Eind van het jaar

19 Dec

Het einde van het jaar komt al weer rap dichterbij. Nog 2 dagen werken en dan begint voor mij/ons de Kerstvakantie, tot begin januari lekker een paar vrije dagen. Voor sommigen is het eind van het jaar een mooi moment om de balans van het afgelopen jaar op te maken, of om in een eindsprint nog wat projecten af te maken. En ik zal het maar meteen zeggen: dat gaat bij mij niet gebeuren… Ik zou willen dat ik op de valreep nog van alles kon tonen wat klaar is, maar helaas… Ik ben wel met van alles en nog wat bezig, maar niets is zover dat het (bijna) klaar is. Ik ben gewoon nog lekker met de bekende projecten bezig. Allereerst het quilten van de Sunbonnet Sue. Ik ben nu met de onderste rij Sunbonnets bezig:foto 1Op de foto kun je zien dat ik de blokken links- en rechtsboven niet raster, maar met cirkels quilt. Het rasteren vind ik super om te doen en om te zien, maar ik wilde wat meer spanning/interessants/variatie in het quiltwerk aanbrengen. Ook voor de rand heb ik al een idee in mijn hoofd, maar eerst de laatste blokken en klosjes quilten.

Verder wordt er af en toe nog een ster gemaakt. Het gaat niet hard, maar elke ster is er toch weer 1…foto 3

En, niet geheel verrassend denk ik: ik heb weer iets nieuws op de breipennen staan ;-)  Toen ik met de vorige sjaal bezig was en een beetje aan het rondkijken was naar breitips, kwam ik o.a. een andere manier van breien tegen. Ik ben van vroeger nog gewend om de lange pennen onder de arm te houden, en dan met rechts de draad over te halen. Alleen kwam ik ook een andere variant tegen, het Continental breien, waarbij je met kortere naalden kunt werken, en met links de draad vasthoudt. Op de blog van Shirley kwam ik dit duidelijke filmpje tegen van YouTube:

En nieuwsgierig als ik ben, ben ik natuurlijk meteen op zoek gegaan naar wol en naalden, en met de laptop bij de hand ging ik van start. En wederom: dat viel in het begin nog niet mee. Ik was door Glenn al gewaarschuwd dat het in het begin voelt alsof je altijd met rechts schrijft, en nu ineens links moet leren schrijven. De eerste steken gingen dan ook erg moeilijk, en waren erg strak, maar na verloop van tijd ging het steeds beter. Het is een heel andere manier dan ik gewend was, maar het lukt tot nu toe prima. Alleen nog niet te ingewikkeld, ik wil eerst iets doen met alleen maar rechte steken (dus de ribbelsteek) En ik moet bekennen dat het best “natuurlijk” aanvoelt, je hoeft de draad niet meer “om te slingeren”, maar haakt als het ware met je breinaald de draad erdoor. Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je vanzelf wat ik bedoel. Ik heb dit keer, net als de vorige keer, voor een van kleur verlopend garen gekozen. Dat vind ik altijd een erg mooi effect, het lijkt een beetje op breien met een tovelbal: steeds benieuwd welke kleur er nu weer komt🙂 foto 2Dit gaat ook weer een sjaal worden, maar omdat ik deze op kleinere (rondbrei) pennen brei (nummer 4), duurt het iets langer voordat ‘ie klaar zal zijn. Maar goed, dat maakt ook niet uit, niet het doel is belangrijk, maar de reis er naartoe… (mooi gesproken, toch? 😉 )

Om echter toch *iets* te laten zien wat klaar is, laat ik nog even een foto zien van de Kerstbal die ik een tijd geleden al maakte. Ook weer op YouTube kwam ik een filmpje tegen van deze techniek. Het is een soort vouwtechniek, en de lapjes zet je met speldjes vast in een piepschuim bal. Een leuk klein werkje om tussendoor te doen.fotoEn met deze Kerstbal sluit ik meteen deze posting af. Ik weet niet zeker of dit de laatste posting van dit jaar is of niet, maar voor de zekerheid wens ik alle lezers hierbij alvast hele fijne feestdagen toe, een goede jaarwisseling en een heel creatief en mooi 2013!

28 Reacties to “Eind van het jaar”

  1. Anita - Vlijtige Handjes 19 december 2012 bij 13:50 #

    Sue wordt zeker spannend. Heel leuk. Breien met een rondbreinaald is ideaal voor je schouders. Het rechts breien gebruik ik ook als afwisseling. Het links moet nog goed geoefend worden.
    Hele leuke en relaxte vakantie.
    Fijne dagen.

  2. Berna 19 december 2012 bij 13:54 #

    Een mooi overzicht van waar je mee bezig bent. Dat breien op de nieuwe manier lijkt me heel spannend. Maar eens proberen. De kerstbaal is een mooike.
    Ook voor jullie hele fijne feestdagen en geniet van je vrije dagen.

