In de turbostand

26 Jul

Sinds de vorige posting waarin ik liet zien dat de top van mijn Wedding Ring quilt bijna in elkaar zat, ben ik enorm opgeschoten hiermee. De top zit intussen helemaal in elkaar!

Top Wedding Ring

Top Wedding Ring

En de top zit niet alleen in elkaar, maar de quilt is ook al voorzien van vulling/achterkant, is geregen en ik ben al druk aan het quilten. Voor het quiltpatroon heb ik ervoor gekozen om alleen in de gebloemde delen te quilten, dus niet in de ringen. Ik denk dat daardoor de ringen er mooi “bovenop” komen te liggen. In het midden van de ringen quilt ik een bloem, omdat ik dat mooi bij de gebloemde Kaffe Fassett stof vind passen. Ik heb hiervoor voor de eerste keer zelf een sjabloon gesneden met een dubbel stanleymesje. Op doorzichtig plastic heb ik het patroon uit een boek overgenomen:

Patroon bloem

Patroon bloem

Daarna heb ik het geheel met het dubbele mesje uitgesneden. Het was even wennen om met zo’n mesje te snijden, maar het is prima gelukt, en ik ben erg tevreden over het resultaat:

Quiltsjabloon bloem

Quiltsjabloon bloem

Daarna was het een kwestie van het patroon met de blauwe verdwijnstift overnemen op de top.

Overnemen patroon

Overnemen patroon

(de laatste 2 foto’s zijn trouwens gemaakt door mijn lief, terwijl ik zat te werken)

In de ringen komt dus een bloem, en in de kleinere tussenstukken maak ik een soort rasterpatroon. Verder quilt ik alles ook nog in de ditch.

Quiltpatroon voorkant

Quiltpatroon voorkant

Aan de voorkant is het patroon (nog) niet zo goed te zien, ook omdat de blauwe stift er nog inzit. Aan de achterkant kun je beter zien wat het wordt:

Achterkant quiltpatroon

Achterkant quiltpatroon

Ik heb nu 2 van de 9 ringen gequilt, dus het begin is er.

En tussendoor doe ik eigenlijk weinig anders (ik kan het dus wel, met 1 ding tegelijk bezig zijn😉 ) Nou ja, dit is bijna helemaal waar, ik heb tussendoor nog wel even de volgende “opdracht” voor de It Giet Oan Blokkenruil gemaakt. Van Margrith kregen we de vraag of we een blok wilden maken voor een Show and Tell quilt. Dit is een patroon van Wendy Vosters/PatronenPost. Op elk blok staat een dametje afgebeeld die een quilt laat zien, vandaar de naam Show and Tell. Dit is het blok wat ik gemaakt heb voor Margrith:

Blok voor Margrith

Blok voor Margrith

Een week geleden mocht ik ook weer een jaartje bij mijn leeftijd optellen. Vorig weekend vierden we het met de familie. Blijkbaar ben ik erg lief geweest het afgelopen jaar, want ik ben erg verwend met cadeautjes :-)  Er waren (natuurlijk) ook cadeautjes op quiltgebied:

Verjaardagscadeaus

Verjaardagscadeaus

Zo kreeg ik het boek “My Dream Quilts” van Reiko Kato, mijn eerste boek van Reiko. Verder een royale cadeaubon die ik kan besteden in een quiltwinkel waar ik elke zaterdag werk😉 En verder kwam er nog hele leuke post vanuit New York! Van mijn New Yorkse quiltvriend Glenn (waarover ik hier o.a. schreef, helemaal onderaan de posting) kreeg ik een leuke kaart met dit superhandige schaartje. Het schaartje is van Merchant & Mills en heeft grotere openingen voor de vingers. Iets wat voor ons als mannelijke quilters vaak net iets prettiger werkt, met onze grote duimen en vingers🙂

18 Reacties to “In de turbostand”

  1. miranda 26 juli 2013 bij 21:52 #

    Allereerst nog van harte Gert! Je bent lekker verwend. En die schaartjes voor mannen, of dames met de wat vollere vingers, hihihi,…daar heb ik nog nooit bij stil gestaan, maar inderdaad is dat lastig om in die kleine schaartjes te komen.
    Dat show en tell blokje is een toppertje. Ik ga zo een kijken naar de link! Bedankt ervoor
    Wat wordt een plaatje die weddingring van jou! Mooi quiltpatroon zo tussen de bloemen.

  2. Floor 26 juli 2013 bij 22:24 #

    Wat enig dat Show and tell blok! Heb het niet kunnen vinden op die site hoor.
    Maar misschien heb ik niet goed gekeken.
    Wat handig zo’n mesje met 2 mesjes, kan je het patroon er in één keer uitsnijden wat heel goed is gelukt.
    Ik doe het altijd met een gewoon mesje, maar dan is het zo moeilijk om de gelijke afstand aan te houden, lukt nooit zo goed.
    Moet ik dus ook maar eens aanschaffen.
    Je quilt ziet er leuk uit en het quiltwerk wordt prachtig. Je schiet al lekker op.
    Groetjes,
    Floor

  3. mieke 26 juli 2013 bij 22:39 #

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    De quilt is heel mooi geworden, Je hebt een mooi quiltpatroontje gemaakt.
    De blok voor Margrith ziet er super leuk uit.
    groetjes Mieke

  4. Rennie de Jonge-Bestman 26 juli 2013 bij 22:47 #

    Wat is dat sjabloon goed gelukt! Bovendien maak jij het eindresultaat helemaal top. Wat kan je dat toch verschrikkelijk mooi. Jammer dat je niet in de buurt woont anders kwam ik de kunst even afkijken!

