Over Kaffe, Sue en Emma

28 Nov

Een tijd geleden schreef ik hier dat Kaffe Fassett een autobiografie geschreven heeft. Intussen ben ik halverwege in het boek en het is een erg mooi uitgevoerd boek, en boeiend om over zijn leven te lezen. Nu kreeg ik laatst van een lid van onze bee een mail met de vraag wie er zin had om mee te gaan naar een lezing van Kaffe in Amsterdam. Gelukkig was het ’s avonds, dus ik kon wel. En zo gingen we afgelopen donderdag op weg naar de American Book Centre aan het Spui. Eerst natuurlijk nog even een bezoekje gebracht aan Den Haan en Wagenmakers, een hapje eten en toen was het tijd voor de signeersessie. Ik heb geen idee hoe druk het normaal is bij een signeersessie, maar ik had het idee dat er nog best veel mensen naar toe gekomen waren. Hier zie je Kaffe (rechts) en Brandon Mably tijdens het signeren:Ik had natuurlijk mijn boek mee genomen en zo kreeg ik ook een krabbel van Kaffe in het boek:

Na het signeren liepen we naar de Treehouse van de ABC Store, waar Kaffe een lezing over zijn boek gaf. De bovenzaal was goed gevuld en Kaffe vertelde o.a. over zijn werk en zijn leven:Erg leuk om de man, wiens stoffen en boeken ik elke week zie, eens in levende lijve te zien en horen spreken. Het is een erg creatieve man, en dat komt ook goed naar voren in zijn biografie. Opvallend vond ik echter dat hij zei dat hij een “very sloppy” (erg slordig) werker is: zijn breiwerken en quilts zijn prachtig om te zien, alleen aan de achterkant hangen blijkbaar vaak de draden erbij. Ook van het precieze quiltwerk moet hij het niet hebben. Ik vond dat wel opmerkelijk om te horen, bij zo’n creatief persoon heb ik altijd het idee dat ze ook “perfect” werken, maar dat is blijkbaar niet zo. Het was in ieder geval inspirerend om te horen.

En dat het inspirerend was, bleek maar weer de dagen er na… Tijdens de lezing zei Kaffe namelijk dat hij destijds in 20 minuten in de trein had leren breien van iemand. Hij had een aantal breiwerken en quilts mee genomen om te tonen, en hij had o.a. een hele mooie sjaal bij zich. Ik zei nog tegen de mensen met wie ik was: “dan moet ik eigenlijk ook eens leren breien, alleen heb ik daar geen tijd voor” Vroeger als kind heb ik op school en van mijn moeder wel eens de basis geleerd, maar een breiwerk opzetten en dergelijke heb ik nooit gedaan. Maar gelukkig is daar YouTube, en na een paar filmpjes bekeken te hebben, was ik er van overtuigd dat ik het kon. Dus: breipennen en wol gekocht en aan de slag. Voor de kenners: ik heb bamboe pennen nr. 7 en 2 strengen Rowan Colourscape Chunky. Het opzetten ging redelijk vlot, dus ik kon aan de slag met de sjaal die ik wilde maken. Veertig steken breed, en steeds 2 recht, 2 averecht, zodat er een mooie ribbel in komt. ..*zucht*…dat viel nog niet mee… Ik presteerde het steeds om na een aantal pennen een steek extra op de pen te krijgen (dus 41) Een rij uithalen ging wel, alleen kreeg ik dan het werk weer niet goed op de pennen, dus: helemaal uittrekken. En dat ging steeds zo door, ik werd er moe van… Na een keer of 15 opzetten en later weer uithalen heb ik er een nachtje over geslapen en ben de volgende dag opnieuw begonnen.  Ik heb geconcentreerd zitten werken en ineens zag ik wat ik fout deed: ik vergat soms om bij het averecht breien de draad naar voren te brengen, waardoor het op de volgende pen leek alsof ik een extra steek had. Ik was toen al weer een heel eind op weg en besloot om de extra steek weg te werken en door te werken. En, laat ik het afkloppen, maar vanaf dat moment heb ik geen enkele keer meer deze fout gemaakt. En nu heb ik 1 streng al gebreid en begint het al aardig op een sjaal te lijken. Nog even doorwerken en de winter kan beginnen:Verwacht nou niet dat hier binnenkort complete truien of de momenteel zo populaire breirollen voorbij komen: ik vind het leuk om even tussendoor te doen, en zie wel wat ik in de toekomst nog ga doen.

