Een “oudje” uit de kast

14 Jul

Ik heb in het verleden al wel vaker geschreven dat ik erg goed ben in het starten van nieuwe projecten, maar dat er zelden iets afgemaakt wordt. En hoe leuk iets nieuws starten ook is, zoveel on-affe projecten is ook niet altijd leuk. Daarom heb ik laatst weer eens een “oudje” uit de kast gehaald, en ik heb mijn zinnen er op gezet om deze helemaal af te maken. Het gaat om de Double Wedding Ring waar ik destijds zo enthousiast mee startte. Ik was tot 6 ringen (van de 9 die ik wil maken) gekomen en daarna verdween ‘ie in de kast. Zonde, want ik vind het zulke mooie kleuren! Waar het mis ging, is dat ik het tekenen van al die stukjes op de verschillende stoffen zo’n vervelend klusje vind. Daarom heb ik dat als eerste gedaan, dan is die hobbel meteen maar genomen. Op dit moment ben ik toe aan de laatste ring, dus het schiet nu echt lekker op:

Tussenstand Wedding Ring

Tussenstand Wedding Ring

De afmeting zal ongeveer 90×90 centimeter worden, dus een mooie maat voor aan de muur. Om ervoor te zorgen dat ik, als de top klaar is, meteen door kan gaan, heb ik gisteren meteen de vulling en de stof voor de achterkant gehaald. Geen reden meer om te stoppen dus:

Vulling en achterkant

Vulling en achterkant

Voor de achterkant vond ik bij Carol Cox een prachtige Ikat stof van Kaffe Fassett, die qua kleur erg mooi bij het geheel past. Als vulling ga ik een 80/20 katoen/polyester vulling gebruiken.

Ook het quiltgaren heb ik al in huis, dat is dit mooie van kleur verlopende garen van Dual Duty:

Quiltgaren

Quiltgaren

Niets houdt mij dus nog tegen om niet verder te gaan met dit project. Duimen jullie mee dat ik het red om deze af te maken en niet afgeleid word om iets nieuws te starten?๐Ÿ˜‰

Het enige wat ik tussendoor nog wel zal doen, zijn de “opdrachten” voor de It Giet Oan Blokkenruil, want dat loopt natuurlijk wel gewoon door. Er ligt nog een nieuwe opdracht te wachten, maar daar heb ik nog even de tijd voor. Ik maakte laatst wel nog een extra bloem voor de quilt van Anja:

Hexagonbloem voor Anja

Hexagonbloem voor Anja

En van Rini kwam het verzoek om met oude dameszakdoekjes van haarzelf iets moois te maken. We ontvingen de tekening met uitleg, L11 Vlieseline en wat zakdoekjes. Tenminste: dat was de bedoeling. Ik las bij iedereen dat men de post al had ontvangen, maar de postbode bracht bij mij niets. Rini had het wel op de post gedaan, maar er kwam niets aan… Na overleg met Rini en Willeke besloot Willeke om de brief te kopieren en deze met wat van haar eigen zakdoekjes naar mij op te sturen. Deze ontving ik wel keurig op tijd. Net op het moment dat ik wilde starten met het maken van het blok, lag de brief van Rini (weken later) ineens in de bus. Ik heb er dan ook voor gekozen om zowel de zakdoekjes van Rini als Willeke te gebruiken, dat geeft meteen een leuk verhaal mee aan het blok:

Blok Rini

Blok Rini

Qua inspiratie kan ik ook weer even vooruit, want ik kwam op internet nog een aantal interessante magazines tegen. Allemaal weer met een Japans thema, ik blijf het Japanse patchwork en quilten mooi vinden:

Japans leesvoer

Japans leesvoer

In Frankrijk vond ik 2 nummers van de Patchwork Tsushin die in de aanbieding waren, dus die kon ik niet laten schieten. Via het Prikbord Quilten kwam ik een oude special van QuiltMania tegen over de quilttentoonstelling in Tokyo van 2005. Het magazine links onderin is ook heel erg mooi: hierin staan 100 Japanse quilts afgebeeld, die volgens mij ook ooit op een tentoonstelling te zien zijn geweest. De tekst in in het Japans en Engels, dus dit is meer dan plaatjes kijken๐Ÿ™‚

Houses, houses, houses

Houses, houses, houses

En verder kon ik tweedehands dit exemplaar van Houses, houses, houses! van Yoko Saito kopen. Een mooi boek, alleen zaten de patroonbladen er helaas niet bij… :-(ย  Daar moet ik dus nog eens naar op zoek, tot die tijd doe ik het met de plaatjes.

Van Jacqueline kreeg ik een tijdje geleden de vraag of ik mee wilde doen aan de Bloggersquilt. Jacqueline is momenteel een quilt aan het maken met blokken die allemaal aangeleverd worden door mede-quiltbloggers. De blokken komen op haar blog te staan en zijn voor iedereen te downloaden. Erg leuk om al die verschillende blokken te zien, en om de quilt te zien groeien! Ik heb een deel van de quilt al in het echt mogen zien, en het ziet er super uit! Hoewel ik zelf de quilt niet maak (dat mag ik niet van mijzelf, zie bovenstaande tekst๐Ÿ™‚ ), vind ik het wel heel leuk om hier een bijdrage aan te leveren. In overleg met/op verzoek van Jacqueline heb ik het tulpenblok aangeleverd, waar ik laatst de tulpenquilt mee gemaakt heb. Je kunt het blok hier op de blog van Jacqueline binnenhalen en meer lezen over de quilt. Als je nu zelf ook een bloggende quilter bent, en het lijkt je leuk om ook een blok aan te leveren, stuur dan gerust een berichtje naar Jacqueline. Zij kan nog veel meer blokken gebruiken, dus doe vooral mee. Je hoeft de quilt zelf niet te maken, maar het is natuurlijk wel erg leuk om dit wel te doen.

