Het New York quiltje is klaar, tijd voor taart!

28 Aug

Zo heb ik een hele tijd niets om te laten zien wat gereed is, en zo kan ik 2x achter elkaar iets posten over een affo. Ik heb namelijk net met de laatste steken de bies van mijn New York quiltje vastgezet aan de achterkant, en deze is dus ook klaar nu. De stoffen die ik voor dit kleine quiltje (57×57 centimeter) gebruikt heb, heb ik tijdens onze reizen naar New York/Manhattan gekocht bij The City Quilter. Zij ontwerpen deze stoffen zelf, en volgens mij worden deze ook alleen maar bij hen verkocht. Ik had in totaal 5 verschillende prints: een dag en nacht versie van het metrostelsel, de bekende gele taxi’s, een zwart/wit tekening van de stad en een print met oude ansichten van de stad. Deze stoffen lagen al een tijdje te sudderen, totdat ik zelf op deze compositie uitkwam. Ik vind het erg leuk en fris geworden, en het is voor mij dan ook zeker een mooie herinnering aan deze stad, een stad waar we ongetwijfeld nog wel eens weer naartoe zullen reizen. Overal zie je gele taxi’s rijden, door de hele stad loopt het metrostelsel en overal kom je mooie/opvallende/indrukwekkende gebouwen tegen: dat komt in het quiltje ook mooi naar voren:

New York quilt

New York quilt

Voor de stroken tussen de afbeeldingen en voor de achterkant koos ik dit heldere rood met een klein stipwerk erin. De afwerkbies heb ik gemaakt met losse stukken van de diverse prints. Het is een vrolijke quilt geworden.

En om te vieren dat ik nu alweer een affo heb, trakteer ik op taart! Als je even wacht, dan snij ik vast een punt voor je af, met een beetje slagroom…

Gemengde vruchtentaart

Gemengde vruchtentaart

Helaas, het is natuurlijk geen echte taart, maar wel de start van een nieuw project. Zoals een aantal mensen waarschijnlijk wel weten, ben ik een groot fan/liefhebber van het Britse BBC programma The Great British Bake Off. Op dit moment is net seizoen 4 begonnen, dus ik zit elke dinsdagavond trouw om 21.00 uur voor de tv. Een paar weken geleden was bij Omroep Max een Nederlandse versie van dit programma te zien, namelijk Heel Holland Bakt. Toen ik las dat er een Nederlandse versie zou komen, was ik wat afwachtend. Het is vaak even afwachten wat men met een nieuwe versie gaat doen en of het ook dezelfde sfeer heeft als het origineel. Maar na 1 aflevering was ik er van overtuigd: dit is zeker net zo leuk als de Britse versie! Die serie heb ik dan ook helemaal gezien, en er komt een seizoen 2, dus: iets om naar uit te kijken.

Nu had ik een tijd geleden op internet al eens een tutorial gezien voor het maken van pie pot holders, oftewel taart pannelappen (ik vond deze tutorial op deze website) Ik was toen eigenlijk al helemaal weg van deze techniek, en kocht toen vrij snel daarna een aantal stoffen met vruchtenprints (ik schreef er destijds hier al eens over, ik zie nu dat dit bijna een jaar geleden is) En toen vorige week dus de nieuwe serie op de BBC van start ging, wist ik het ineens: ik ga een “Heel Holland Bakt Quilt” maken! Ik heb intussen 9 verschillende fruit prints, en ga dan ook 9 verschillende taarten “bakken”. Elke taart is eigenlijk een mini quiltje, want de taart is al helemaal afgewerkt met vulling en is al gequilt. Die 9 taarten wil op de één of andere manier aan elkaar maken tot 1 quilt. Met yoyo’s van roomwitte stof en parels wil ik de taarten decoreren met slagroomtoefjes. Deze eerste gemengde vruchtentaart is nog redelijk light gehouden qua slagroom, maar dat zal bij de andere taarten denk ik nog wel veranderen. Heel erg leuk om te doen, vooral ook omdat ik na het maken van de Wedding Ring quilt het afwerken van ronde vormen met schuin-van-draad bies zo leuk vind. Kortom: de komende tijd zal ik hopelijk regelmatig wat van mijn baksels (of misbaksels😉 ) laten zien hier. Heel Holland Bakt!