En ligt het quilten nu helemaal stil dan? De afgelopen paar dagen wel even, maar daarvoor heb ik nog van alles gedaan. Er wordt eens een ster gemaakt, of een blokje voor mijn Japanese Boxes. Maar ook aan mijn Sunbonnet Sue wordt nog gewerkt. Ik heb nu 4 van de Sue blokken gequilt:Ik zit er over te denken om de hoekblokken op een andere manier te quilten, maar dat zien jullie vast binnenkort.

Tot slot nog even een foto van mijn laatste, niet quilt-gerelateerde, aankopen. Al een tijd zag ik ze opduiken op diverse blogs en ineens “werd ik er door gegrepen”: de mooie mokken van Emma Bridgewater. Het was even zoeken naar een adresje in de omgeving van Utrecht waar ik ze zou kunnen bekijken (ik wilde ze niet online bestellen) en vond een winkel in Zeist die een enorme collectie heeft. Helemaal blij ging ik naar huis met deze 2 mooie exemplaren. Ik vrees dat er in de toekomst nog wel meer mokken zullen komen😉

29 Reacties to “Over Kaffe, Sue en Emma”

  1. Kitty 28 november 2012 bij 12:51 #

    Hallo Gert, leuk hè die mokjes! Naast deze nieuwe passie heb ik vanaf mijn eerste quiltescapades in 2009 ook een passie voor de stoffen van Kaffe! Ben nu bezig met de lolliepopquilt v kimMcClean met Kaffe stofjes( zie Kim McClean in Holland)! Groetjes kitty

  2. Carin 28 november 2012 bij 12:57 #

    Zo zie je maar dat zelfs de bekende quilt(st)ers vaak niet nauwkeurig werken … pffff …. heb ik even mazzel😛
    Je breiwerk is prachtig om te zien en als je eenmaal de slag te pakken hebt dan heb je zelfs zo een trui af🙂
    Ook je mokken en je Sue’s zijn prachtig !

  3. Phyllis 28 november 2012 bij 13:09 #

    Heerlijke blogpost, je bent lekker bezig geweest. Wat grappig zeg, van Kaffe, ja, je hebt altijd het idee dat dat soort mensen perfect werk afleveren. Dit is wel heerlijk relaxed, dat het zo dus ook kan. Breien, ja ook leuk, er is zoveel leuks he, met naald(en) en draad, te weinig tijd voor alles. Veel plezier ermee!

  4. Rennie de Jonge-Bestman 28 november 2012 bij 13:25 #

    Hoe inspiratie inspirerend kan werken. Je hebt me helemaal ingepakt met je verslag. Ooit ben ik ook zo begonnen met haken en breien. Zo af en toe slaat het weer helemaal toe en dan volg ik mijn gevoel. Ben nu fanatiek even aan de haak! Thanks.

  5. Annelies 28 november 2012 bij 13:29 #

    Leuk dat je bij Kaffe bent geweest. We hadden een stille hoop hem nog in de winkel te zien, maar helaas.

  6. Bep 28 november 2012 bij 13:35 #

    Hoi Gert,ik was je al een tijdje niet tegengekomen. Heel herkenbaar hoor dat het niet zo netjes hoeft,ik heb het idee dat iedereen zijn eigen werk niet netjes vind.
    Enne is het Emmavirus bij je toegeslagen,dat gaat ook al nooit meer weg,ik geniet elke minuut van de dag van de Emma’s , groetjes Bep

  7. Lida 28 november 2012 bij 13:52 #

    Je zult wel hebben genoten van de lezing en de verhalen van hem, het is een heel aparte man en weet je veel creatieve mensen zijn juist slordig, dat komt omdat hun hersens maar ideeën blijven spuien en ze geen zin en tijd hebben voor de afwerking! Mijn vader zei daarom altijd dat ik iets af moest maken en afwerken en ik heb het echt met veel moeite geleerd, maar moet mij nu dwingen om dingen niet af te raffelen!
    En laat ik nu vorige week ook mijn eerste mok hebben gekocht (schrok wel van de prijs!) , wat zijn ze gaaf hè, ik kocht het roodborstje.
    Geniet van je gave steekjes, brei of anderszins en van je mooie aanwinsten, groetjes
    Lida

  8. Hein 28 november 2012 bij 14:29 #

    Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor: als je een grote scheppings-drift hebt, dan wil je zo veel mogelijk verschillende dingen maken. Alles perfect krijgen, dat kost dan alleen maar meer tijd die je niet aan al je verschillende projecten kunt besteden.