Afgelopen woensdag bezocht ik nog een mooie tentoonstelling in Amersfoort. In de Sint-Joriskerk middenin Amersfoort worden momenteel bijna 100 quilts tentoon gesteld. Ik had een kort verslagje hiervan op mijn Facebook pagina gezet, en het Quiltersgilde vroeg of ik een verslag wilde schrijven voor op hun blog. Dat heb ik gedaan, en je leest er hier meer over.

 

 

13 Reacties to “Een “oudje” uit de kast”

  1. Jacqueline (neeftje) 14 juli 2013 bij 16:40 #

    Je weddingring is prachtig! Knap hoor om niet voor wat nieuws te zwichten! Bedankt voor je inzending voor de bloggersquilt! Ben er super blij mee! Groetjes

  2. Berna 14 juli 2013 bij 16:59 #

    Zonde dat de weddingring in de kast was beland en goed dat ie nu weer uit de kast is gekomen๐Ÿ˜‰
    Erg mooi in die kleuren met achterkant. Eind dit jaar is ie zeker af en kan er weer wat nieuws op tafel komen.

  3. Glenn 14 juli 2013 bij 17:49 #

    I love purple (as you know) and I love the look of this quilt. Do finish it!

    It has a modern and classic feel all at the same time.

    Enjoy!

  4. Floor 14 juli 2013 bij 19:04 #

    Leuk dat je de weddingring nu gaat afmaken, het zou toch jammer zijn als die altijd maar in de kast bleef liggen.
    En natuurlijk gaat het nu lukken, gewoon alles op tafel laten liggen, kan je er niet meer omheen.
    Weet je welke ik ook mis? Die Japanse met die kleine blokjes, een soort doosjes.
    Misschien leuk om hierna met die verder te gaan?
    Ik zal je wel even helpen met herinneren hoor๐Ÿ™‚
    Je hebt ook weer een flink aantal boeken en bladen, voor inspiratie voor nieuwe projecten (eigenlijk niet zo goed nu haha!) Maar alleen lezen en plaatjes kijken is ook al leuk.
    Ik heb mijn klosjesbak ontvangen hoor, en ze zitten er nu allemaal in, ziet er best leuk uit.
    Groetjes,
    Floor

  5. creatievelingelly 14 juli 2013 bij 19:24 #

    Het gaat je lukken met je weddingring. Ik vind het tekenen op stof ook altijd zo ophouden

  6. Ria 14 juli 2013 bij 19:43 #

    Wel een mooi oudje , maak hem maar snel af want hij staat vast mooi aan de muur. En welke Quilt(st)er heeft ze niet in de kast liggen ufo’s, want het is zo spannend om aan iets nieuws te beginnen. Je hebt er ook weer wat mooie boeken bij.

    Groetjes van Ria ;0))

  7. Phyllis 14 juli 2013 bij 21:48 #

    Dat klinkt heel bekend, het is ook zo leuk om nieuwe dingen te beginnen, kan er ook zo moeilijk weerstand aan bieden. Vind het knap dat je aan zoveel groepsprojecten meedoet. En heerlijk he, tijdschriften en boeken. Misschien kan iemand de patroonbladen voor je kopieren, of zijn het van die hele grote papieren? In ieder geval veel plezier met het afmaken van die bijzondere weddingring.

  8. miranda 14 juli 2013 bij 22:14 #

    Super Gert dat ook jij wat gaat wegwerken. Je tulpen zijn ook zo leuk geworden… en dat Japanse boek van Houses Houses heb ik, met de tekeningen bij. Mocht je die ooit willen, wet je dus waar je moet zijn. Groetjes van mij

  9. Lida 15 juli 2013 bij 06:31 #

    Hoi Gert,
    Nu je hebt wel een heel mooie UFO onder handen genomen en die verdient het een affo te worden! Dus succes met de steekjes! Dat boek van Yoko heb ik, dus mocht je een patroontje willen maken, geef dan even door wat en ik scan het voor je in! Groetjes
    Lida

  10. Bietje 15 juli 2013 bij 07:52 #

    Wat jammer dat zo’n schatje zo lang in de kast zat.

  11. mieke 15 juli 2013 bij 21:10 #

    De ringen zijn echt mooi.
    En de zakdoeken blokken ook, dat is ook een heel leuk idee.
    Jammer dat de post zo lang weg bleef. Van de andere kant ook weer goed, nu heb je een andere combinatie.
    grtjs Mieke

  12. Gerard Quak 15 juli 2013 bij 23:29 #

    Ja, aan iets nieuw beginnen en het niet afmaken, ken ik heel goed… Heel goed dat je het WEL aan het afmaken bent. Ik heb alles in huis om mijn sterrenquilt af te maken, alleen kom ik er maar niet toe. Twee andere projecten hebben toch mijn voorkeur nu.
    De ringen zijn echt heel mooi en je maakt ze wel af! Geweldig!

  13. Karin 18 juli 2013 bij 22:37 #

    Geweldig mooie kleuren heb je gekozen voor de weddingring! Deze quilt verdient het echt wel om afgemaakt te worden. Dat wordt een beauty.

Geef een reactie

