De 50 gepasseerd

1 Aug

Hoewel ik recent jarig ben geweest, slaat de titel hierboven natuurlijk niet op mijn leeftijd. Nee, met die 50 bedoel ik het aantal blokken van de Japanese Boxes quilt wat momenteel klaar is. Ik zal niet steeds alle blokken hier laten zien, want dat wordt ook wat saai op een gegeven moment. Ik prik ze namelijk per 25 steeds op mijn mini-designwall (lees: stuk piepschuim ;-)  ) en doe ze daarna in een zakje, zodat ik makkelijk kan zien hoeveel ik er nu precies gemaakt heb.Om het een beetje overzichtelijk te houden en om een beetje inzicht te krijgen hoever ik nu precies ben (en hoeveel ik er nog moet), heb ik even een schemaatje gemaakt waarop ik precies aan kan geven hoeveel blokken en rijen ik nu klaar heb. (ik zet de rijen dus pas aan elkaar als ik alle blokken gemaakt heb, om zo een goede verdeling te maken)Het maken van de blokken gaat in ieder geval lekker snel met de hand. Ik heb de stoffen in lange stroken gesneden, en hiervan snij ik met behulp van een mal de juiste vormen. Alleen nog even de naailijntjes tekenen en klaar:

Het zal dus een lekker bont geheel worden (tenminste: de “bodems” van de doosjes, de doosjes zelf zijn allemaal hetzelfde) Hier een aantal van de gebruikte stoffen:

Naast het met de hand maken van deze blokken, werk ik natuurlijk ook nog met Maggie. Gisteren ontving ik vanuit Amerika nog een handige aanvulling op de onderdelen van Maggie. Ik heb namelijk een zogeheten Seam Guide (of Cloth Guide) besteld. Deze kun je met een schroef vastmaken naast de naald, en hiermee kun je de naadtoeslag bepalen. De stof glijdt zo makkelijk hierlangs en zo heb je een nog constantere naadtoeslag.Samen met Maggie ben ik momenteel een aantal blokken in elkaar aan het zetten, waarvan ik er hier vast 1 laat zien. Wat het uiteindelijk gaat worden, laat ik later wel zien (dat weet ik zelf ook nog niet helemaal zeker, het ontstaat gaandeweg ;-)  )

19 Reacties to “De 50 gepasseerd”

  1. martine 1 augustus 2012 bij 12:53 #

    Prachtige stof heb je voor de doosjes en het gaat er heel mooi uitzien.
    Stond het patroon niet in de Quiltmania?

  2. Willie Landman 1 augustus 2012 bij 12:58 #

    Geweldig mooi zijn de doosjes, ik heb mijn quiltmania al uit de kast gepakt.
    Ik ga er zeker mee beginnen.

  3. Ineke Hulzebos 1 augustus 2012 bij 13:00 #

    Het worden prachtige boxes, de stof vind ik erg mooi!
    Handig, zo’n Seam Guide!
    Liefs, Ineke

  4. Ageeth Dorsman 1 augustus 2012 bij 14:03 #

    Die doosjes zijn echt geweldig leuk! Ze zien er absoluut helemaal als doosjes uit, met deze
    stofkeuze en “vulling”, het lijkt wel driedimensionaal werk! En handig, die seamguide voor de FW; ik had hem bij mijn accessoires zitten en wist eerst niet wat het was, maar het
    werkt prima. Groetjes van Ageeth

  5. Yvonne 1 augustus 2012 bij 18:10 #

    Nou Gert, die leeftijd komt vanzelf hoor maar volgens mij duurt dat voor jou nog wel even…. Je boxes zijn fantastisch. Ik heb eerlijk gezegd nooit iets met Japanse stoffen maar dit vind ik MOOI ! En wat een handig hulpstukje voor Maggie!

  6. Jeannet 1 augustus 2012 bij 19:16 #

    Heel erg mooi Gert, het lijkt wel een beetje Escher achtig zo, en ik begrijp dat Maggie en jij wel heel goeie vriendjes zijn…..Leuk!

  7. Ria van Kasteel 1 augustus 2012 bij 19:37 #

    Wat een geweldig patroon, en je laat Maggie wel gelijk overuren maken, leuk……..worden weer een paar mooie werkstukjes.

    Groetjes van Ria ;0)

  8. Anita 1 augustus 2012 bij 19:39 #

    Wat een leuke stofjes liggen er in je doosjes. Maggie wordt goed gebruikt.

  9. Floor 1 augustus 2012 bij 19:39 #

    Dacht al even…. jij wordt snel ouder!
    Maar het gaat over je boxjes gelukkig.
    Handig dat schema, je moet er maar opkomen.
    Dat dingetje voor de naadtoeslag is ook reuze handig.
    Wie weet kan ik er zelfs recht mee stikken.
    Tot zaterdag!
    Groetjes,
    Floor

  10. Anita A 1 augustus 2012 bij 21:48 #

    Hoi Gert,
    Wat ga je hard, maar wat zijn ze zo al leuk, vooral dat konijntje ertussen, leuk hoor.
    En je nieuwe project op Maggie, alweer in mijn lievelingskleuren, trouwens dat doet me denken aan je wedding rings, ook paarse tinten, hoe is het daarmee?

  11. Rennie 2 augustus 2012 bij 08:34 #

    Bedankt voor de tip. Wat een geweldige quilt wordt het. Ik heb je Excel systeem bewonderd. Je nummert dan zeker de blokken ook apart?

  12. Lida 2 augustus 2012 bij 08:38 #

    Ook deze doosjes zien er weer prachtig uit! Ena al die verschillende lapjes voor de bodems echt gaaf! Handig ding is dat, ik geloof dat ik zoiets ook heb bij mijn singertje, wist niet waar het voor was! Fijne dag en veel plezier met je steekjes,
    Lida

  13. Gerard Quak 2 augustus 2012 bij 11:24 #

    Wat gestructureerd om een schema te maken zodat je weet hoe ver je al bent. Ik vond mezelf al heel structureel bezig toen ik nummertjes op de blokken met een speld vast stak, om zo de gekozen volgorde van de aan elkaar te zetten blokken niet te vergeten, maar dit slaat alles… Chapeau! IK zal dat misschien ook ooit eens doen als ik aan een volgend project ga werken, nu eerst sandwichen en quilten. Je dozen zijn echt prachtig!

  14. Carin 7 augustus 2012 bij 13:21 #

    Wat wordt dat weer een schat van een quilt… op naar de volgende 50 !!

  15. Shirley 14 augustus 2012 bij 19:44 #

    wow wat een schema heb je daar, ik rommel maar wat aan, als ik het zo zie; hier ben ik weer te lui voor. Maggie doet goed haar werk, zo met die begeleider erbij, handig he, ik kan niet meer zonder.

  16. Shirley 14 augustus 2012 bij 19:45 #

    vergeet nog te schrijven dat ik je doosjes HEEL ERG MOOI vind. Heel erg mooi. En nu snel het kwijl van mijn kin vegen.

  17. Shirley 14 augustus 2012 bij 19:46 #

    en waarom zie ik mijn reacties nu niet, of ben ik te ongeduldig?

  18. Jantine Urban 28 augustus 2012 bij 11:18 #

    Oh,wat mooi, die Japanse blokken! Leuk project.

Geef een reactie

