Boekenplank en borduurwerken

30 Jan

Een tijdje geleden werd ik gemaild door Willeke met de vraag of het mij leuk leek om mee te doen aan een blokkenruil. In 2007 en 2008 heeft zij al eens een keer een dergelijke ruil georganiseerd en wil dit nu graag nogmaals doen, met een iets kleinere groep mensen. Ik heb nog niet eerder aan zoiets mee gedaan, maar het idee klonk erg leuk, dus: ja! Alle andere deelnemers waren ook meteen enthousiast en zo ontstond met een groep van 12 personen (11 “meisjes” en 1 “jongen”πŸ˜‰ ) de “It Giet Oan”Β Blokkenruil. Iedere deelnemer tekent een blok van max. 30×30 centimeter, kleiner mag ook, wat voor iedereen goed te maken moet zijn (met de hand of op de machine) Je stuurt dit getekende blok naar iedere deelnemer, ieder maakt een eigen versie van dit blok en stuurt dit weer terug naar degene van wie het getekende blok was.

Het eerste blok kregen we van Marijke uit Bennekom. Zij wil graag een boekenkast quilt maken en vroeg ons om een blok met boeken te maken. Ik heb even zitten denken wat ik zou gaan maken en besloot om Marijke mijn eigen boekenkast te sturen. Dit is het blok geworden:Boekenplankblok

Dit zijn de boeken die op mijn plank staan:

– het eerste boek is een boek over Manhattan/New York, dat mag natuurlijk niet ontbreken, aangezien dit mijn favoriete vakantiebestemming is
– het tweede boek is een stoffen-stalenboek. Ik ben dol op mooie stoffen, en voor de kaft heb ik een stukje van een “oud” shirt van mijzelf gebruikt. In het boek zit een handige bladwijzer.
– het derde boek heet “POES” en gaat natuurlijk over katten. Net als veel quilters hebben wij zelf ook 2 katten, dus (foto)boeken over katten mogen niet ontbreken op de plank
– het vierde boek is een boek over handwerken in het algemeen, vandaar de klosjes garen op de kaft en de kanten randjes. Naast quilten en patchwork, mag ik ook graag breien en borduren, dus een boek met handwerktechnieken is altijd handig
– het vijfde boek heet “JAPAN” en gaat natuurlijk over Japan. Ook hier weer een handige boekenlegger aan de kaft. Helaas ben ik zelf nog niet in Japan geweest, maar het land fascineert mij enorm. Hun manier van quilten en stoffengebruik spreekt mij aan, maar ook de cultuur. Verder kijk ik graag naar anime-films (Japanse animatie)
– het zesde boek is natuurlijk een quiltboek: wat verwacht je anders bij een quilter op de boekenplank? Op de kaft een favoriet blok van mij: sterretjes! En een schattig kanten randje er aan.
– en als laatste een lekker bakboek met heerlijke zoetigheden voor cupcakes en taarten: voor een zoetekauw als ik ben, is een bakboek altijd goed.

Marijke heeft intussen al een hele leuke verzameling blokken bij elkaar, neem maar een eens kijkje bij Willeke om de blokken te zien.Ik ben zelf nog niet aan de beurt, maar ben al wel druk aan het nadenken over welk blok ik wil gaan insturen.

Nu we het toch over boekenplanken hebben: mijn echte boekenkast heeft ook weer wat vulling gekregen de laatste tijd. Allemaal tweedehandsboeken dit keer, leve het internet!foto 1Links bovenaan het boek Circles of the East, met veel Japanse applicatieblokken. Rechts bovenaan het enige boek van de hand van An Moonen wat ik nog niet in mijn bezit had, ik vond het op Marktplaats. En het onderste boek stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, met prachtige Japanse taupekleurige blokken. Ook deze heb ik tweedehands kunnen kopen en is in prima staat. Ik ben voorlopig dus weer even zoet.

