Eerste werkstuk op de Featherweight

26 Jul

Toen ik vorige week eenmaal de Featherweight had gekregen, wilde ik natuurlijk ook meteen iets gaan maken hiermee: alleen een beetje proefnaaien op een lapje schiet ook niet op. Daarom heb ik gezocht in de boekenkast naar een geschikt klein patroon en vond een patroon van Kathleen Tracy. Ik heb mij destijds ingeschreven voor haar “American Schoolgirl Club – Doll quilt patterns from the past” en hiervan heb ik 6 losse patronen ontvangen. Het eerste patroon leek mij wel geschikt om te maken op de FW, de titel van dit patroon is “Eliza Jane’s Nine-patch Doll Quilt”. Dus: op zoek naar geschikte stoffen in mijn voorraad, de onderdelen op maat gesneden en aan de slag. En intussen zit de top in elkaar:Een lekker scrappy quiltje, waarbij ik voor het eerst met zwarte stof gewerkt heb. Ik vind het wel een mooi effect, dat zwart met de andere kleuren samen. Binnenkort even een achterkant stof opzoeken, sandwichen en dan quilten.

Dus dit is mijn eerste Featherweight project. De FW werkt prima: het inrijgen en naaien gaat erg makkelijk. Waar ik alleen bij het machinewerken weer even aan moet wennen is dat je aan de achterkant vaak goed op de naden moet letten, om te voorkomen dat je hele dikke stukken op de kruispunten krijgt. Iets wat bij handnaaien wat makkelijker weg te werken is. Maar voor een eerste project ben ik zeker niet ontevreden over het resultaat.

Net als een aantal andere FW bezitters heb ik mijn FW een naam gegeven. Omdat zij Engelse is van origine, wilde ik graag een Engels klinkende naam. Ik heb gekozen voor “Maggie”, dat vind ik wel bij haar passen😉

Nu ik een FW heb, wil dit niet zeggen dat ik het werken met de hand vaarwel zeg: ik hoop beide technieken naast elkaar te blijven doen. Zo heb ik de afgelopen dagen ook nog gewoon gewerkt aan de Japanese Boxes, intussen zijn er 21 klaar:De blokken zitten nog niet aan elkaar: ik wil eerst alle blokken maken, dan ga ik ze allemaal los neerleggen en verplaatsen zodat ik een mooie verdeling qua kleuren heb, en dan kunnen ze aan elkaar. Maar dat duurt nog *heel lang* voordat het zover is :-)   Ik vond vorige week op Etsy echter wel een prachtig setje typisch Japanse stoffen die het erg goed in deze quilt zullen gaan doen. Ik heb ze besteld (een setje van 14 kleine vierkanten) en gisteren lagen ze al in de bus, helemaal vanuit Japan. En hoewel ik normaal nooit zo’n liefhebber ben van dit soort stoffen met veel goud, vind ik dit setje super om te gaan verwerken in deze quilt. Tot slot nog even wat andere aanwinsten. Voor mijn verjaardag ontving ik afgelopen zondag o.a. dit boek “Quilts – Uit de collectie van het Fries Museum” van An Moonen en Gieneke Arnolli en 3 mooie lichtblauwe stoffen. En gisteren lag ook het bestelde boek “Away from home – Quilts inspired by the Lowell Factory Girls” in de bus. In dit boek staat een korte geschiedenis beschreven over het werken van jonge meisjes in de katoenfabrieken in Amerika. De quilts die hierin staan zijn op deze geschiedenis gebaseerd: de quilt op de voorkant toont 2 van deze meisjes met in hun hand nog de bobbins met katoengaren. Er staan erg mooie quilts in dit boek, dus het is een lekker inspirerend boek.

