Mijn blok voor de blokkenruil en een top die klaar is…

17 Apr

Na Marijke, Cuny, Lida en Anja is het nu mijn beurt om een blok aan te leveren voor de It Giet Oan blokkenruil. Afgelopen weekend zijn alle enveloppen op de bus gegaan en als het goed is, hebben alle deelnemers intussen mijn brief met het blok ontvangen. Ik heb een tijd zitten denken over welk blok ik zou willen ontvangen en waar ik dus een quilt mee zou willen maken. Ik had een paar opties, maar heb uiteindelijk gekozen voor een lekker vrolijk blok wat prima bij de lente past. Het is dit tulpenblok geworden, en dit is mijn eigen versie van het blok:TulpIk heb aan de deelnemers gevraagd om in ieder geval groene bladeren te maken, en een witte achtergrond aan te houden. Voor de rest is iedereen vrij om stoffen te kiezen die goed bij een tulp passen. Ik ben heel erg benieuwd wat iedereen gaat maken hiervan, en kijk dan ook al met spanning naar de postbezorger uitπŸ˜‰ De blokken laat ik hier natuurlijk allemaal zien.

De afgelopen week heb ik ook de laatste hand gelegd aan de top, die ik maak tijdens de dinsdagavondcursus. Het uitgangspunt van deze top was een blok uit het Nearly Insane boek. Dit blok hebben we allemaal op een groot vel ruitjespapier nagetekend en zijn we volgens een thema gaan maken. Ik heb er voor gekozen om in zachte, Japans aandoende natuurtinten te werken. Gisteravond de laatste strook aan de rand genaaid (uiteraard alles met de hand) en dit is de top geworden:

foto 3Voor het middenstuk was iedereen vrij om dat zelf in te vullen (dus in mijn geval het “vierkantje op de punt” met daar omheen die 2 horizontale en verticale “plankjes”) en de 2 buitenste randen zijn ook eigen invulling. De rest van het blok is dus een vergroot Nearly Insane blok. Als je goed en wat langer kijkt, zul je wellicht zien dat het blok niet helemaal klopt, het is niet symmetrisch. Er zit 1 golvende rand in de top die niet “klopt”. De mensen die mij goed kennen, zullen wellicht nu een frons in hun voorhoofd krijgen en zich afvragen waar ik mee bezig ben, Pietje Precies als ik ben… :-)Β  Maar dit is geen fout van mijn kant, maar van de makers van het Nearly Insane boek. Deze fout staat in het patroon, en het was tijdens het maken van deze top nu juist de bedoeling om deze fout zo te laten. Dit geeft iets speciaals aan de top, en het dwingt je ook om af te stappen van het “maar-het-moet-toch-allemaal-kloppen” beeld. Zaterdag ga ik de stof voor de achterkant en de vulling halen, en dan kan ik gaan quilten. De buitenste rand is nu nog wat licht, maar ik weet al welke stof ik ga gebruiken voor de afwerkbies, dat omlijst mooi die lichte stof.

De postbezorger krijgt het de komende tijd dus druk bij ons in de straat met al die blokken die bezorgd gaan worden. Maar hij/zij had toch al geen klagen, want recent had ik al meer leuke post in de bus liggen. Op mijn zoektocht naar mooie/interessante/leerzame quiltboeken en bladen had ik weer een toevalstreffer: 2 prachtige Japanse Patchwork Quilt Tsushin magazines. Prachtige magazines zijn dit altijd, maar helaas heel beperkt te vinden in Nederland. Ik ben dan ook altijd blij als ik ze ergens tweedehands tegenkom. En vorige week werden ze bezorgd:foto 4 kopieOnder de magazine zie je trouwens de helft van een nieuw blokje voor mijn Japanse sampler quilt. De blokken hiervoor zijn allemaal 18×18 centimeter, dus het huisje is 9×9 centimeter. En heel klein maar fijn werkje om met de hand te doen. En komt nog 1 huisje en 1 boompje gespiegeld onderaan.

Een tijd geleden had ik ook al een nummer van de Patchwork Quilt Tsushin gekocht van iemand. Toen ik die ontving, zat er een mooi stukje zijden stof in het magazine. Ik heb de mevrouw van wie ik het magazine gekocht had gemaild en bedankt voor het opsturen van het blad en de zijde. Zij reageerde dat zij veel kimonostoffen had en binnenkort wel wat meer op zou sturen als ik belangstelling had. Door omstandigheden kwam het er van haar kant echter niet van om dat meteen te doen, en ik stond er verder niet bij stil. Totdat laatst de postbode aanbelde met een pakje. Toen ik deze open maakte, kwam er een hele grote stapel prachtige stoffen uit! Allemaal kimono en zijden stoffen!foto 2Helemaal geweldig, en ik ben er nog steeds wat beduusd van dat iemand dit zomaar gratis opstuurt naar mij. (en op de foto zie je nog niet eens alle stoffen, er zitten ook nog allerlei losse kleinere stukken bij) Ik ben er enorm blij mee, en ga eens zitten broeden op een idee om hiermee te gaan werken. Een aantal stoffen hiervan zullen ook zeker verwerkt worden in de Japanese Boxes, waar ik ook nog steeds mee bezig ben. Dit gaat niet hard, maar elk blokje wat klaar is, is weer een stap dichter bij het eind.