De griep is ook ons huis helaas niet voorbij gegaan, vorige week heb ik een aantal dagen met buikgriep op bed gelegen (geen zorgen: ik ben weer beter en aan het werk) Daardoor heb ik weer weinig kunnen doen, dus de verschillende projecten schieten maar niet op. Voor dit tijd had ik nog wel 2 nieuwe figuurtjes op het blok van Reiko Kato gemaakt, er zitten nu 4 figuurtjes in de boom:foto 2Zoals de meeste van jullie wellicht weten, was ik, voordat ik leerde quilten, een fanatiek kruissteek borduurder. Op dit moment doe ik dit eigenlijk helemaal niet meer, maar ik hoop ooit nog een mooie balans tussen beide technieken te vinden. Ik heb een aantal jaren, naast deze blog, een eigen site gehad waarop al deze werken te zien waren. Onlangs zijn we met onze internet verbinding over gestapt naar een andere provider, en dit betekende ook dat onze sites verhuisd moesten worden. Mijn site (vanraalten.net) was al tijden niet meer bij gewerkt, en ik twijfelde dan ook of ik deze in die vorm wilde laten bestaan. Gelukkig heeft mijn lief verstand van dit soort dingen, en hij adviseerde mij om mijn borduurwerken hier op WordPress onder te brengen. Ik vond dit een prima idee, het is wel zo mooi en handig om alles bij elkaar te hebben. Alle pagina’s zijn intussen over gezet, en vanraalten.net bestaat niet meer. Vanaf nu kun je al mijn ooit gemaakt borduurwerken dan ook hier op WordPress vinden. Bovenaan mijn blog, onder de titel Real Men Stitch and Sew, zie je de links Blog, Borduren, Wie is Real Men Stitch and Sew en RSS staan. Als je op Borduren klikt, zie je daaronder diverse jaartallen, een link Kaarten, Blackwork en UFO’s staan. Daaronder vind je al mijn gemaakte borduurwerken. Misschien ken je ze al van mijn vanraalten.net site, dan hoef je niet te kijken, want er staat niets nieuws tussen. Mocht je de werken echter nog niet kennen: neem gerust een kijkje! Voor mij zelf was het ook erg grappig om weer eens te zien wat ik eigenlijk allemaal al gemaakt heb destijds. De teksten zijn nog wat ruw, die zijn zo over genomen van mijn oude site, maar die pas ik eerdaags nog wel iets aan. Je komt o.a. deze “topstukken”πŸ™‚ van mijn hand tegen:

27 Reacties to “Boekenplank en borduurwerken”

  1. Dineke 30 januari 2013 bij 12:25 #

    Leuk blok voor die blokkenruil Gert. Grappig trouwens, laatst vroeg ik me opeens af of jij nog wel borduurde, met al je quiltprojecten. Borduren doe ik ook niet zo veel meer, toch nog wel wat naast het quilten. Blijft lekker om te doen en onder het borduren zit ik vaak te bedenken hoe ik met een quilt verder wil.

  2. Erica 30 januari 2013 bij 12:38 #

    Leuk,borduren! Vroeger heb ik het ook veel gedaan en ik ben begonnen aan het borduren van een mini-Dear-Jane. Kan ik toch quilten en borduren combineren en is waarschijnlijk sneller af dan een “echte” Dear Jane.

  3. Annelies 30 januari 2013 bij 13:47 #

    Hoeveel quilters zouden er ook borduren ? Ik denk heel erg veel. Wat heb je mooie dingen gemaakt !
    Leuk dat boekenplank blok en het Reiko blok ziet er nu al prachtig uit.

  4. saskia 30 januari 2013 bij 14:18 #

    Blokkenruil,daar had ik nog nooit van gehoord. Ikben benieuwd naar het totale boekenresultaat.
    Je boompje groeit ook. Leuk. Motiveert mij om ook weer door te gaan.Je had gelijk over de handjes: wat een gepriegel.

