Staphorst, en Sue is klaar om te quilten

17 Okt

Gisteren was ik in verband met ziekenhuisbezoek in Zwolle eindelijk eens in de gelegenheid om naar Rouveen en Staphorst door te rijden. Ik wilde al een tijdje eens kijken in de winkel van Stegeman Textiel in Rouveen, omdat ik wist dat ze daar een stof verkochten die ik graag wilde hebben. Samen met mijn schoonzus ben ik er naartoe gereden, en het was de rit zeker waard. De winkel is niet heel groot, maar ligt van boven tot onder vol met rollen stof. Veel traditioneel, dus Pompadour stoffen, ruitjes en strepen, maar ook rozen en kerststoffen en panels. Ik heb er heerlijk rond gekeken en vond de stof die ik zocht meteen al bij binnenkomst, rechts naast de deur (maar hierover later meer)

Daarna zijn we door gereden naar Staphorst, om ook te kijken bij Compagner Stoffen. Deze winkel heeft veel minder stoffen dan Stegeman, maar is zeker ook leuk om even van binnen te bekijken als je in de buurt bent. Hier hadden ze aardig wat rollen met traditionele Staphorster klederdrachtstoffen liggen (zwart met gekleurde bloempjes) Ik heb hier niets gekocht, maar speel wel met het idee om ooit iets met zulke stoffen te gaan maken.

De stof die ik kocht bij Stegeman had ik namelijk nodig voor de achterkant van mijn Sunbonnet Sue quilt. Deze top lag al een hele tijd klaar om gesandwicht te worden, en ik had ook al stof voor de achterkant gekocht, alleen was ik daar toch nog niet helemaal tevreden over. De voorkant van de quilt is vrij licht door al het wit, en de achterkantstof was blauw. Kan op zich wel, maar ik stond nog niet helemaal te juichen. Totdat ik op een foto op de site van Stegeman de stof zag die ik mooi vond. Alleen hebben ze geen internetwinkel, dus: gisteren was een mooi moment om op zoek te gaan.

En omdat ik over deze stof wel helemaal tevreden ben, besloot ik vanmiddag om maar meteen meters te maken, en de top te gaan sandwichen (een werkje wat ik altijd *heel* lang voor mij uitschuif, omdat ik het altijd zo’n gedoe vind) Voorheen deed ik dit altijd op de grond, dus eerst vast tapen, dan spelden en daarna rijgen. Gevolg: zere knieën en rug… Daarom heb ik laatst bij de Gamma een lange lat gehaald en in 2 stukken gezaagd, en ben ik de quilt op tafel gaan rijgen met die 2 latten. En ik moet zeggen: het beviel mij prima.En na een middagje doorrijgen is de quilt nu helemaal gereed om te starten met quilten. Vreemd toch eigenlijk, dat je zo’n “vervelend” werkje zo lang voor je uitschuift, en dan blijkt dat je dit in 1 middagje kunt doen…

En hier zie je de stof die ik dus zocht:Het is een witte stof met daarop takjes kersen, blaadjes en kleine bloemenkransjes. Erg mooie stof van het merk Pompadour/Westfalen, die mooi bij de voorkant past. Ik heb de randen van de kersenstof netjes naar de voorkant geregen, zodat de randen van de top niet kunnen gaan rafelen tijdens het quilten. Kortom: ik ben er helemaal klaar voor om te starten!

En natuurlijk maak ik af en toe nog een sterretje tussendoor, want dat gaat ook gewoon door.

27 Reacties to “Staphorst, en Sue is klaar om te quilten”

  1. ria vogelzang 17 oktober 2012 bij 17:54 #

    Leuk die achtergrondstof voor je klosjes, Gert! ik heb de rode variant ………; ook voor de……. klosjes!!!! ;))) LOL!
    Maar ik lees eigenlijk niet dat je bij Quiltpalace in Staphorst bent geweest, Gerda zit net achter hotel/restaurant Waanders. Als het een volgende keer weer lukt om deze kant op te komen, zou ik daar ook zeker gaan kijken!
    Ik ben een Stegeman-fan (in hart en nieren…), maar ook een Quiltpalace-fan!!! Heerlijk gezellige winkels, allebei!!
    Groetjes uit Ommen en veel plezier met je klosjes/kersjes…….!!

