Ik kan er echt niets aan doen…

14 Sep

…maar sinds deze week ben ik weer “fliefd” op een nieuwe quilt geworden… Ik zeg gewoon dat ik er zelf niets aan kan doen, en dat het eigenlijk een beetje haar schuld is (nee hoor, grapje😉 ) Het zit namelijk zo: hier schreef ik dat ik afgelopen vrijdag van Inge een ontbrekend nummer van de QuiltMania ontving in Deventer. Deze ben ik natuurlijk meteen gaan lezen en ja hoor: er staat weer eens een quilt in die ik wil maken. (What else is new?) En wel deze prachtige Sterrenlicht quilt:Waarom viel ik nu weer juist voor deze quilt? Ik ben al een tijdje op zoek naar een quiltpatroon waar ik zoveel mogelijk van mijn stoffen in kan gebruiken. Zoals je wellicht weet, koop ik links en rechts nog wel eens een lapje, maar veel van die lapjes verdwijnen in mijn voorraad en zijn vaak nog nooit gebruikt (de zogenaamde “Voor Ooit Aankopen”, ken je dat?) Vaak gaan ze door mijn handen als ik weer eens op zoek ben naar een specifiek stofje, maar met zo’n voorraad verdwijnt het grootste deel weer ongebruikt tussen de andere lapjes. Daarom wil ik “ooit” nog eens een lekkere scrappy quilt maken, waarin ik zoveel mogelijk verschillende stoffen kan gebruiken. En toen viel mijn oog op deze… En aangezien ik sterrenquilts altijd erg mooi vind, sprak deze meteen aan. Leuk hieraan  is ook dat de sterren afgewisseld worden met hexagonblokken (waar er ook weer verschillende van zijn), dus het is echt een quilt waar je naar blijft kijken, steeds op zoek naar weer een ander blok of om te kijken welke mooie stofjes er allemaal inzitten.

En zo gebeurde het dus dat ik de afgelopen dagen ineens 2 “proef” sterren maakte, en ik vind het leuk! Als ik de hele quilt wil maken, kan ik nog wel even vooruit, want er zitten 184 blokken nr.1, 9 blokken nr.2, 9 blokken nr.3 en 45 blokken nr. 4 in (plus natuurlijk de rest van de stoffen voor de rand en dergelijke) Dus verwacht niet dat de quilt volgende week klaar is😉 Dit zijn de eerste 2 sterren die klaar zijn, eens kijken welke stoffen hierna aan de beurt zijn.Het zijn leuke kleine sterren om te maken, van punt naar punt is de afmeting 12 centimeter. Een precisiewerkje wat mij wel ligt. Je hebt het kleine malletje (rechtsboven op de foto) zo 6x afgetekend op 2 verschillende stoffen, en de sterren zitten ook zo in elkaar. Een leuk werkje zo tussendoor.

Nu zie ik (denkbeeldig) een aantal van jullie al wat meewarig kijken. Schreef ik laatst niet dat ik af en toe moe van mijzelf werd, omdat ik steeds weer iets nieuws begon? En hoe moet dat nu verder met die mooie Japanese Boxes, waar ik zo enthousiast over was, en zie ze nu eens zielig in een hoekje op deze foto staan… Maar: geen paniek, ook deze krijgen nog steeds aandacht. Sterker nog, ik heb er weer een aantal bij gemaakt, en de teller hiervan staat nu op 78. Dus ook hier wordt nog steeds aan gewerkt. Verder wil ik binnenkort mijn Sunbonnet Sue quilt eindelijk eens sandwichen, zodat ik deze kan gaan quilten. Hiervoor wil ik de “lattenmethode” eens proberen in plaats van het sandwichen op de grond, alleen moet ik dan eerst nog even 2 latten halen. Wordt vervolgd!

23 Reacties to “Ik kan er echt niets aan doen…”

  1. inge 14 september 2012 bij 18:23 #

    ik kan voorlopig nog aan de verleiding weerstaan om iets nieuws te beginnen, maar soms is het heel erg moeilijk. zoals bij het zien van deze quilt! prachtig nieuw project voor jou!