22 Reacties to “Eerste werkstuk op de Featherweight”

  1. Anita - Vlijtige Handjes 26 juli 2012 bij 15:53 #

    Ik ben ook niet van het zwart in een quilt maar deze is helemaal leuk en past in de sfeer. Gezellig dat je al direct zo’n leuk quiltje met ‘Maggie’ gemaakt hebt. Nou reken maar dat je boxquilt goed is. Ik zag een stukje van de foto en dacht: “Wat heeft hij nou voor een mooie doos!” Ik ben geen expert maar voor jou wel een compliment. Geniet van je cadeautjes en ik ga eens even google naar het boek.
    Groetjes Anita

  2. Edith 26 juli 2012 bij 15:59 #

    Mooi! Op de volgende bee kun je genoeg handige tips krijgen over patchen op de machine verwacht ik.🙂 Met je Japanse boxen ga je ook erg goed. En de nieuwe boeken zien er heel interessant uit!

  3. quiltvriendin 26 juli 2012 bij 16:00 #

    Leuk werkstukje heb je gemaakt en fijn dat je zo blij bent met Maggie!

  4. Ineke Hulzebos 26 juli 2012 bij 16:10 #

    Wat een leuk quiltje heb je gemaakt met je FW! En het zwarte stofje is erg goed gekozen.
    Mooie boeken!
    Groetjes

  5. Rennie 26 juli 2012 bij 16:42 #

    Maggie mag vast en zeker blijven van jou. Het quiltje iste leuk en ik ben weg van zwart. Het geeft best een warme uitstraling bij passende kleuren.

  6. Ageeth Dorsman 26 juli 2012 bij 16:50 #

    Het is een heel erg leuk quiltje geworden, met je FW-tje! En de Japanese boxes worden ook al weer zo prachtig. En mooi boek, he, “Away from Home”, ik ben er zelf ook helemaal
    weg van, elk project erin is even leuk en ik vind het ook zo interessant om de geschiedenis
    er achter te lezen. Nu nog wat tijd om er wat uit te maken…
    Groetjes van Ageeth

  7. Jeannet 26 juli 2012 bij 17:02 #

    Gert wat is het leuk geworden, het kwam me al zo bekend voor van de patronen van Kathleen Tracy, nu de rest ook nog he….succes er mee!

  8. Lida 26 juli 2012 bij 17:28 #

    Sorry, ben natuurlijk veel te laat, maar heb je verjaardag vergeten, miste vorige week door al drukte hier in huis blijkbaar een van je logjes! Alsnog een heel fijn, gezellig, gezond en creatief nieuw levensjaar gewenst en wat een geweldig cadeau heb jij gekregen! Man te gek!! Ja snap dat jouw dag niet meer stuk kon en je eerste creatie is een snoepje geworden, ga je het nu ook machinaal afwerken? In ieder geval moet ik het groenogige monster even wegdrukken en jou er heel veel plezier mee wensen!
    Ook je nieuwe spulletjes zijn gaaf, de Japanse stofjes, de boeken, puur genieten! Groetjes
    Lida

  9. Floor 26 juli 2012 bij 20:07 #

    Wat snel, nu al een quiltje af! Dat gaat lekker op de naaimachine. Tenminste als je het goed kunt, en dat kan jij, want het ziet er prachtig en netjes uit.
    Die boxes vind ik ook erg leuk, wat een effect!
    Die stofjes zijn er heel mooi voor, echt Japans.
    Weer nieuwe boeken, dus inspriratie genoeg voor een nieuw project.
    Groetjes,
    Floor

  10. Ria van Kasteel 26 juli 2012 bij 21:10 #

    Hoi Gert, gelijk uitproberen en en het is goed gelukt, en de japanese boxes zijn ook fantastisch.

    Groeten van Ria ;0)

  11. Anita A 26 juli 2012 bij 21:38 #

    Hoi Gert,
    Wat snel, nu al een top(je) klaar op je prachtige nieuwe Maggie !! Ik mag van mijzelf nog niet, eerst afmaken wat er ligt en dan mag ik los op mijn nieuwe machientje. Moet er nog een naam voor bedenken, heb je nog ideeën? Wat dacht je van James? Mooie Engelse naam? Of heb je een beter idee?

  12. Anita 26 juli 2012 bij 22:00 #

    Wat een leuk quiltje is het geworden. Maggie werkt dus prima. Mooie Japanse stofjes die zullen het heel goed doen. Mooie nieuwe boeken.

