Van Ootje’s Gôet en meer Japans

27 Feb

Vorig jaar zomer was in Bunschoten de quiltexpositie Van Ootje’s Gôet te zien. Op deze tentoonstelling werden quilts getoond die gemaakt waren met de stoffen van de Spakenburgse en Bunschoter klederdracht. Er hingen erg mooie quilts en de tentoonstelling was dan ook een succes. Nu is er deze maand naar aanleiding van deze tentoonstelling een heel mooi boek uitgegeven, waarin een deel van de tentoongestelde quilts te zien is.Van Ootje's GoetGisteren ontving ik het boek via de post, en het is weer een mooie aanvulling in mijn boekencollectie. Het is een mooi uitgevoerd boek, vol met foto’s en voorzien van een harde kaft. Meer informatie over het boek en de bestelinfo lees je hier.

En zojuist bracht de postbode nog meer leesgoed, dus ik kan weer even vooruit de komende tijd. Ik kwam op Marktplaats een advertentie tegen waarin iemand een aantal (oudere) Japanse Patchwork and Quilt Tsushin magazines te koop aanbood. De Japanse magazines zijn altijd erg mooi uitgevoerd, dus ik was verrast om ze tegen te komen. Ik heb een bod uitgebracht en vandaag werden de 4 magazines bezorgd.Patchwork TsushinDeze magazines sluiten natuurlijk ook weer mooi aan op mijn recente Japanse quilt interesse. Afgelopen week heb ik nog 2 nieuwe blokken gemaakt voor mijn Japanse sampler. Allereerst deze hexagon bloem, in mooi zacht rose met groen uitgevoerd, geappliceerd op geweven lichte Japanse stof.Hexagon bloemOp Pinterest (voor wie dit nog niet kent: begin er niet aan, je houdt geen tijd meer over om te quilten🙂 ) kwam ik een erg leuk en interessant blok tegen. Het zijn de Twisting Spools, die o.a. hier op Quilterscache.com te zien is. Ik heb 4 van deze klosjes in mijn blok van 18×18 centimeter getekend en ben aan de slag gegaan. Het was een erg leuk blok om te maken en ik vind het effect van de gedraaide klosjes erg mooi:Twisting SpoolsEn dit zijn de 4 blokken bij elkaar. Het paars is iets nadrukkelijker aanwezig, maar dat vind ik niet erg. Op willekeurige plaatsen in de quilt mag van mij wel iets kleur voorkomen, zolang het maar wel bij de zachtere Japanse kleuren past.Vier Japanse blokkenDe volgorde waarin ze nu liggen is volkomen willekeurig, in de uiteindelijke quilt zullen ze waarschijnlijk een andere plek krijgen.

Gisteravond hadden we weer onze tweewekelijkse quiltcursus. Ik schreef hier al dat we met een nieuw project van start zouden gaan, en gisteravond zijn we hier mee verder gegaan. Ik kan nog steeds niet veel laten zien (gewoon omdat ik nog niet veel in elkaar heb zitten😉 ), maar ik kan er al wel iets meer over vertellen. Het uitgangspunt van ons nieuwe project is, heel verrassend vind ik zelf, een blok uit het boek Nearly Insane. Alleen gaan we dit blok dan niet op de originele grootte maken, maar we gaan ‘m vergroten en hier een quiltje van maken. We zijn dan ook gestart om het blok zelf op de juiste grootte te tekenen op een groot vel geblokt flip-over papier. Iedereen maakt hetzelfde blok/quilt, alleen iedereen moet een thema kiezen en hier mee werken. Mijn thema is dus Japans en ik werk met de zachte Japanse kleuren. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit nieuwe project bij mij en de medecursisten gaat verlopen en wat de resultaten zullen zijn. Hier zie je een kleine ingekleurde tekening van het blok, alleen moet je niet op de kleuren letten: die zijn meer bedoeld om een beeld te krijgen van het blok, dan dat ze staan voor de kleuren die ik gebruik. We beginnen met de driehoekjes/vierkanten voor de rand, dus daar kan ik voorlopig even mee vooruit. Het middenstuk is trouwens vrij: hier kiest iedereen zelf wat daar in gaat komen. Ik heb hier al een keus in gemaakt, maar daarover later meer…Nearly Insane blok

25 Reacties to “Van Ootje’s Gôet en meer Japans”

  1. Renske 27 februari 2013 bij 15:17 #

    Jij bent echt verslaafd aan Japanse quilten. Ik vind het ook erg mooi, vooral de stofjes zijn erg mooi. Leuk dat het boek binnen is.
    Mooie blokjes heb je weer gemaakt met mooie kleuren.