  2. Carin 14 september 2012 bij 18:27 #

    Ach we vergeven het je Gert🙂 Begin jij maar lekker aan die nieuwe quilt en dan laat je ons steeds genieten van al die sterretjes die jij maakt !! Zal weer een prachtquilt worden.

  3. Jeannet 14 september 2012 bij 18:41 #

    Heel herkenbaar Gert, je wordt gewoon een echte quilter! Hier is het net zo, lappie hier en lappie daar…..voor ooit, misschien wel over een jaar….ik heb dus ook veel gebruikt voor die antieke sterretjesquilt, alleen zet het niet echt zoden aan de dijk met die kleine sterretjes. Wat zul je met deze sterrenquilt weer veel mensen inspireren, welke quiltmania is het? ( ik wil het niet weten hoor….!)

  4. Klaske 14 september 2012 bij 19:23 #

    Begin jij maar lekker aan een nieuwe quilt hoor! Het geeft afwisseling, en bovendien is het een heerlijk werkje om sterretjes te maken ;-))
    Fijn weekend

  5. Balsemien 14 september 2012 bij 19:54 #

    Hahahaha, ik ben ook maar met 13 verschillende projecten bezig… Veel plezier met deze mooie quilt!

  6. Inge Slaats 14 september 2012 bij 20:02 #

    Hey, wat gaaf dat er juist in die Quiltmania een patroon staat waar je al jááááren naar op zoek bent. En ik weet wel dat je er niks aan kan doen. Ik begrijp het ook. Ik heb namelijk hetzelfde, hop ook van het ene project naar het andere en wil ook altijd iets uitproberen. Gewoon mee doorgaan. Het is super genieten.
    Enne…. ik heb vanmiddag een stukje op mijn Featherweight genaaid (zie mijn blog), wow te gek, wat een geluid en wat naait ze mooi. Ik zoek eigenlijk ook een naam voor haar. Heb jij nog een ideetje? Een Engelse naam dan wel hè……

    Groetjes, fijn weekend,
    Inge

  7. Hubertine 14 september 2012 bij 20:11 #

    Gert, het geeft niet! Tuurlijk kan je er niets aan doen! “Ze” doen het allemaal!
    Heerlijk toch! Als je er maar plezier mee hebt! Geniet Geniet Geniet!

  8. Mirjam Boter - van Poppel 14 september 2012 bij 21:00 #

    Ik vind het zo mooi Gert… Dit is nou typisch iets wat ik zelf ook zou willen maken. Enne, klopt het dat ik een stofje herken vanuit Deventer??? XXX

  9. Marja 14 september 2012 bij 21:43 #

    Geeft niks hoor Gert! Lekker prullen, zoals Corrie van onze bee dat zegt!!
    Ik zou die quilt wel willen maken, dus als je die quiltmania eens mee wil
    nemen.. Ik had al gekeken in mijn stapel, maar dit nummer heb ik dus niet…

  10. Ria van Kasteel 14 september 2012 bij 21:51 #

    Ach Gert join the club en geniet ervan, heerlijk toch die lapjes.

    Groetjes van Ria ;0))

  11. Francien 14 september 2012 bij 21:59 #

    Maak/begin maar schitterende nieuwe quilts Gert…zo kunnen we weer genieten van het proces en ook de anderen zullen we eerdaags wel af zien…..de twee sterretjes zien er al heel goed uit…..die puntjes allemaal zo mooi op elkaar….succes ermee…groetjes Francien.

  12. Shirley 15 september 2012 bij 00:30 #

    Leuk, al die sterren maken, en heerlijk voor de lapjes uit de voorraadkast, dat gaat een showcase worden; ooh wat een heerlijke hobby (verslaving) hebben we!

