Op de Japanse toer

20 Feb

Nu ik al een tijd bezig ben met patchwork en quilten, bespeur ik het ontstaan van een thema in mijn interesses op quiltgebied, en dat is Japan. Ik vind de Japanse quilts (in de stijl van o.a. Yoko Saito) erg mooi, met die zachte tinten. In het verleden heb ik al een keer een Japanse Puzzle quilt gemaakt, de Sunbonnet Sue figuurtjes (hoewel die van mij geen Japanse uitstraling hebben) zijn erg populair in Japanse quilts, ik ben met de Reiko Kato Mysterie uit de QuiltMania bezig, ik maak regelmatig een nieuw blokje voor mijn Japanese Boxes quilt. Kortom: ik bespeur een thema…

Op de quiltcursus die ik volg in de winkel zijn we de vorige les gestart met een nieuwe quilt/techniek. Ik vertel een volgende keer wat we hier precies gaan maken (ik kan er nu nog niet veel spannends van laten zien), maar iedereen kan in ieder geval zijn/haar eigen thema kiezen. En ik heb gekozen voor…Japans! Ik heb tot nu toe alleen nog maar driehoekjes gesneden, de volgende les gaan we meer doen.Driehoekjes

De lichte en warme kleuren van de Japanse stoffen vind ik heel erg mooi, en ik vind het dan ook erg leuk om hiermee te gaan werken. Afgelopen weekend was er in Zwolle de jaarlijkse Handwerkbeurs, en ieder jaar ga ik hier samen met mijn schoonzus een dag naartoe. Zondag zijn we geweest, en het was weer een erg leuke, drukke en gezellige beurs. Ik ging speciaal op zoek naar Japanse stoffen en kwam o.a. met deze beauties thuis:Japanse stoffenDe week ervoor was ik ook al helemaal blij, want in de bus vond ik het door mij bestelde nieuwste Japanse boek van Yoko Saito. Ik heb deze rechtstreeks bij de winkel van Yoko (QuiltParty) besteld en het boek is voorzien van haar handtekening.

Yoko heeft in het verleden al meerdere boeken uit gegeven  met verschillende thema’s, zoals applicatie, tassen, huisjes enzovoort. In dit boek staan voornamelijk traditionele patronen, allen uitgevoerd in Japanse stoffen. Ik kan er geen woord van lezen, maar de foto’s zijn zo  mooi, en de plaatjes-uitleg is zo duidelijk, dat het niet uitmaakt dat je het niet kunt lezen.

Helemaal enthousiast geworden door al dit moois, ontstond er natuurlijk meteen weer een nieuw idee in mijn hoofd. Ik heb in mijn quiltboeken “bibliotheek” intussen veel boeken met allerlei verschillende blokken: dit nieuwe boek van Yoko, Dear Jane, Sylvia’s Bridal Sampler, Civil War Dairies enzovoort. Zou het niet leuk zijn om hieruit een selectie te maken van favoriete blokken, deze op dezelfde maat tekenen en maken en hiervan een quilt maken in Japanse stoffen? Prima plan! In mijn hoofd heb ik al allerlei blokken zitten die ik wil maken: logcabin, schoolhouse, Grandmothers fan, hexagons enzovoort, dus ik kom vast op een mooi aantal blokken uit. Dus: tussen al het andere quiltwerk waar ik al mee bezig ben door, zal ik af en toe ook eens een nieuw blok uittekenen en maken hiervoor. Als start voor dit project heb ik afgelopen dagen alvast dit Card Trick blok gemaakt, en ik ben nu al helemaal blij met de stijl en uitstraling van het blok. Snel bedenken wat het volgende blok gaat worden😉Card Trick

22 Reacties to “Op de Japanse toer”

  1. Erica 20 februari 2013 bij 13:59 #

    Succes met je “Dear Gert”!
    Het wordt vast een prachtige quilt!

  2. Hubertine 20 februari 2013 bij 14:08 #

    どのような美しい織物!
    En op jouw manier heb ik dus ook al een stapel blokken uit verschillende boeken! Een heerlijke manier om te werken.

    • Anita 20 februari 2013 bij 14:15 #

      Wat een mooie stoffen zijn het. Goed idee van die blokken. Een heel eigen quilt dus.

  3. Wilma 20 februari 2013 bij 14:29 #

    Prachtige stoffen! En een leuk idee. Ik ben benieuwd hoe je volgende blok er uit gaat zien.
    Groetjes wilma

  4. Inge Slaats 20 februari 2013 bij 14:36 #

    Wat een superleuk, idee, Gert! Het eerste blok is al helemaal top. Schitterend met deze stoffen. Ben benieuwd naar het vervolg.