  5. Rose-Anne de Haan 30 januari 2013 bij 14:42 #

    Wat een enorm leuk ‘boekenkastblok’. Ben benieuwd naar al de andere ontwerpen. Ga gauw bij Willeke kijken!!
    Rose-Anne

  6. Anita 30 januari 2013 bij 15:12 #

    Leuk boekenkastblok heb je gemaakt. De uitleg erbij maakt het helemaal af. Die figuurtjes in de boom zijn zo leuk. Makkelijk dat je borduurwerken nu ook hier staan.

  7. Anita A 30 januari 2013 bij 15:37 #

    Hoi Gert,
    Je borduurwerken kende ik al, mooi hoor, jammer dat je dat helemaal niet meer doet. Volgens mij zijn er best veel bordurende quiltsters, zo links en rechts zie je dat op de verschillende blogs wel voorbij komen.
    Ik vind het boeken blok, met uitleg, erg leuk, de totale quilt zal er straks vast ook goed uitzien!

  8. Klaske 30 januari 2013 bij 15:44 #

    Leuk idee, die blokkenruil!
    Wat heb jij prachtige borduurwerken gemaakt Gert, vooral die met die kat vind ik super!! Zelf ben ik niet zo’n beste borduurster, ik moet te veel achteruit borduren, om er echt plezier in de hebben, geef mij mijn lapjes maar. Ik bewonder de borduurwerken van anderen wel ;-))

  9. Jane in Wales 30 januari 2013 bij 15:50 #

    Wat een leuk en totaal origineel blok! En jij bent ook al met die schattige poppetjes bezig. Je borduursels zijn indrukwekkend.

  10. willeke 30 januari 2013 bij 16:10 #

    Jouw kinderboom wordt ook gaaf zeg! Helemaal leuk.

  11. Evelyne 30 januari 2013 bij 17:40 #

    Wat een leuk blok heb je gemaakt , vooral ook leuk dat je er uitleg bij geeft.
    Mooie borduurwerken heb je in het verleden gemaakt.
    Ik vind het nog steeds heerlijk om het wat af te wisselen.
    Het is precies wat Dineke zegt, tijdens het borduren denk ik vaak na over hoe ik verder ga met mijn quilt.
    Het werkt wel ontspannend!

    Succes met je bezigheden en groetjes, Evelyne

    • Ria 30 januari 2013 bij 19:35 #

      Wat leuk, deze vorm van blokkenruil kende ik nog niet en ben benieuwd wat het oplevert. Je poppetjes zijn schattig en het zal moeilijk zijn om een balans te vinden tussen quilten en borduren, maar die werkstukken heb je maar alvast gemaakt.

      Groeten van Ria ;0))

  12. Floor 30 januari 2013 bij 19:58 #

    Wat een leuk idee van die boekenplanken! Heb ook even bij Willeke gekeken, ze heeft al veel leuke verschillende. Ziet er straks als hij klaar is vast enig uit.
    Ben benieuwd wat jij voor blok gaat bedenken.
    Misschien Sue? Of ben je die nu een beetje zat.
    Ik zie het wel op je blog.
    Fijn dat je weer beter bent, zie je zaterdag bij leven en welzijn.
    GRoetjes,
    Floor

  13. Josee 30 januari 2013 bij 20:18 #

    Wat een leuk idee die boekenplank, vooral met de uitleg erbij.
    Met name het stoeltje vind ik echt een ‘topstuk’.

  14. Lida 30 januari 2013 bij 23:18 #

    Gaaf blok geworden, ik wilde er gisteren aan beginnen maar er kwam wat tussen, dus moet morgen gaan gebeuren! Leuk idee om je eigen boeken weer te geven! Gave borduurwerken heb jij gemaakt, vooral je Hardanger vind ik gaaf! Groetjes
    Lida

  15. Marion 31 januari 2013 bij 12:21 #

    Leuk je borduurtjes dicht bij. Ik hoop dat je de combinatie quilten en borduren kan vinden.

