We’re back from our visit to London

23 Mei

Op quiltgebied is het hier de afgelopen week erg stil geweest, maar dat had een leuke reden: we zaten vorige week namelijk voor een weekje vakantie in Londen. Voor ons was het de eerste keer dat we deze mooie stad bezochten, maar zeker niet de laatste keer. Wat een heerlijke, prettige, mooie en vriendelijke stad is dit zeg! In de week dat wij er waren hebben we heel veel gelopen om zoveel mogelijk van de stad te zien. Zo zagen we natuurlijk alle bekende herkenningspunten van Londen, zoals de rode telefooncellen, Buckingham Palace, The Big Ben en St. Paul’s Cathedral:

Erg mooi om nu eens in het echt te kunnen zien. We zaten in een goed hotel boven Hyde Park en van daaruit hebben we dagelijks de stad verkend. Ik heb met mijn iPhone veel foto’s gemaakt, alleen zijn dat er iets teveel om hier allemaal te posten. Als je het leuk vindt om deze te bekijken, dan kun je ze hier op mijn Flickr-pagina vinden.

Natuurlijk kijk ik van tevoren altijd of er in een stad ook quiltwinkels zijn, alleen daarvoor hoef je niet naar Londen te gaan: in het centrum zitten geen quiltwinkels. Wel in de “buitenwijken”, maar daar zijn we dit keer niet geweest, aangezien we in het centrum genoeg andere bezienswaardigheden hadden.

Ik had wel gezien dat er in het centrum een Japanse boekwinkel ligt, dus ik hoopte daar een exemplaar van het magazine “Patchwork & Quilt Tsushin” of “Quilts Japan” te vinden, maar helaas: deze magazines hadden ze niet op voorraad in de winkel. Ze konden ze wel bestellen en vanuit Japan naar Nederland laten sturen, maar dan ben ik met de verzendkosten nog duur uit, dus dat heb ik maar niet gedaan. Ik vond wel dit magazine, ik heb geen idee hoe deze heet, want er staat geen letter Engels in, maar het is wel een mooi magazine:

Japans magazine

Japans magazine

Dat betekent echter niet dat er op stoffengebied niets te beleven valt voor een quilter, want midden in het centrum, aan Regent Street, ligt namelijk de prachtige winkel Liberty:

Liberty

Liberty

Op de 3e etage hebben zij een handwerkafdeling, waar zij o.a. fournituren, wol, borduurpakketten en stoffen verkopen. Zo hebben ze een deel waar ze o.a. Kaffe Fassett stoffen verkopen, en ze hebben natuurlijk hun eigen Liberty stoffen. Prachtige stoffen, niet goedkoop, maar wel erg mooi. De minimale afname was echter een halve meter, dus ik heb niet al teveel verschillende mee genomen, maar ik vond deze 4 te mooi om te laten liggen:

Libery stoffen

Liberty stoffen

Ik heb ook al een aantal andere Liberty stoffen in mijn voorraad zitten (vorig jaar in New York kocht ik er ook wat), dus met deze erbij heb ik een mooi aantal. Eens bedenken hoe ik deze samen in een quilt wil verwerken…

Een echte quilter heeft natuurlijk altijd zijn ogen goed open en ziet overal inspiratie in of herkent stoffen op afstand. Zo liepen we op een gegeven moment in een kleine winkelstraat en ik zag buiten een hemd/shirt hangen in een bekende print. Misschien (her)ken je deze quiltstof van Alexander Henry wel, deze was een tijdje geleden best populair in “quiltland” en op diverse weblogs kwam deze voorbij (dit is een foto van de fat quarter die in mijn voorraad zit):

Alexander Henry uilenstof

Alexander Henry uilenstof

En omdat ik wel een liefhebber ben van “opvallender” shirts, ben ik gaan kijken of het shirt er in mijn maat was, en deze bleek te passen! Dus vanaf nu ben ik in het bezit van dit uilenshirt:

Shirt met uilenprint

Shirt met uilenprint

Toen wij destijds deze vakantie al geboekt hadden, las ik het bericht dat er in het Fashion and Textile Museum een overzichtstentoonstelling van Kaffe Fassett zou komen, en wel in de periode dat wij er zouden zijn. Dus deze stond natuurlijk bovenaan mijn lijstje om te bezoeken. Het museum ligt aan de zuidkant van de stad (dus aan de andere kant van Thames), op loopafstand van o.a. het Tate Modern en de Tower Bridge. De tentoonstelling van Kaffe Fassett is opgesteld naar aanleiding van zijn onlangs verschenen biografie en toont een overzicht van al zijn werken: zijn schilderijen, stoffen, quilts en breipatronen. Erg mooi om dit allemaal eens bij elkaar te zien.