    Groetjes,
    Inge

  5. Carin 20 februari 2013 bij 14:48 #

    Hihihi … en ik vermijd juist de japanse stoffen🙂 Hoewel ik de uitstraling mooi vind qua kleur, is het niet echt mijn ding. maar goed dat we allemaal verschillende smaken hebben anders zou het ook maar saai worden toch ?
    Je nieuwe blok ziet er weer fantastisch uit.

  6. Francis Gortmaker 20 februari 2013 bij 15:31 #

    Mooie kleuren en de hoekpuntjes van je block zien er perfect uit! Je hebt groot gelijk om de boeken als inspiratiebron te gebruiken, zo kan je het helemaal naar je zin maken.
    Groetjes, Francis.

  7. Lida 20 februari 2013 bij 16:12 #

    haha, dat herken ik dus, ik heb al een rijtje van 18 Japanse boeken en bergen stof verzameld en ben druk met een Japanse quilt en wil het liefst iedere dag met deze stofjes aan de gang, maar ik heb mij voorgenomen eerst een paar andere projecten af te maken en dan ga ik weer op de Japanse toer! Prachtige stofjes heb je gescoord en ik ben heel benieuwd naar jouw Japanse quilt! Heb je Yoko´s blokkenboek al gezien?
    Groetjes
    Lida

  8. saskia 20 februari 2013 bij 16:20 #

    Mooi mooi mooi.Dit is genieten.

  9. Anita - Vlijtige Handjes 20 februari 2013 bij 17:55 #

    Wow misschien wordt het wel een quiltgolf….de Dear Gert….
    Prachtige stofjes!

  10. Phyllis 20 februari 2013 bij 18:01 #

    Ha, nu weet ik waar die mooie stofjes voor zijn. Ben heel benieuwd naar verdere berichten over je cursus. Lijkt me een prachtig boek trouwens, wat leuk dat ze er ook een handtekening in heeft gezet. Veel plezier ermee.

  11. Jane in Wales 20 februari 2013 bij 18:40 #

    Fantastisch! Je stofjes vind ik prachtig, vooral dat middelste stapeltje – helemaal weg van! Op het moment gebruik ik een Japans stofje voor de stengels in mijn CWB quilt, omdat het zo mooi zacht van kleur is! Heel veel succes met Gert’s Sampler Quilt!! (Wordt vast een rage…….)

  12. Rennie 20 februari 2013 bij 22:43 #

    Wat een prachtige ingetogen stoffen. Ik kan me helemaal zo voorstellen dat je verliefd bent.

  13. Martine Van de Putte 21 februari 2013 bij 09:15 #

    Mooie stofjes!!! Leuk idee om uit elk boek je favoriete blok te maken voor in je quilt.
    Succes!!!!
    Grtjs, Martine

  14. Jossie 21 februari 2013 bij 11:45 #

    Dat gaat een beauty worden. Japanse stoffen en patronen zijn prachtig. Hier staan ook diverse Japanse boeken op de plank voor ooit. Veel succes, ik ben heel benieuwd.

  15. willeke 21 februari 2013 bij 12:38 #

    Je bent goed geslaagd op de handwerkbeurs, met je stoffen Gert!
    Je nieuwe plan klinkt goed! Wordt vast ook weer prachtig.

    (Zelf heb ik geen enkel Japans stofje of boek in mijn collectie…… dat geeft dus nog mogelijkheden, grinnik)

  16. Marion 21 februari 2013 bij 12:59 #

    Ook deze zal weer heel mooi worden Gert. Heel veel succes. Het was leuk om je weer te hebben gezien op de Handwerkbeurs.
    Lieve groetjes van Marion

  17. Gerard Quak 21 februari 2013 bij 15:53 #

    Wow, prachtige stoffen en wat een mooi nieuw block! Grappig dat er nu al wordt gesproken over de “dear Gert” quilt. Ik ben benieuwd wat de volgende les jou met de driehoekjes laat doen.

  18. Berna 21 februari 2013 bij 16:14 #

    Prachtig die Japanse stoffen. Hoe het patroon ook wordt, hier kan het eigenlijk niet mee mis gaan. Het eerste blok is al een succes. Ben benieuwd naar de volgende.

  19. Yvonne 21 februari 2013 bij 17:47 #

    Goed idee, je eerste blok is in ieder geval al een beauty!

  20. Floor 22 februari 2013 bij 17:26 #

    Wat een mooie lapjes heb je gekocht Gert!
    Zondag was het erg druk hoorde ik, maar het scheelt mannen mochten er voor niets in.
    Leuk dat je nu weet wat je het mooist vindt.
    Daar heb je altijd enige jaren voor nodig. Eerst alles uitproberen totdat je weet wat je echt wil.
    Mooi boek van Yoko!
    Groetjes,
    Floor

  21. ernapeekel 4 maart 2013 bij 11:40 #

    Pracht idee Gert. Hele mooie stofjes heb je gescoord.

Geef een reactie