    Lieve groetjes van Marion

  16. Johanna Zweden 31 januari 2013 bij 14:45 #

    Schitterend je blok
    Leuk je boekenplank
    En wat een schitterende borduurwerken zit te genieten
    Fijne dag groetjes Joke

  17. Willeke 31 januari 2013 bij 19:23 #

    Wat een prachtige borduurwerken heb jij gemaakt joh! Prachtig!
    Leuk is dat he? dat je alles weer eens even ‘onder ogen’ komt.
    Ja ik geniet weer echt van de ruil. Echt leuk om te zien wat ieder er weer van maakt. (ik had geen idee dat er van die boekenkastquilts bestonden. Echt erg leuk!)
    Ben benieuwd voor welk blok jij zult gaan.
    Ik heb ook nog geen keuze gemaakt…..maar ik heb dan ook nog ALLE tijdπŸ˜‰

    hartelijke groet,

  18. sylvia 31 januari 2013 bij 20:50 #

    wat een mooie borduurwerken!! Jammer dat je niet zoveel meer borduurt, maar ja, ook last van het eeuwige tijdgebrek zeker……..;)
    succes met de blokkenruil, ik hoop dat het wordt wat je ervan verwacht!! Ik heb ooit eens meegedaan met een ruil, maar dat viel zooooooo tegen!!
    groetjes, Sylvia

  19. sylvia 31 januari 2013 bij 20:51 #

    uh, was niet de bedoeling om negatief te zijn, hoor!!!
    x

  20. Gerard Quak 31 januari 2013 bij 21:56 #

    Wat een leuk project: blokkenruil. Ik ben benieuwd wat de volgende “opdracht” wordt. Je borduurwerken zijn prachtig, maar die had ik al eerder bekeken, alleen niets over gezegd.

  21. Yvonne 1 februari 2013 bij 14:33 #

    Jeetje wat ben jij een creatieveling! Prachtige borduurwerken heb je gemaakt. Ook ik heb altijd geborduurd en begon eigenlijk met quilten omdat ik niet meer wist waar ik alles moest hangen. Mooi boekenblok heb je gemaakt, leuk idee een gequilte boekenkast!

  22. marijke 1 februari 2013 bij 17:45 #

    Had afgelopen week al bij je gekeken en was helemaal in de ban van je mooie borduurwerk was toen helemaal vergeten om een reactie te plaatsen, b.v. het borduurwerk van de Carson mansion wauw!
    Ook de boekenkast vind ik errug leuk en de dames in de boom!
    fijn weekend,
    groetjes van Marijke

  23. creatievelingelly 1 februari 2013 bij 20:05 #

    Ik wist helemaal niet dat je zo een borduurder was. Wat een prachtige werkstukken!

  24. Anja M 1 februari 2013 bij 20:54 #

    Ja heel erg leuk de blokkenruil, ben ook erg benieuwd wat er nog meer gaat komen.
    En wat heb je prachtige borduurwerken gemaakt.
    Quilt groetjes Anja.

  25. Ageeth 4 februari 2013 bij 16:35 #

    Wat een geweldig leuk idee, die blokkenruil, en wat heb je er een prachtig blok voor gemaakt (en ook heel persoonlijk)! En dat je ooit borduurde, dat is nieuw voor mij.
    Maar het zou me niet moeten verbazen, want heel veel quilters zijn ook erg verslaafd
    aan borduren, en ik behoor ook tot die groep. En wat een pracht van een borduurwerken
    heb je gemaakt!
    Groetjes van Ageeth

  26. Carin 5 februari 2013 bij 12:07 #

    Leuk die blokkenruil en je nieuwe boeken zijn weer prachtig !!
    Je mysterieblok is ook weer een plaatje en je appliceerd zo erg mooi.

    Leuk om je borduuurwerken weer eens te zien !

Geef een reactie