  13. Yvonne 26 juli 2012 bij 22:52 #

    Zo te zien doet Maggie haar best! Je gaat als een speer op haar….Haha….Wat dat betreft had je ’t beter de naam van Anita kunnen geven.
    Je Japanse boxes vind ik helemaal geweldig wat een diepte ziet daarin! Net of het echt allemaal doosjes zijn!

  14. Shirley 27 juli 2012 bij 01:05 #

    Wat een enig quiltje, en wat een prachtig cadeau heb je voor je verjaardag gekregen, nog van harte gefeliciteerd! De naden kan je het beste na het stikken open strijken, dus niet naar 1 kant, maar gewoon elk naar zijn eigen kantje, op die manier stik je niet door te dikke lagen heen. Dit lukt niet altijd, maar bij die recht toe recht aan blokken wel. En hele dunne speldjes gebruiken om de naadjes even vast te zetten voor het stikken, haaks op de stiklijn zetten, en zorg dat ze niet op de onderplaat kunnen krassen, dus puntje van naald eindigt bovenop, op een cm van de stofkant af, zodat je er ook niet met het voetje overheen moet, want dit is weer een hobbel.

  15. Inge Slaats 27 juli 2012 bij 10:13 #

    Dat heb je goed gedaan samen met Maggie (leuke naam!). Hartstikke leuk quiltje.
    De Japanse doosjes zijn echt gaaf, naarmate er meer verschijnen wordt het steeds mooier. En ja, die stoffen zijn er prachtig voor.
    Het boek lijkt me ook super en de lapjes die erbij liggen….. smullen hoor, wat een mooie.
    Nou Gert, veel plezier met alles en een fijn weekend!

    Groetjes,
    Inge

  16. Annemieke 27 juli 2012 bij 12:01 #

    Je top ziet er mooi uit met goed gekozen stoffen vind ik. Fijne cadeaus.En de Japanse doosjes zijn erg mooi. De diepte die erin te zien is…mooi hoor.
    Groetjes
    Annemieke

  17. judith 27 juli 2012 bij 16:29 #

    Knap je eerste werkstuk gemaakt op Maggie! Het scrappy quiltje is zeker goed gelukt. Ook het boek away from home lijkt me helemaal heerlijk. Geniet ervan dit weekend.

  18. Renske 27 juli 2012 bij 21:19 #

    Wat een schattig mini-quiltje heb je gemaakt. Leuk zo met de FW. Je hebt trouwens een leuke naam bedacht. Ik wacht er nog mee, totdat mijn FW weer helemaal ‘genezen’ is. Het eerst wat ik trouwens ook wil doen is ook een mini-quiltje maken, waarop de FW op komt te staan. Zo kunnen ze samen pronken op een tafeltje in de gang.
    De Japanse Boxes zien er mooi uit. Schitterend zo patroon. Verder heb je vrolijke en drukke Japanse stofjes gekocht. Succes daarmee.
    Leuk boek trouwens. Op een of andere Amerikaanse site heb ik even in het boek gesnuffeld (maar paar pagina’s) . Mooi hoor.

  19. Gerard Quak 28 juli 2012 bij 18:26 #

    Lekker hè, spelen met je cadeautjes! Het ziet er prima uit en ik vind zwart heel mooi staan in combinatie met andere kleuren. Je mini-quiltje is mooi! Ik ken twee Maggie’s in onze vriendenkring, allebei uit de UK (ik mag niet Engeland zeggen, want eentje is Schots) en nu dus een derde. Ik wens je vele gelukkige uurtjes in samenwerking met Maggie!

  20. Evelyne 28 juli 2012 bij 23:00 #

    Nou ” maggie” heeft goed haar best gedaan! Wat een mooie Doll quilt is het geworden.
    Ik vind het zwart wel mooi in deze quilt omdat de kleuren er nu goed uitspringen.
    De Japanse doosjes is P*R*A*C*H*T*I*G !!!!

    Fijn weekend, Evelyne

  21. Hubertine 31 juli 2012 bij 09:18 #

    Heerlijk he zo’n FW’tje! Ben ook nog steeds verliefd op mijn BlackBeauty!

  22. Jantine Urban 3 september 2012 bij 22:13 #

    Wat een leuk quiltje van Kathleen Tracey!

Geef een reactie