    • Renske 27 februari 2013 bij 15:19 #

      Ik begin trouwens niet aan Pinterest. Ik heb wat dat betreft een streep getrokken.😉

  2. Anita 27 februari 2013 bij 15:19 #

    Wat een leuke blog heb je, helemaal gevuld met leuke dingen. Mooi boek en tijdschrift. Nieuwe mooie Japanse blokken. En dan nog dat mooie NI blok. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

  3. ingeslaats 27 februari 2013 bij 15:27 #

    Mooie blokken laat je hier weer zien en ik ben ook erg benieuwd naar hoe het verder gaat met het NI project. De tekening ziet er indrukwekkend uit.

  4. Dineke 27 februari 2013 bij 17:34 #

    Ik ben heel benieuwd naar het vergrootte blok. Je “japanse”blokjes zien er mooi uit zo samen.

  5. Josee 27 februari 2013 bij 17:49 #

    Die Twisted Spool is leuk zeg. Ik vind het altijd wel leuk om van een klein blok een hele grote quilt te maken. Je kunt weer heerlijk lezen, dan wel plaatjes kijken ij je tijdschriften.
    Pinterest, ik ben er wel, maar ik kom er hoogst zelden, ik kom nu al tijd te kort😆

  6. Jane in Wales 27 februari 2013 bij 17:50 #

    Fantastisch, Gert! Er spreekt zoveel enthousiasme uit je verhaal – ik heb zitten genieten! Je Japanse blokjes zijn echt beeldschoon, en dat vergrootte NI blokje zal ook heel mooi worden! Ben heel benieuwd!

  7. Saskia Smit 27 februari 2013 bij 19:06 #

    Mooie kleuren. Je werk is aanstekelijk. Maar nee, pinterest is niet voor mij. Ik houd het bij mijn Japanse bollen.

  8. Greetje 27 februari 2013 bij 20:47 #

    Ziet er weer mooi uit die Japanse stofjes zijn wel heel erg mooi hè?
    Leuk die tijdschriften denk je er wel aan dat je achteraan begint!

  9. Jeannet 27 februari 2013 bij 20:50 #

    Wat grappig Gert dat er een boek van is uitgegeven, ze hebben indertijd een quiltfoto van mij (ongevraagd) gebruikt voor de aankondiging, dat was wel grappig om achter te komen, staat tie misschien ook in het boek???? Hij staat bij mij op mijn blog helemaal onderaan.Wat een prachtige blokken,en wat anders als je dat in deze stoffen maakt.

  10. Berna 27 februari 2013 bij 22:00 #

    Wat een mooie aanwinsten voor je boekenkast! Mijn vriendin heeft het boek uit spakenburg gekocht ik zal hem eens gaan inzien voordat ik hem bestel.
    Je blokjes zijn weer erg mooi!

  11. Phyllis 27 februari 2013 bij 22:31 #

    Heerlijk zeg, al dat quilt-leesvoer, daar kan je niet genoeg van hebben. Wat een interessant project voor jullie quiltcursus, ben heel benieuwd naar de werkstukken. En Pintrest, ja, ik kijk er wel op zo nu en dan, maar ga er niet aan beginnen. Met bloggen, Facebook en Instagram ben ik genoeg op het www aanwezig en ben ik tijd genoeg kwijt. Geniet van je Japanse avonturen!

  12. Floor 28 februari 2013 bij 12:16 #

    Leuk om van een blok een quilt te maken, hebben we bij Maria ook eens gedaan.
    Jij kan weer vooruit met je Japanse bladen, niet lezen, alleen kijken, dat is wel jammer.
    Vandaag het Quiltnieuws ook weer in de bus gehad, dus ook lekker aan het lezen.
    Het boek Van Oòtjes Gôet, lijkt me heel mooi, heb het ook direct besteld.
    Groetjes en tot zaterdag,
    Floor

  13. Martine 28 februari 2013 bij 14:32 #

    Wat een leuk boek. Dank voor de tip. Ik ga het meteen bestellen.
    En een sampler met Japanse stofjes lijkt me erg mooi worden.
    .