13 Reacties to “Mijn blok voor de blokkenruil en een top die klaar is…”

  1. Anita - Vlijtige Handjes 17 april 2013 bij 11:13 #

    De top is mooi geworden.Wow inderdaad soms sta je verstelt van wat iemand ‘zomaar’opstuurt. het is een bijzonder wereldje.

  2. Jeannet 17 april 2013 bij 13:15 #

    Wat een mooie top Gert, prachtig die gedekte Japanse kleuren, En inderdaad, het is een bijzonder wereldje, in heel veel opzichten…….

  3. Annelies 17 april 2013 bij 13:19 #

    Een hele mooie top !
    Ben benieuwd wat je allemaal aan tulpjes binnenkrijgt. Het is een heel leuk blok !

  4. Anita 17 april 2013 bij 14:31 #

    Je hebt een leuk blok uitgekozen. Je top is mooi geworden met die Japanse stoffen. Gelukkig zijn er nog veel aardige mensen.

  5. Francien 17 april 2013 bij 16:41 #

    Fijn toch dat er nog mensen zijn die wat (gratis) kunnen missen en wat zal ze trots zijn als ze een stofje ergens in jouw quilts terug gaat zien Gert,…..Je blokken zijn prachtig en ben weg van dat kleine huisjes blokje…zo mooi gemaakt allemaal….die tijdschriften zijn super!!…veel prik plezier verder……Francien.

  6. Lida 17 april 2013 bij 18:37 #

    Heb de voorbereidingen voor je blok getroffen, heb de stofjes uitgezocht en morgen ga ik daar mee aan de slag! Je Japanse top is echt gaaf geworden en ik wens je veel plezier met je volgende steekjes, groetjes
    Lida

  7. Marina Fluit 17 april 2013 bij 19:30 #

    Jij kan voorlopig vooruit, die tulp is ook mooi, spannend wat er gaat komen! En je hebt weer leesvoor, tijd om japans te lerenπŸ˜‰

  8. Ria 17 april 2013 bij 19:59 #

    Vrolijk blok heb je gekozen en spannend wat er allemaal ik de bus zal vallen,maar aan alle andere blokken te zien komt dat wel goed. Mooie top in die tere kleuren, en wat een bofkont ben je weer met die mooie Japanse stoffen.

    Groetjes van Ria ;0))

  9. miranda 17 april 2013 bij 21:52 #

    Wat is het een lief blokje geworden, jou versie van de NI…heerlijk al die quiltboeken en gift van al die kimonolappen….heerlijk vind ik het om te zien dat ook jij helemaal beduusd ben van deze lieve gift. Ook ik mocht nog destijds in Amerika zon waar-
    devolle gift ontvangen. Geniet ervan! Groetjes en o ja je tulpenblok is mooi.

  10. marijke 18 april 2013 bij 07:49 #

    Hihi, goed dat je zo’n expres “fout” kan laten zitten, ik zou hem er namelijk niet in maken omdat hihi, ik meestal zelf wel per ongeluk een foutje maak….
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

  11. Floor 18 april 2013 bij 10:24 #

    Wat een vrolijk tulpenblok heb je bedacht Gert!
    Leuk als je er straks nog een hoop bij krijgt met andere stoffen.
    Je Japanse top is heel mooi en ingetogen.
    Zou het denk ik niet kunnen om die rand die afwijkt zo te laten…. ik ben ook zo van alles moet kloppen, maar het is een kunst om dat eens los te laten.
    En wat lief dat je zomaar zoveel mooie Japanse stoffen kreeg van die mevrouw!
    Gelukkig zijn er nog veel lieve mensen op de wereld.
    Veel plezier er mee.
    Groetjes,
    Floor

  12. Hubertine 18 april 2013 bij 17:34 #

    Ziet er allemaal leuk uit! Prachtige top en een heerlijke tulp!

  13. Dineke 19 april 2013 bij 11:08 #

    Wat een mooie top is dat geworden. En heerlijke verrassing zoveel stofjes zomaar krijgen

Geef een reactie