  3. Gerard Quak 19 december 2012 bij 14:05 #

    Het vordert toch gestaag al je projecten. Allerlei dingen gelijkertijd maken is leuk afwisselend, maar het schiet bij mij niet echt op. Leuk om eens anders te zien breien. Wie weet ga ik dat ook nog proberen.

  4. mieke 19 december 2012 bij 15:04 #

    Fijne dagen. grtjs MiekeSB ziet er goed uit.
    De sterren zijn leuk.
    De bal is heel mooi. Weet je nog hoe het filmpje heet ?
    Fijne dagen, grtjs Mieke

  5. Phyllis 19 december 2012 bij 15:46 #

    Mooi quiltwerk, ga je de blokken links- en rechtsonder ook cirkelen? Ja, dat breien, hartstikke leuk om te doen, heb net een kerstbal af, maar het lukt me maar niet om een nieuwe bal op 4 naalden op te zetten… lastig hoor. Je sjaal wordt mooi. Hele fijne dagen toegewenst, geniet ervan!

  6. Anita 19 december 2012 bij 15:49 #

    Sue wordt heel mooi. Dat breien ga ik ook eens proberen, misschien minder belastend voor je nek. Ik wens je hele fijne dagen.

  7. Renske 19 december 2012 bij 16:00 #

    Je sterretjes worden mooi en het geeft toch niet dat het niet zo snel gaat. De Sunbonnets zien er ook prachtig uit. En je kerstbal is zooooooooo mooi. Het geeft me een idee om zelf een piek te maken. Ook omdat de huidige (engel) piek constant op de grond ligt (is gelukkig niet breekbaar). 😆

    Handig breien zo hé? Zo ontlast je je schouders/nek ook, mocht je daar last van hebben en je breit ook zo veel sneller. Nu brei je een sjaal, maar mocht je eens een muts of een trui o.i.d. breien, dan gaat het helemaal snel omdat je constant recht breit. Wat trouwens ook mooi is, is dat je dan geen naad hebt.
    Groetjes, Renske

  8. marijke 19 december 2012 bij 16:21 #

    Leuk om zo te leren breien!
    groetjes van Marijke

  9. Hubertine 19 december 2012 bij 16:51 #

    Nou, je zit niet bepaald stil! Ik wens je met al je projecten met name veel plezier en dan volgt de rest vanzelf! Ik wens jullie een fijne relaxte vakantie.

  10. Lida 19 december 2012 bij 16:57 #

    Jeetje een hele andere manier van breien leren, waar heb je zin in! Ik vind gewoon breien al moeilijk genoeg! LOL! Maar je gaat lekker, de sjaal ziet er heerlijk uit en je quiltje wordt beeldschoon, heel mooi die cirkels in de hoeken en je bal is ook zo leuk! Ik wens je heel fijne dagen en een heerlijk, gezond, gezellig en creatief 2013! Groetjes
    Lida

  11. Else 19 december 2012 bij 17:14 #

    Heerlijk te lezen dat ik niet de enige brei verslaafde ben (lol) Ik brei ook rond en vindt het SUPER op deze manier. Hele fijne feestdagen, dat er maar veel moois mag langs komen in 2013. Knuffel Else

  12. Josee 19 december 2012 bij 18:47 #

    Leuk dat je nog de kerstbal van gevouwen lapjes laat zien!
    Dat breien ziet er wel zo uit dat ik nog moed er uit kan putten om dat ook te proberen.
    Het geeft een leuk speels effect om Sue anders dan anders te quilten. Trouwens, een mens kan nu eenmaal maar één ding tegelijk doen.

  13. Marion 19 december 2012 bij 19:16 #

    Die Gert heeft ook de breipennen opgepakt. Leuk hoor. Je hebt weer mooie dingen gemaakt. Fijne en gezellige feestdagen toegewenst.
    Lieve groetjes van Marion

  14. Edith 19 december 2012 bij 19:49 #

    Je laat weer prachtige dingen zien! Leuk dat je nu ook op ‘mijn’ manier kunt breien, voor truien is zo’n rondbreinaald heel handig. Op de lagere school moest ik op de ‘hollandse’ wijze leren breien, wat een gedoe.🙂 Maar goed, mijn breinaalden vangen al jaren stof en dat zal denk ik nog wel even zo blijven.

  15. Jane 19 december 2012 bij 19:55 #

    Weer zo’n super sjaal met mooie kleuren. Dat andere breien is geloof ik Duits. Ik vind het best eng, ben zo gewend aan pennen onder mijn arm. Toch maar eens doorzetten. Sue wordt zo schattig, dat cirkel quilten vind ik erg mooi.