  9. Shirley 28 november 2012 bij 14:38 #

    Ik heb de afgelopen dagen nog aan je gedacht, tijdens het bakken en opeten van de lekkere havermouth/cranberrie koekjes, gewoon te slecht voor woorden, dus snel bewijsmateriaal opgegeten met z’n allen😉 it’s a dirty job, but somebody’s gotta do it.
    Mooie sjaal, het is de wol he, dan kan je nog zelveel missers hebben, als de wol mooi is, valt het niet op. Maar knap dat het je gelukt is, autodidact, en brei je op de nederlandse manier, met de pennen onder de oksels geklemd, of op de continental manier

  10. Shirley 28 november 2012 bij 14:38 #

    en je bonnet sue ziet er schattig uit!

  11. mieke 28 november 2012 bij 15:01 #

    Leuk, leuk en leuk ! Sue Bonnet schattig. Van Kaffe heb ik dit jaar een patroon gebruikt met eigen stof keuze. De Emma’s zijn zeker mooi.

  12. Gerard Quak 28 november 2012 bij 15:31 #

    Dank je voor je verslag van de lezing van Kaffe Fasset. Creatieve slordige werker, hahaha, je kunt ook niet alles hebben, maar succes heeft hij, dat is zeker. De Sue Bonnet quilt ziet er prachtig uit. Ja, Emma Bridgewater heeft zulke mooie mokken, beker en koppen…
    Breien leerde ik van mijn vrouw, toenzij me ook leerde borduren, in 1982, maar dat is een ander verhaal.

  13. Balsemien 28 november 2012 bij 16:35 #

    Hoi Gert,
    Mooi dat je de slag van het breien helemaal te pakken hebt! Ik vind de kleuren ook erg mooi… Binnenkort bij mij een logje over Emma, ik ben al jaren fan van het Black Toast en Marmalade en zo heb ik al heel wat verzameld…

  14. Marja 28 november 2012 bij 17:19 #

    Leuk verhaal over Kaffe!! Het was ook wel een leuke avond.En je breiwerk ziet er puik uit, breit leuk op die wol! Komende 2 zaterdagen werk jij niet? groet
    Marja

  15. Ria van Kasteel 28 november 2012 bij 19:10 #

    Dat was weer een fijne ervaring, en die sjaal wordt extra warm door het leuke verhaal.

    Groetjes van Ria ;0)

  16. Anita 28 november 2012 bij 19:46 #

    Mooie mokken zijn het. Goed van je dat je je aan het breien hebt gewaagd. Het is altijd fijn om iets nieuws te leren. Die lezing moet vast heel boeiend zijn geweest.

  17. marijke 29 november 2012 bij 07:15 #

    Wat leuk je verhaal over Kaffe Fassett hier ook een groot fan!
    En ook een beginnend fan van Emma Bridwater servies hier zijn er al 3 babymugjes verzameld!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

  18. Yvonne 29 november 2012 bij 09:43 #

    Altijd leuk die ontmoetingen met mensen die ons weten te inspireren! Dat blijkt dan ook wel weer uit het feit dat je aan de ‘brei’ bent nu dankzij Kaffe. Het ziet er prachtig uit hoor en mooie kleuren, het wordt kouder dit weekend dus even een tandje bijzetten dan is ie snel af!