Tableau Kaffe Fassett

Tableau Kaffe Fassett

Hoewel ik eigenlijk nog nooit een quilt met zijn stoffen gemaakt heb, raakte ik wel erg geïnspireerd door al dit moois. Ooit wil hier zeker eens mee gaan werken. Zo viel ik eigenlijk meteen voor deze mooie quilt, het patroon lijkt mij erg mooi om te maken:

Quilt Kaffe Fassett

Quilt Kaffe Fassett

Nu weet ik alleen niet uit welk boek deze quilt komt. Daarom hierbij de vraag: is er iemand die dit patroon herkent en weet uit welk van zijn boeken deze komt? Wie het weet, mag het zeggen, alvast hartelijk dank. Als je nog meer foto’s van deze tentoonstelling wilt zien, klik dan hier even door naar mijn Flickr-fotopagina. (edit: intussen weet ik dat de quilt afkomstig is uit het boek “Simple Shapes Spectacular Quilts”, deze staat vanaf nu op mijn verlanglijstje)

Deze tentoonstelling was zeker 1 van de hoogtepunten van deze vakantie. (maar ook de musicals die we zagen waren erg mooi, net als de films die we zagen in de bioscoop, en het eten was allemaal lekker, en de stad heeft zoveel mooie stukken, dat er eigenlijk niet 1 echt hoogtepunt is😉 )

Wat ook heel erg bijzonder was, was ons bezoek aan het Victoria and Albert Museum, ook wel het V&A genoemd. Mooi aan Londen is dat een groot deel van de musea gratis toegankelijk zijn, dus je kunt op veel plekken zo naar binnen stappen wanneer je daar zin in hebt. Tenzij er een speciale tentoonstelling is, dan moet je daarvoor wel betalen uiteraard. Zo hadden we van tevoren gezien dat er in het V&A een tentoonstelling zou zijn over de zanger David Bowie. Deze wilden we wel graag zien, alleen blijkt dit zo’n succes te zijn, dat deze in de voorverkoop al uitverkocht bleek te zijn… Ik kreeg echter van een lezeres van deze blog (dank je wel Lia!) de tip om op de dag zelf bij de kassa te informeren, er was een beperkt aantal kaarten gereserveerd voor de losse kassaverkoop. En zo gingen we op de laatste dag van de vakantie naar het V&A, en konden zowaar nog 2 tickets voor later die middag kopen! Helemaal blij bezochten we de Bowie tentoonstelling, en het was absoluut de moeite waard. Er mochten geen foto’s gemaakt worden, dus ik kan er niets van laten zien, maar het was gaaf!

Voordat we echter bij Bowie naar binnen mochten, hebben we op ons gemak de rest van het V&A bekeken, en hier keken we onze ogen uit! Wat een geweldig museum is dit, deze staat nu met stip op nummer 1 als favoriete museum. Het museum heeft een prachtige collectie kleding, maar ook veel antieke chintz stoffen en quilts (hoewel het grootste deel hiervan momenteel niet tentoongesteld wordt, aangezien de stoffen erg gevoelig zijn voor lichtinvloeden) Erg mooi was o.a. deze prachtige quilt van chintz stoffen:

Quilt van chintz stoffen

Quilt van chintz stoffen

Ook van de kleding en andere stoffen vind je meer foto’s op mijn Flickr-pagina. Absoluut een bezoek aan Londen waard, een must-see voor een quilter wanneer je in de stad bent.