29 Reacties to “Het New York quiltje is klaar, tijd voor taart!”

  1. Annerieke 28 augustus 2013 bij 15:08 #

    Lekkere taart🙂

  2. Ria 28 augustus 2013 bij 15:10 #

    HaHa.. mijn eerste gedachte was waar blijft de taart, maar verder lezend vond ik hem.
    Het New York quiltje is leuk geworden , en een mooie herrinnering.
    En wat de taart betreft een leuk idee, en die toefjes (jojo’s) en parels, heel beeldend allemaal, ik zie er naar uit en het gaat vast mooi worden (en zonder calorieën).

  3. Francien 28 augustus 2013 bij 15:12 #

    Ben weg van je NY quiltje Gert…leuk als kleine wallhanging….en je taart…you had me fooled there for a moment….wat leuk gemaakt en wat een leuk idee….je hebt wel fijne plannetjes wat het handwerken betreft….en ook ik vind het zulke leuke programma`s van de BBC en Max…in iedergeval je hebt het weer heel knap gedaan allemaal…..ga even bij die link van de tutorial kijken…succes bij het “prikken”…groetjes Francien.

  4. Anita - Vlijtige Handjes 28 augustus 2013 bij 15:15 #

    Gert wat een leuk idee de taarten. Je zou er toch zo in bijten!!! Je quilt is een mooie herinnering geworden en zeer persoonlijk.
    Groetjes Anita

  5. Martine 28 augustus 2013 bij 15:53 #

    Wat een super idee om een taartenquilt te maken. Ben erg benieuwd hoe dat gaat worden. En Nederland bakt ben ik ook fan van. Ben blij dat het vervolgd wordt.

  6. Rose-Anne de Haan 28 augustus 2013 bij 16:13 #

    Ik kijk uit naar al je baksels. Ben ook een fan van al die bakprogramma’s. Ben benieuwd hoe je de verschillende taarten aan elkaar gaat zetten.

  7. Lida 28 augustus 2013 bij 16:23 #

    Ik vind je New York quiltje leuk, maar eerlijk gezegd ben ik helemaal weg van je taart! Wat een geinig ding en wat goed geslaagd, nu ik ga dat bakwerk van jou in de gaten houden!
    Door de drukte van Mams verhuizing zie ik al dat moois nu pas, puur genieten!
    Knuffel
    Lida

  8. Anja M 28 augustus 2013 bij 16:26 #

    De New York ziet er mooi uit Gert en die taart mag er ook wezen.
    Ben heel benieuwd naar de andere creaties.
    Ik zou zeggen bak ze !
    Quilt groetjes Anja.

  9. quiltingmieke 28 augustus 2013 bij 16:29 #

    piep proficiat met je affo, erg fris geworden

    en wat euk van Heel holland bakt
    heb het ook gezien
    mennvolg ook de british bake off

    onze dochter deed me met de belgische versie “de meesterbakker” en werd vierde

    ze volgt nu avondonderwijs pattiserie

    ben benieuwd naar je taartenquilt
    grappig!!!
    knuf mieke

  10. marijke 28 augustus 2013 bij 16:32 #

    Leuke herinneringsquilt maar helemaal verliefd op je taart en zo goed voor de lijn! hihi!
    Nog even naar beneden gescrold…. ooo wat een mooie weddingring die staat nog hoog op mijn verlanglijstje ik moet nog steeds de MMMallen bestellen…maar ooit hihi!
    groetjes van Marijke

  11. Glenn 28 augustus 2013 bij 16:41 #

    The NYC quilt looks great. It’s a fun way to remember a trip. Like a big soft postcard!

  12. Bietje 28 augustus 2013 bij 18:08 #

    Die taart is leuk, zeker voor een cadeautoje. Bedankt voor de link.

  13. Berna 28 augustus 2013 bij 18:50 #

    Gefeliciteerd met je mooie affo! Mmm de taart ziet er goed uit. Ben heel benieuwd naar de HHB-taart. Ehhhh quilt. Veel plezier met de voorbereidingen.