  2. Berna 17 oktober 2012 bij 18:14 #

    Dat is snel gedaan in een middag tijd. Mooi stofje voor de achterkant hoor.
    Veel plezier met quilten en mooie sterretjesmaken.

  3. Gerda 17 oktober 2012 bij 19:20 #

    Wat een heerlijke winkel hé Stegeman….en wat is er veel te zien….;0)
    Mooie stof heb je uitgekozen…en dan je sterretjes…wat zijn ze LEUK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Fijne avond

  4. Floor 17 oktober 2012 bij 19:53 #

    Mooi stofje voor de achterkant! Wat je ver haalt is lekker moet je maar denken.
    De voorkant van de quilt is toch het leukst! Al die leuke popjes met verschillende jurkjes.
    Nu kan het quilten lekker gaan beginnen.
    Ik vind altijd als je de top hebt geregen, lijkt het al echt een quilt.
    Veel succes!
    Groetjes,
    Floor

  5. Willeke 17 oktober 2012 bij 20:09 #

    Wat een leuke poppetjes. Een middag doorrijgen vind ik toch nog wel lang hoor. Wat een klus toch iedere keer weer, he. Veel quiltplezier!

  6. marijke 17 oktober 2012 bij 20:18 #

    Mooi gekozen achterkant voor je Sue en ja die sterren een heerlijk werkje voor bijna overal!
    groetjes Marijke

  7. Marianne 17 oktober 2012 bij 20:26 #

    Oh jaaaa,… Stegeman, heerlijke winkel! De achterkantstof is perfect voor je quilt, Gert! Knap, in een middag sandwichen:) En je sterren…. prachtig!

    Fijne avond!

  8. Jeannet 17 oktober 2012 bij 20:42 #

    Gert, wat wordt tie ontzettend leuk, en wat een mooie achterkantstof! enne….ik ben ook aan de sterretjes……had al twee jaar de mal van MM in de la liggen……..errug, maar wel errug leuk!

    • Annelies 17 oktober 2012 bij 21:07 #

      Ja, dat voor je uit schuiven van het dubbelen herken ik wel.
      Mooie achterkant. Succes met het quilten.

  9. Francis Gortmaker 17 oktober 2012 bij 21:19 #

    Hallo Gert!

    Wordt erg mooi, vooral leuk om de stofjes te bekijken! Ik ben sinds vorige week ook met sterretjes bezig en Variahex. Had bij Bep malletjes gekocht. Dat werkt handig, ik kende alleen een snijliniaal.
    Ik kijk met interesse naar jouw methode van sandwichen. Gisteren heb ik twee latten gekocht en ik snap dat de top op één lat gaat en de achterkantstof op de andere lat. Maar blijft de tussenvulling dan los liggen? Het rijgen van jou lijkt op kerstboompjes. Ik had een soort grote quiltsteken gebruikt de vorige keer. En dat was gigantisch veel werk. Mag ik vragen hoe groot die steken bij jouw rijgwerk zijn?
    Morgen hoop ik de quilt voor Zoon3 te rijgen. Katten, hond en kinderen de deur uit, toevallig een dagje vrij door de toetsweek op school😉
    Groetjes, Francis.

  10. Rennie 17 oktober 2012 bij 23:16 #

    Mooie backingstof. Zal straks mooi staan. Je hebt trouwens hard gewerkt.

  11. Lida 17 oktober 2012 bij 23:20 #

    Leuke stof en wat zal het een gaaf quiltje worden! Mooie sterren ook! Groetjes
    Lida

  12. Greetje 18 oktober 2012 bij 00:19 #

    Ik vond het natuurlijk weer heel gezellig. Alleen jammer dat Quiltpalace dicht was. Dan nog maar een keer! Dat heb je mooi gedaan dat sandwichen. Nu lekker gaan doorquilten.