  5. Carin Wijnand Scherpenhuijsen 26 juli 2013 bij 23:20 #

    Nog van harte gefeliciteerd!
    Leuk om je blog te lezen en zeker ook om van te leren. Het dubbele stanleymesje lijkt me een hele slimme. Is het in doe het zelf winkels te koop of is het specifiek voor de quilters gemaakt? gr. Carin W.

  6. Evelyne 27 juli 2013 bij 00:40 #

    Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag. je mooie cadeaus gekregen.
    Wat wordt je Weddingring quilt mooi! Mooi de bloem die je in het midden maakt en wat maak je mooie kleine steekjes! Waar is dat dubbele Stanley mesje te koop?
    Erg handig!
    De blok voor Margrith vind ik ook erg leuk, ben benieuwd naar het eind resultaat!

    Goed weekend en groetjes, Evelyne

  7. Cuny van Collenbrug 27 juli 2013 bij 05:41 #

    Wat ga je lekker snel met de weddingring en wat een prachtige quiltsteekjes maak jij! Prachtig is dat boek van Reiko Kato, staat me hier ook regelmatig verleidelijk aan te kijken. Ga je er ook iets uit maken, of is het alleen voor de heb?

  8. Bep 27 juli 2013 bij 08:48 #

    Gert nog vele felicitaties van mij en zeker nog vele jaartjes quiltplezier en alle andere goeds in het leven, gezellig weekend nog, Bep

  9. Dineke 27 juli 2013 bij 08:54 #

    Leuke cadeautjes nog Gert. En wat ga je snel met je Weddingring. Zo’n Stanley mesje wil ik ook! Waar zijn die te koop?

  10. Anita 27 juli 2013 bij 11:28 #

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Mooie cadeaus. Ik vind het quiltwerk erg mooi. Knap hoor in de turbostand met dit weer.

  11. inge 27 juli 2013 bij 13:05 #

    nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    je top en quiltwerk zijn prachtig! weet je al wat je gaat kopen met je bon?

  12. Gerard Quak 27 juli 2013 bij 15:11 #

    Wat goed om zelf een quiltpatroon uit te snijden. Het lijkt me geweldig om dat te doen, alleen wist ik niet van het bestaan van dubbele mesjes. Ik ga op zoek.
    Je Wedding-ringen-quilt is prachtig en wordt nog mooier. Gefeliciteerd (ook met je verjaardag)!

  13. Ineke Hulzebos 27 juli 2013 bij 15:23 #

    Je Wedding-ringen worden mooi door-ge-quilt! En wat heb je een mooie mal gemaakt!
    Prachtige cadeau’s heb je gehad voor je verjaardag en het blokje van de show en tell is erg mooi!
    Fijn weekend!

  14. Phyllis 27 juli 2013 bij 20:10 #

    Zo, dat schiet op, je bent een aardig end opgeschoten!
    Wordt mooi, knap van die mal, denk niet dat ik dat zou kunnen, beetje improviseren voor mij altijd, dat patroon op een quilt overbrengen.
    Je blok voor de blokkenruil vind ik ook knap, paperpiecing? Ook al zoiets wat ik niet goed kan…. Hoop dat je een fijne verjaardag gehad hebt, de kadootjes waren in ieder geval prima!

  15. Jeannet 28 juli 2013 bij 12:11 #

    Gefeliciteerd had ik je al Gert, maar oh wat quilt je toch mooi! ik vind het echt prachtig hoe je je weddingring hebt doorgequilt. Knap ook van je van die mal zelf snijden, toch net dat beetje extra.Sta jij ook op de OEQC met de winkel?

  16. Ria 28 juli 2013 bij 12:14 #

    Het is weer een prachtig werkstuk geworden, en een mooi quiltpatroontje. In de beginperiode heb ik ook heel veel patronen zelf gesneden met zo’n handig mesje.
    En ook weer mooie cadeau’s ontvangen voor je verjaardag.

    Groetjes van Ria ;0))

  17. creatievelingelly 4 augustus 2013 bij 09:31 #

    Je weddingring is lekker opgeschoten
    Heel mooi

  18. Eline 21 maart 2015 bij 12:46 #

    Hallo,
    Mag ik u iets vragen? Waar heeft u die dubbele snijmesje gekocht? Ik ben al heel lang opzoek naar zo een mesje (ik wil zelf mijn eigen sjablones voor mijn quilts maken).
    Ik zal heel blij zijn met zo een mesje.
    dank u wel en een hele fijne dag gewenst.

Geef een reactie