  14. Yvonne 28 februari 2013 bij 16:20 #

    Zo bezig bijtje, je bent weer lekker bezig. Mooi boek lijkt me uit Bunschoten. En helemaal gelijk wat betreft Pinterest. Ik hou me er inmiddels ook verre van want ik kwam ook nergens meer toe!

  15. Willeke 28 februari 2013 bij 18:04 #

    Gossie wat een leuk blok is dat met die gedraaide klosjes.
    Oh en dat boek lijkt mij super! Ik ‘moet’ eigenlijk eerst nog wat andere boeken gaan door werken…..Ik ben dol op die boeken met een historie, gerelateerd aan het quilten.
    Oh en wat dat Pinterest betreft…..ik begin er niet aan, dan kom ik echt niet meer achter die computer vandaan!
    Nee, dat ga ik doen als ik mij ga vervelen😉

  16. Ineke Hulzebos 28 februari 2013 bij 18:15 #

    Leuke aanwinsten en wat een prachtige blokken heb je al gemaakt! Ben wel begonnen met Pinterest, maar kom er niet meer zo vaak, geen tijd😉

  17. Lida 28 februari 2013 bij 19:36 #

    Ik begin dan ook niet aan Pinterest, hou nu al te weinig tijd over, dus ik geniet wel van jullie vondsten! LOL! Je Japanse quilt is mooi op weg, gave blokken!
    Groetjes
    Lida

  18. Gerard Quak 28 februari 2013 bij 19:53 #

    Heerlijk om ver weg te wonen en dan te lezen over Pinterest en alleen maar nieuwsgierig worden wat dat dan betekent. Ik heb werkelijk geen idee. Verslavend? Geen tijd om nog te quilten? Wat kan dat dan wel wezen? Ik ga toch eens kijken…
    Je blokken zijn prachtig. Je werkt lekker hard door, merk ik, wat ik van mijn quilt werk niet kan zeggen.

  19. Ageeth 1 maart 2013 bij 11:32 #

    Het is zeker een prachtig en interessant blok, de Twisted Spools! En wat een lekker leesvoer heb je binnen gekregen, dat wordt weer veel uurtjes niet quilten, maar
    lezen! Het interessants vind ik om te lezen, waar jullie mee bezig zijn in de bee.
    Ik ben heel benieuwd hoe iedereen hier zijn eigen invulling aan gaat geven, dus
    ga dat zeker volgen op je blog! Veel plezier met de voorbereiding van jouw blok!
    Groetjes van Ageeth

  20. Ria 2 maart 2013 bij 16:31 #

    Wat een leuk boek, genoeg leesvoor voorlopig, ja en je sampler wordt prachtig.

    Groetjes van Ria ;0))

  21. Hubertine 7 maart 2013 bij 08:11 #

    Heerlijk al dat quilt leesvoer, je leest een patroon en je hebt weer een quilt af! Nee……pintrest is voor mij ook nog abracadabra……dus ik blijf er maar vandaan, zelfbescherming!

  22. sylviawillemien@gmail.com 7 maart 2013 bij 11:56 #

    Je bent helemaal in japanse sferen: en terecht!!!
    Nee, pinterest heb ik gedeleet, had wel een account aangemaakt, maar inderdaad,dan blijft er helemaal geen tijd meer over voor handwerken……:)

  23. Petra 21 maart 2013 bij 00:06 #

    Wat een ontzettend leuk blok met die gedraaide klosjes! De stofjes zijn er perfect voor.
    En pinterest ……. verschrikkelijk! Je bent zo een paar uur verder.

  24. Balsemien 22 maart 2013 bij 00:02 #

    He Gert, wat een leuk boek lijkt me dat uit Spakenburg/Bunschoten. Ik deel de liefde voor Japanse stoffen met je… Zo mooi die ingetogen kleuren. Hoewel soms zijn de lapjes ook wel uitbundig met vogels en zo… Ik houd meer van de gedekte kleuren!

Geef een reactie