  14. Floor 28 augustus 2013 bij 19:06 #

    Je gaat lekker met je affo’s Gert!
    Deze is ook weer erg leuk. Echt New York, je krijgt er zo zin in om weer te gaan.
    Leuk om deze boven je bed te hangen en ’s nachts te dromen van je reis.
    En dan die taart… zo leuk is die. Alleen voor mij is het veel te weinig slagroom hoor, maar zo zie je het fruit goed, dat is wel leuk.
    Ben benieuwd wat je nog meer voor lekkers gaat bakken.
    Misschien een echte die zaterdag op de opendag in de winkel staat?
    Zie je zaterdag!
    Groetjes,
    Floor

  15. johanna 28 augustus 2013 bij 19:33 #

    Nou gert, dit taartje ziet er al aardig echt uit, ik krijg er bijna zin in. Ben nenieuwd naar je totale project

  16. Jeannet 28 augustus 2013 bij 19:37 #

    Nou spannend Gert! heel erg leuk idee, misschien kom je er wel mee op TV, of is het niks voor de Q&Z. even Tineke mailen joh, die is wel in voor dat soort grapjes!!!

  17. Bep 28 augustus 2013 bij 19:51 #

    Heerlijk Gert , het water loopt mij in de mond enne ik ben ook fan van de bakprogamma’s, gezellige avond, bep

  18. Phyllis 28 augustus 2013 bij 21:16 #

    Jeetje wat leuk, een taarten quilt! Dat is eens wat nieuws, ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. En dat NY quiltje, enig, inderdaad een mooie herinnering aan een geweldige stad. Kan me voorstellen dat je daar weer naartoe wilt, dat is echt zo’n plek waar je nooit uitgekeken raakt.

  19. judith 28 augustus 2013 bij 21:34 #

    Die taart is enig, wel erg weinig calorieën! Dat heel Holland Bakt was geweldig, ik heb er ook enorm van genoten. Fijne avond.

  20. Gerard Quak 28 augustus 2013 bij 22:32 #

    Je hebt weer een erg leuke quilt gemaakt en de taart is SUPER! De klodder slagroom maakt het helemaal af! Prima idee en ik wens je veel kijk- en taartquiltgenot.

  21. Gerard Quak 28 augustus 2013 bij 22:35 #

    Je hebt wederom een heel erg leuke quilt gemaakt. Je taart is SUPER8 De klodder room maakt het helemaal af! Ik vind het een fantastisch idee om een taartenquilt te maken. Ik ken het tv programma niet, wij hebben namelijk geen ontvangst voor de BBC en ook niet voor de Nederlandse zenders. Wij kunnen alleen de Franse zenders krijgen.

  22. sylviawillemien 29 augustus 2013 bij 08:36 #

    ja, hier nog een groot fan van heel Holland bakt, maar dat er iemand is die zo geïnspireerd is dat hij stoffen taarten gaat bakken: wat een leuk idee, en hoe je het gaat doen, met yoyo’s en zo!! Ik kijk al uit naar je vorderingen!
    Je American Dream vind ik zooooo leuk, heel bijzonder deze stoffen!
    Succes met bakken………;)
    Groetjes, Sylvia

  23. Rennie de Jonge-Bestman 29 augustus 2013 bij 17:38 #

    Leuk je NY quilt. Heerlijke herinnering. Ben benieuwd naar de rest van je taartenetalage. Deze ziet er al zo verrukkelijk uit.

  24. Erica 29 augustus 2013 bij 20:48 #

    Wat een leuk idee die taartjes.
    Smakelijk quilten!

  25. creatievelingelly 31 augustus 2013 bij 08:40 #

    Wat een mooie herinneringsquilt is dit geworden.
    Ik geloof dat ik die taart met mijn verjaardag de gasten ga voorzetten

  26. Digna 1 september 2013 bij 08:31 #

    Wat een njam njam “signature bake”! Je zette me er wel mee op het verkeerde been, in eerste instantie dacht ik dat ie echt was! Schitterend!
    Hier zit dus nog zo’n fan van de bakprogramma’s, ook iedere dinsdagavond weer aan de buis gekluisterd; het is dat ik té graag quilt, anders zou ik aan het bakken slaan, zó aanstekelijk!
    Ik ben benieuwd naar je volgende “technical challenge”!

    Groeten van Digna

  27. Marion 1 september 2013 bij 18:46 #

    Gert, wat ben je weer lekker druk geweest. 2 stuks afgekregen dat is niet mis. Je “taartje”ziet er heerlijk uit.
    Lieve groetjes van Marion

  28. inge 1 september 2013 bij 20:58 #

    wat een prachtige quilt! vol herinneringen voor jullie!

  29. Jantine Urban 2 september 2013 bij 12:49 #

    Wat een heerlijke taart, je zou er zo een hapje van nemen!

Geef een reactie