  16. Floor 19 december 2012 bij 20:00 #

    Heel mooi dat quiltwerk van Sue! Heel spannend dat je die hoekblokken in ronde vorm hebt gequilt.
    Daar zou ik nou nooit zijn opgekomen, en anders niet gedruft hebben.
    Die kerstbal is ook een schatje. Ziet er moeilijk uit.
    Dat filmpje heb ik nog niet afgedraaid.
    Eerlijk gezegd vind ik gewoon breien al moeilijk genoeg.
    Heb nog nachtmerries van mijn aapje….. ach nee hoor, nou overdrijf ik!
    Groetjes,
    Floor

  17. Ria 19 december 2012 bij 20:01 #

    Sue schiet al weer lekker op, leuk dat verschillende quiltwerk, en ik had toch al gezegd binnen no-time heb je tig projecten liggen, maar dat hoort bij quilters alles komt een keertje af.
    Mooie sjaal maar geef mij maar normale pennen, geniet van je vrije dagen.

    Groetjes van Ria ;0)

  18. Glenn 19 december 2012 bij 21:49 #

    Congratulations on the knitting. It will be second nature soon enough. Love what you’re doing with your quilt as well. Great Christmas ornament!

    Merry Christmas!

  19. Rennie 19 december 2012 bij 22:49 #

    Mag ik jullie ook hele fijne dagen wensen!

  20. Francis Gortmaker 19 december 2012 bij 23:01 #

    Hallo Gert,
    ik had al een stukje over Elizabeth Zimmermann willen schrijven. Nu ik jouw shawl zag ben ik de informatie gaan zoeken, het staat nu op mijn blog. Haar stijl van breien zal je wel aanspreken, verwacht ik. Groetjes, Francis

  21. Dineke 20 december 2012 bij 10:17 #

    Sue ziet er prachtig uit Gert. Ja dat continentaal breien voelt eerst heel raar, Zeker na tientallen jaren gewoon breien. Het was voor mij echt even doorzetten, want het ging me in eerste instantie veel te langzaam. Inmiddels gaan beide manieren even snel voor mij. Zelfs averecht op de continentale manier. Veel plezier nog met je nieuwe sjaal

  22. Anita A 21 december 2012 bij 09:56 #

    Hoi Gert,
    Wat wordt je Sue Bonnet mooi, en leuk gevonden om de hoekblokken anders door te quilten.
    Die sjaal is ook mooi, gaat alleen een stuk minder snel dan de vorige, maar dan heb je tijdens de vakantie ook wat te doen, toch?
    Fijne feestdagen!!

  23. inge 21 december 2012 bij 22:26 #

    leuk quiltwerk in je sunbonnets! geniet van je vakantie en van feestdagen!

  24. Quilters Palet 21 december 2012 bij 23:08 #

    Ook jij hele fijne feestdagen gewenst🙂

  25. Evelyne 22 december 2012 bij 11:33 #

    Jeetje ik heb wat logjes gemist van je. Allereerst wil ik zeggen dat ik je Sue quilt fantastisch vind!! Ze goed van je bedacht om het rasteren af te wisselen met de gebogen lijnen, ze zorgen echt voor een stukje spanning in je quilt!!
    Het breien vind ik ook knap en prachtige wol heb je ervoor gebruikt, ik kan me voorstellen dat je geïnspireerd bent door Glenn zijn slipover, ook zo prachtig gebreid en mooie kleuren ook!
    Op weg om de tweede Kaffe Fassett te worden!!??
    Hele fijne feestdagen en een creatief nieuwjaar, wil ik je wensen, Evelyne

  26. Johanna Zweden 22 december 2012 bij 12:30 #

    Vanuit Zweden, wensen wij jou en je familie hele fijne kerstdagen toe, en een heel gelukkig 2013 met veel liefde geluk, en vooral gezondheid, en veel handwerkplezier, volgend jaar dat we samen mogen delen
    Liefs Joke en Angus

  27. Marina Fluit 22 december 2012 bij 23:54 #

    Je Sunbonnet Sue schiet lekker op hoor en het wordt erg mooi. Het continentaal breien geeft vaak een wat strakker effekt, vandaar dat duitse patronen (daar breien ze niet anders) meestal ook een wat dikkere naalden aangeven dan dat wij op de hollandse manier zouden gebruiken. Zelf ben ik weer met sokken bezig en brei dan ook op de continentale manier op 5 korte pennetjes (soms ook wel op een speciaal rondbreinaaldje) en dat gaat stukken beter met mijn armen dan op de hollandse manier.
    Fijne Kerstdagen en dat je maar mooi dingen mag (af)maken in 2013!
    groetjes
    Marina Fluit

  28. Carin 26 december 2012 bij 11:43 #

    Ik hoop dat je een fijne 1e kerstdag hebt gehad en vandaag nog aan het nagenieten bent🙂
    Je sue’s en sterren worden echt beeldig en je breiwerk ziet er ook weer mooi uit. Ik ga zo meteen eens dat filmpje bekijken.
    Leuke kerstbal met vouwtechniek. Je bent gewoon een man die alles kan !!

Geef een reactie