  19. Floor 29 november 2012 bij 19:00 #

    Wat leuk dat je Kaffe “in het echt” hebt ontmoet!
    Wat een mooi en creatief leven heeft die man, heb er al veel op internet van gezien.
    Leuk dat hij ook niet alles netjes en perfect doet.
    Dat je nu al kan breien! Weer een hobby erbij.
    Je Sue wordt erg mooi. Misschien hangt hij straks wel in de winkel?
    Die mokken van Emma….. om verliefd op te worden, als ze maar niet zo duur waren.
    Heb er één op Marktplaats gekocht, dat is nog te doen.
    Wel heel mooi zijn ze, en dus verleidelijk om er meer te kopen.
    Leuk dat je mijn Charlotte bij Willeke op haar blog zag.
    Ik was bij haar op bezoek, maar daar blog ik pas in het weekend over.
    Groetjes,
    Floor

  20. Debby 30 november 2012 bij 10:27 #

    Nou Gert, jij bent een druk baasje! Kaffe, breien, Sue en een nieuw virus: Emma. Jij moet heel oud worden : -)!

    Groetjes Debby

  21. Dineke 30 november 2012 bij 12:08 #

    WAt schiet je al lekker op met je sjaal Gert. Breien is en lekker basistechniek en als je niet zo nodig morgen al iets klaar wilt is het prima naast het quilten te doen LOL

  22. Edith 30 november 2012 bij 17:21 #

    Hm, mijn reactie was zomaar verdwenen, even opnieuw proberen… Je sjaal wordt prachtig! Ik bewonder je vasthoudendheid om desnoods opnieuw te beginnen, het resultaat is ernaar.🙂

  23. Hanneke 1 december 2012 bij 09:27 #

    Leuke blog Gert! En wat goed, dat je bent begonnen aan het breien van een sjaal, ziet er mooi gebreid uit, succes ermee,
    groetjes, Hanneke

  24. Vera Eeldert 1 december 2012 bij 10:17 #

    Hallo Gert
    Ik zag je oogjes die avond al glimmen dus eigenlijk ben ik niet verrast dat je de pennen ter hand heb genomen.Succes en ik vond het leuk je te ontmoeten en genoten van je enthousiasme
    Groetjes
    Vera (zus van Marja)

  25. Anja M 1 december 2012 bij 14:40 #

    Wat gaaf dat je bij een lezing was van Kaffe, ik ben fan van hem.
    Geweldige stoffen en quilts maakt hij.
    Je sjaal ziet er mooi uit mooie kleur ook.
    Quilt groetjes Anja.

  26. Marianne 5 december 2012 bij 18:29 #

    Wow…. dubbel knap dat je een hele sjaal gebreid hebt… je kon niet eens breien?! Die mokjes… tja, ben ook een verwoed verzamelaarster van de baby mugs van Emma Brigewater… Ze drinken ook zo lekker, he? Mijn reactie hier kan raar overkomen, komt omdat ik eerst gereageerd heb op de sjaal die al af was….

    Liefs,
    Marianne

  27. Marina Fluit 8 december 2012 bij 22:07 #

    Leuk je Sunbonnet quilt, het gaat nu helemaal leven met het quiltwerk! Je sjaal vind ik heel dapper als je niet eerder had gebreid! Maar het ziet er prima uit en is vast heerlijk warm….. Mocht je nog eens iets willen breien en heb je er problemen mee, dan ben je van harte welkom in den Dolder, ik brei al vanaf mijn vierde jaar.. En aangezien ik dit jaar 50 werd, is dat een aardige tijd😉
    Die mokken daar denk ik ook over om te gaan verzamelen, waar in Zeist heb je die gevonden??
    Groetjes
    Marina Fluit

    • Gert 8 december 2012 bij 23:46 #

      Dank voor je leuke reactie Marina. Ik kocht de mokken van Emma Bridgewater bij Cartney in Zeist, aan de Slotlaan. Ze zitten aan de kant van het busstation, dus niet richting het Slot (maar dat hoef ik jou vast niet uit te leggen hoe de Slotlaan er uitziet, als inwoner van Zeist😉 )

  28. annemieke 11 december 2012 bij 22:19 #

    Wat leuk dat je naar een lezing van mr Fasset was. Altijd erg leuk om te horen hoe iemand anders werkt en al helemaal hij natuurlijk!
    En knap dat je dat breien zo snel oppakte. Ik zag hem in je andere bericht al af, gaaf geworden.
    Groetjes
    Annemieke

Geef een reactie