  13. Johanna Zweden 18 oktober 2012 bij 09:20 #

    Hij is schitterend geworden, en mooie achterkant stof
    Veel succes met het doorquilten
    Fijne dag groetjes Joke

  14. Anita 18 oktober 2012 bij 09:30 #

    Die achterkantstof past er helemaal perfect bij. Sinds ik op latten dubbel schuif ik het niet meer voor me uit. Het gaat zo makkelijk. Mooie sterren weer.

  15. Yvonne 18 oktober 2012 bij 10:01 #

    Fijn dat je dat rotklusje achter de rug hebt, van mij ook geen hobby. Mooi met deze stof!

  16. Gerard Quak 18 oktober 2012 bij 12:07 #

    Het is heel herkenbaar om het sandwitchen voor je uit te schuiven. Ik heb drie tops liggen, waarvan er nu eentje gequilt kan worden, wat ik een vreselijk langdurige klus vind, die ik ook vooruit schuif…
    Leg dat rijgen met die twee latten eens voor me uit, alsjeblieft.

    • Gert 18 oktober 2012 bij 12:13 #

      Hallo Gerard, ik probeerde je net te mailen, alleen kreeg een foutmelding retour. Daarom maar even op deze manier, hopelijk lees je het. Ik heb de methode met de latten op internet gezien, de filmpjes waren erg duidelijk . Hier komen de links:

    • the5oaks 21 oktober 2012 bij 13:51 #

      Leuke stoffen hebben ze daar he…. en de Sue wordt super mooi. Tja en sandwichen is altijd een van de mindere werkjes maar als je dat hebt gedaan kun je weer lekker vooruit.

  17. Neeftje 18 oktober 2012 bij 17:34 #

    De latten methode is geweldig! Mooie stof hoor! Stegeman is een heerlijke winkel.

  18. Dineke 18 oktober 2012 bij 17:35 #

    Veel plezier met het quilten van je meisjes. O, dat sandwichen voor me uitschuiven, daar ben ik ook zo’n kei in en idd dan is het in 1 dagje gepiept

  19. susiloci 18 oktober 2012 bij 22:43 #

    Me encanta el quilt de Subbonet y esas estrellas son preciosas. Tienes un blog fantástico!!!!!!!!!!!!!!!!!

  20. Ria van Kasteel 19 oktober 2012 bij 09:59 #

    Wat een mooi stofje voor de achterkant, in mijn begintijd en toen de benzine niet zo duur was heb ik vaak een bezoekje aan Stegeman gebracht, de stofjes zijn net even anders.

    Groetjes van Ria ;0)

  21. Gerard Quak 19 oktober 2012 bij 15:20 #

    Dank je, Gert. Erg duidelijk en zo ga ik de volgende ook sandwichen! Lijkt me inderdaad veel gezonder voor mijn rug! Alleen “even” twee latten kopen!

  22. Anita A 19 oktober 2012 bij 22:26 #

    Hoi Gert,
    Als fan van klederdracht stoffen ben ik natuurlijk bekend met de winkels in Staphorst en Rouveen. Altijd als ik in de buurt ben moet ik er even naar binnen wippen om te “kijken” naar de stoffen.
    Mooie keuze voor de achterkant van je sue bonnet quilt !!
    groet,

  23. Carin 20 oktober 2012 bij 14:44 #

    Oh Gert wat is je Sue quilt een schatje !!! Ja die lat methode ken ik ook en werkt prima. Je sterren mogen er ook zeker zijn.

  24. Phyllis 22 oktober 2012 bij 07:02 #

    Sue wordt enig en mooie achterkant, zeg! Die lattenmethode ken ik nog niet, ga dalijk met een kopje koffie erbij eens rustig kijken, dank voor de tip!

Geef een reactie