  13. marijke 15 september 2012 bij 07:50 #

    Het is een heel fijn werkje kan overal mee naar toe…. veel plezier!
    groetjes Marijke

  14. Anita 15 september 2012 bij 08:53 #

    Gelukkig ben je gewoon net als de rest van ons. Leuk zo’n scrappy quilt. Mooie sterretjes.

  15. Dineke 15 september 2012 bij 09:26 #

    Leuk Gert die sterren, ach en eigenlijk telt dit toch niet als “nieuw” project je koopt er immers niks speciaals voor. Gewoon iets tussendoor. LOL

  16. sylvia 15 september 2012 bij 09:30 #

    haha, moest wel lachen, hoor, toen ik de kop van je blog zag: flieft, dus weer beginnen aan wat nieuws………wat zijn we toch een beetje ‘gek’ met z’n allen……..;)
    maar als je denkt dat je nu van je stofjes afkomt………not dus!!! Ik heb ook altijd die illusie en dan gebruik je zulke kleine stukjes, dat er nog weer een heel groot deel teruggaat in die doos met ‘lapjes voor ooit’!!!
    Veel plezier met je nieuwe plan, het ziet er leuk uit, groetjes, Sylvia

  17. Hein 15 september 2012 bij 11:09 #

    Ah, zo herkenbaar — wij hebben ook stapels schitterend papier, en eigenlijk gebruik je er steeds maar heel weinig van. En elke keer zie je iets liggen, en denk je: “Oh, maar dat is zo mooi! Dat kan ik vast voor iets gebruiken!”
    Aan de andere kant: het geeft ook een rijk gevoel om zoveel mooie spullen op voorraad te hebben waar je direct mee aan de slag kunt.

  18. Ageeth Dorsman 15 september 2012 bij 15:31 #

    Heel herkenbaar, hoor, het is toch heerlijk om telkens een ander projectje op te pakken, en
    ooit komen ze best wel af. En het is natuurlijk voor een goed doel: het wegwerken van de
    stoffige voorraad… Ik vind het in ieder geval een pracht-project en ben heel benieuwd naar
    alle mooie sterren en hexagonnen, die je gaat maken! Veel plezier ermee!
    Groetjes van Ageeth

  19. Floor 15 september 2012 bij 19:22 #

    Haha, weer een nieuw project! De verleiding hè, daar komt het allemaal van.
    Door die mooie Q.M. bladen wordt je steeds in de verleiding gebracht tot iets nieuws.
    Vooral in het begin is het dan zo leuk om het direct uit te proberen, en ze zijn leuk geworden.
    Ben ook begonnen aan dezelfde quilt. Ik vond het erg leuk om die sterretjes te maken, maar toen ik er een hoop af had en bijelkaar legde, wist ik dat het toch niet mijn smaak was, te onrustig.
    Nu ga ik van een deel van die sterren een tas maken, ook leuk.
    Van de rest heb ik kaarten gemaakt.
    Groetjes,
    Floor

  20. Yvonne 15 september 2012 bij 20:30 #

    Jonge Gert, wat een bezige bij ben jij. Weer een nieuw begonnen quilt. Ik vind dat zo knap, ik kan dat echt niet aan zoveel dingen tegelijk werken. Mooie sterren hoor!

  21. Janien 16 september 2012 bij 09:17 #

    Knap dat je met zoveel projecten tegelijk bezig kunt zijn. Ik zou het zelf niet kunnen.
    Het is een beauty, die sterrenquilt. Heel begrijpelijk dat je daar fliefd op bent geworden. Zo kun je toch al sie mooie stofjes uit de kast halen.geniet ervan.
    Groetjes van Janien

  22. Edith 16 september 2012 bij 09:18 #

    Jij bent weer goed bezig Gert! Ik herken dat zó, dat het leuk is om nieuwe dingen te beginnen… Misschien moeten we in 2013 eens proberen of we onze stapel WIP’s kleiner kunnen krijgen?🙂

  23. Jantine Urban 24 september 2012 bij 21:11 #

    Laten we eerlijk wezen, sterren zijn gewoon leuk om te naaien!

Geef een reactie

