dag toe
    Wat een schitterend cadeau, nu kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent
    >En wat enig dat je man al die moeit heeft gedaan, om alles erbij te krijgen zodat je er mee aan het kan,
    Wat een verschil met toen en nu hé
    Nu heel veel plezier ermee, en heb je wel tijd voor de visite vandaag! (LOL)
    Fijn weekeinden groetjes Joke

  19. Anita A 21 juli 2012 bij 09:41 #

    Hoi Gert,
    Wat lief van je lief dat hij zoveel moeite heeft gedaan, als niet handwerker, om zo’n mooie machine voor jou op de kop te tikken !! Wie weet komen we elkaar eens tegen op zo’n dag bij Bep, alleen voor Feitherweights.
    groet,

  20. Caro 21 juli 2012 bij 09:43 #

    Hoi Gert,
    gefeliciteerd met je verjaardag morgen, maar vooral ook met je Featherweight.Het is echt een heerlijk bezit. Ik geniet nog steeds van mijn twee featherweightjes. Zien we je in september bij Bep. groetjes Caro

  21. Klaske 21 juli 2012 bij 09:46 #

    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een hele fijne dag toegewenst!!
    Nu zijn we weer even oud! Nou ja zullen we er maar jong van maken;-))
    Wat een geweldig cadeau heb jij gekregen!! Ik heb er ook eentje van 1956 maar dan zonder moter..
    Fijn weekend Gert!

  22. Jenni 21 juli 2012 bij 09:59 #

    Gert, alvast heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een prachtig cadeau heb je gekregen. Ik heb er zelf net zoeen en het zijn gewoon snoepies van machientjes. Wat heb jij geboft met jouw lief dat hij zoiets moois voor je koopt, geniet er maar van🙂

  23. Gerard Quak 21 juli 2012 bij 10:06 #

    Hartelijk gefeliciteerd met je 42-ste. Geniet maar lekker van je prachtige cadeau! Het ziet er werkelijk schitterend uit. Ik snap helemaal je opgewonden geluk met zo’n mooie machine! Ik feliciteer je ook met zo’n geweldige man! Fantastisch, dat hij dat voor je heeft kunnen vinden in het geheim!

  24. Renske 21 juli 2012 bij 11:11 #

    Gefeliciteerd met je Singer Featherweight en alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Het is echt een heel leuk cadeau wat je gekregen. Wat lief en leuk van je partner. Toevallig had ik van de week mijn SF mogen ontvangen. Het zijn werkelijk leuke machinetjes. Leuk om te showen, maar ook leuk mee te naaien (als hij het doet).

  25. Birgitte aka Bietje 21 juli 2012 bij 11:13 #

    Proficiat bofkont, koester die partner van je. Ik denk dat heel veel dames op het web hem wel even willen lenen. Dubbel proficiat met je verjaardag. 42 zomers jong. Ja jong, want ik ben twee jaartjes ouder. Maak er een super dag van. En denk er aan koester je partner.

  26. Evelyne 21 juli 2012 bij 16:27 #

    De featherweight! Dat is een prachtig cadeau wat je van je lief hebt gekregen. En iedereen, onder andere ik, weet waarom je hier zo verschrikkelijk blij mee bent!!!
    Geniet van je cadeau en natuurlijk van je verjaardag.
    Fijne dag samen.
    Groetjes, Evelyne

  27. Floor 21 juli 2012 bij 19:40 #

    Oh Gert, wat een prachtig kado heb je gekregen van je lief!!!!
    Jeetje wat een plaatje van een machine is dat!
    Hou zelf niet van de naaimachine, kan ook niet recht stikken, maar deze doet het vanzelf zeg jij. Echt iets voor mij dus.
    Maar ik denk dat je toch ook wel recht moet sturen.
    Nou voorlopig ben je lekker bezig met je speledingetje. Geniet er maar van!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik wens ze zondag een fijne dag en ook een gezond jaar natuurlijk!
    Groetjes,
    Floor

  28. Mirjam 21 juli 2012 bij 19:53 #

    Wat een geweldig cadeau!! Enorm lief van Bjorn dat hij zoveel moeite heeft gedaan. Voor morgen vast een hele fijne dag en natuurlijk gefeliciteerd van mij en Ronald.

    Groetjes,
    Mirjam

  29. Edith 22 juli 2012 bij 07:12 #

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! En wat een supercadeau heb je van Björn gekregen.🙂

  30. sylvia 22 juli 2012 bij 09:55 #

    hallo Gert, ik had gister al van de tamtam gehoord dat je vandaag jarig bent: van harte gefeliciteerd en een gezond, gelukkig en creatief nieuw levensjaar gewenst!!
    Wat heb je een onwijs leuk kado gekregen: jouw verjaardag kan niet meer stuk.
    Een hele fijne dag, de zon schijnt, dus wat zou een mens nog meer te wensen hebben!
    Lieve groeten, Sylvia

  31. Francis Gortmaker 22 juli 2012 bij 22:24 #

    Gefeliciteerd met je verjaardag en met je Singer Featherweight!! Wat een kado!

  32. Ageeth Dorsman 23 juli 2012 bij 13:05 #

    Wat een prachtig verhaal over de komst van je Singertje! Het enthousiasme voor dit heerlijke machientje is uit elk woord, dat je schrijft, op te maken! Ik ben zelf ook in het
    rijke bezit ervan, doe er absoluut veel te weinig mee, maar zou haar nooit meer kwijt
    willen. En als het even kan ga ik naar de Featherweight-dag bij De Quilthoeve, en wie
    weet, gaat ze dan toch meer werkjes voor me doen… Geniet ervan en alvast een hele
    fijne verjaardag gewenst. Groetjes van Ageeth

  33. Annemieke 27 juli 2012 bij 11:57 #

    Ontroerend stukje…en super dat je dit cadeau kreeg van je partner terwijl hij zelf niet in die quiltwereld zit. Het klinkt inderdaad aslof hij er erg goed uit ziet. Ook ik geniet nog steeds van mijn featherweight. Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en je featherweight..
    Groetjes
    Annemieke

  34. inge 29 juli 2012 bij 10:36 #

    die verjaardag kan alvast niet meer stuk! wat een prachtcadeau!!!!!

Geef een reactie