In de boekwinkel van het V&A vond ik nog dit prachtige boek, welke ik al een tijdje op mijn verlanglijstje had staan. Hierin een overzicht van de chintz stoffen uit hun collectie (ernaast staat de flyer van de Kaffe Fassett tentoonstelling):

Boek V&A Chintz

Boek V&A Chintz

Je ziet het, we hebben een heerlijke week gehad in Londen, en dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat we hier naartoe zijn geweest.

17 Reacties to “We’re back from our visit to London”

  1. mieke 23 mei 2013 bij 13:44 #

    piep, jullie hebben genoten, dat spat van het scherm, en ik ook bij het lezen van je aangename post
    Ikzelf was er toen we nog verloofd waren, zo een 35jaar geleden,
    en kocht er toen ook libertystof voor een jurkje voor een nichtje…
    prachtige kleinen bloempjes.

    Knuf mieke

  2. Phyllis 23 mei 2013 bij 13:55 #

    Top, dit verslag! Ik vind het altijd heerlijk om foto’s en reisverslagen van Londen te lezen, er is zoveel te doen en te zien, ben altijd in voor nieuwe tips. Vind je nieuwe shirt geweldig! En ja dat V&A, heel bijzonder museum, ik kom er graag, zo’n sfeertje en zoveel te zien en ja, gratis, hoe is het mogelijk, he?

  3. Gerard Quak 23 mei 2013 bij 13:59 #

    Ja, wat een heerlijke stad is Londen, hè. Er is zoveel te beleven en je hebt al heel wat bekeken en bezocht. Wij gaan vaker naar Engeland, want het blijft een mooi land met meestal vriendelijke en behulpzame mensen, ook buiten Londen.
    Je gekochte Liberty stoffen zijn prachtig. Sinds mijn vrouw de textiel opleiding (Naaldsierkunst, of te wel NS, begin jaren ’70) deed, zijn de Liberty stoffen ons bekend en ze blijven zeer geliefd.

  4. mieke 23 mei 2013 bij 14:22 #

    Prachtige foto’s heb je gemaakt.
    En heel mooi, de collectie van Kaffe Fassett.
    grtjs Mieke

  5. hanske van westreenen 23 mei 2013 bij 14:27 #

    De Kaffe Fassett quilt staat in het boek Simple Shapes Spectacular Quilts uit 2010

  6. Gerda 23 mei 2013 bij 16:19 #

    Waauw…dat was wel een super vakantie!!!!
    Wat is Londen een geweldige stad hé!!
    je overhemd..helemaal mooi!!
    Geniet nog maar lekker na…..!!!

  7. Floor 23 mei 2013 bij 19:57 #

    Weet je zeker dat jullie daar maar een week waren Gert?
    Jeetje, ik denk dat jullie dan niet geslapen hebben, anders kan je nooit allemaal doen wat jullie gedaan hebben.
    Wat leuk dat de stad zo beviel. Mooier dan New York?
    Je hebt mooie stofjes gekocht. Zoiets heb ik toch ook bij Carol Cox gezien dacht ik.
    De tentoonstelling van Kaffe, was natuurlijk één groot kleuren spektakel.
    En dat overhemd…… leuk hoor, echt iets voor jou.
    Op 1 juni is er weer bee, heb je het dan aan? Je weet ik ben gek op jouw overhemden.
    Je dacht op jou? Nee, het gaat mij om je overhemden hoor🙂
    Groetjes,
    Floor

  8. Ineke Hulzebos 23 mei 2013 bij 20:35 #

    Wat hebben jullie veel gedaan in 1 week tijd. Voor mij is het heel lang geleden dat ik in Londen was, hoog tijd dat ik er ook weer eens heen moet gaan.
    Leuke spullen heb je gekocht!!!En prachtige foto’s
    Groetjes, Ineke

  9. Ria 23 mei 2013 bij 21:18 #

    Jammer dat het weer niet meezat maar vervelen hoef je je niet in Londen, je nieuwe hemd is echt geweldig. Heerlijk om weer zoveel bruikbare herinneringen mee te nemen, geniet lekker na.

    Groetjes van Ria ;0))

  10. Berna 23 mei 2013 bij 21:33 #

    Londen is een geweldige stad! Ik ben er al een paar keer geweest en de kersttijd is echt een aanrader om nog eens te doen. Drie jaar geleden was er een quilttentoonstelling in het V&A. Geweldig! Ook toen hebben we de rest van het museum ook bezocht. Inderdaad prachtig! Ja Londen is wel een van mijn lievelingssteden. En Liberty’s…. Ook geweldig roch? Het gebouw, de inrichting. Genieten.
    Over genieten gesproken, geniet maar lekker na, ook van je mooie stoffen. Leuk hemd trouwens 😄

  11. Lida 23 mei 2013 bij 22:13 #

    Wat gaaf, je bent nu dus ook Londen verslaafd net als ik! Ben er nu al heel wat keren geweest en iedere keer is het weer genieten en weer een nieuw stukje Londen ontdekken! Het V&A is ook mijn favoriet maar ik ben ook gek op de Opera en haar omgeving en Camden Town Market en …. oh ik kan wel bezig blijven! Nu lekker nagenieten en misschien snel weer terug! Knuffel
    Lida

  12. Francis Gortmaker 23 mei 2013 bij 23:10 #

    Hallo Gert, mooie foto’s! Londen lijkt zo veel interessanter, met deze exposities en winkels. Jullie hebben wel een druk programma gehad, denk ik!
    Meteen ook je andere fotoseries bekeken, fijn dat je zo je werk laat zien, dat is inspirerend.
    Groetjes, Francis.

  13. Martine 24 mei 2013 bij 10:13 #

    Heerlijk verslagje. Moet ook snel weer eens naar Londen en met de trein lijkt me helemaal ideaal. En Liberty heeft zulke mooie stof. Draagt ook heerlijk, niets voor een nieuw shirt?

  14. Ageeth 24 mei 2013 bij 14:14 #

    Geweldig verslag van jullie verblijf in Londen, ik heb er echt van genoten. Het is “eeuwen” geleden, dat ik er was, maar eigenlijk zou ik er snel weer eens heen moeten gaan, want ik ben een echte Engeland-fan. Mooi, je Liberty-stofjes, en die rechts-boven lijkt wel een printje te hebben van een William Morris-ontwerp! En je nieuwe shirt mag er ook zijn, heel
    erg gaaf! Groetjes van Ageeth

  15. Evelyne 24 mei 2013 bij 14:42 #

    Wat een geweldig leuk verslag heb je gemaakt. Wat zullen jullie het naar je zin hebben gehad!
    Prachtige quilt van Kaffe Fasset! Je overhemd is echt super leuk!
    Het Liberty stofje rechts boven is mij favoriet! Lijkt op Willem Morris stof.
    Geniet nog even na.

    Groetjes, Evelyne

  16. Ingeborg 28 mei 2013 bij 17:09 #

    Ha Gert,
    Gaaf weer, zo kan ik lekker meegenieten. Dank daarvoor!
    Ik had heel erg zin om in die kussens te duiken op je Kaffe Fasset foto. Wat mooi, wat een luxe. ^_^
    Also, het magazine: de laatste twee kan ik niet lezen (daar hebben we het over 20 jaar nog wel eens over misschien), maar de rest van de groene letters staan voor ‘pa tsu chi wa (verlengen) ku’. Met hardop lezen kom ik op ‘patchwork’. Klinkt logisch he? Mysterie opgelost!

  17. poulien 29 mei 2013 bij 20:13 #

    Hallo Gert, via via werd ik opmerkzaam gemaakt op je blog – wat leuk dat je ook quilt en wat een mooie dingen zeg…vooral de Japanse blokken vind ik prachtig. Meteen maar lid geworden van het Gilde want hoewel ik al sinds 1990 in Vlaanderen woon ben ik toch nog Nederlandse! Op mijn eigen blog, over het plattelandsleven waar quilten zeker prominent bij hoort, plaatste ik gisteren net een overzicht van onze “show & tell” van vier quiltgroepen hier in de Kempen. Neem eens een kijkje: http://www.binnenstebuitenboel.com
    Happy quilting!!
    Poulien

Geef een reactie

