Een affo in zicht en volop nieuwe ideeën

9 Apr

Ik kan nog niet melden dat ik een affo heb, maar het quilten van de Watashi no Nihon no Takarabako quilt schiet nu echt lekker op. Ik ben met de laatste rand bezig, en daar ben ik halverwege, dus “het paard ruikt de stal”😉   Ik vermoed dat ik in de volgende posting eindelijk een affo kan laten zien.

Zoals ik in de vorige posting al schreef, heb ik echt even oogkleppen opgezet om te focussen op deze quilt, want anders ben ik zo weer afgeleid. Dat houdt ook in dat ik vanaf deze week “officieel” achter ga lopen met mijn Randjes per Week borduurwerk. De randjes van vorige week waren zo bewerkelijk, dat ik daar bijna een hele week mee bezig ben geweest: tijd die ik ook had kunnen quilten… Dus: de randjes van deze week moeten echt even wachten, eerst moet mijn quiltwerk klaar. Zo zien de randjes er tot nu toe uit:

Randjes t/m week 28

Randjes t/m week 28

Vanaf volgende week woensdag hebben we 1,5 week vakantie, dus ik denk dat ik dan wel weer wat meer tijd heb om de randjes weer bij te werken. We gaan niet weg in deze vakantie, want we krijgen een nieuwe huisgenoot erbij. Ik verklap nog niet welke van de 5 het gaat worden en wat zijn naam is, maar 1 van deze snoepjes komt vanaf volgende week woensdag bij ons wonen. Om een  beetje aan elkaar te wennen (en om hem uit de gordijnen te houden😉 ), zijn we lekker vrij:

Kittens

Ragdoll kittens

De afgelopen weken heb ik ook weer wat mooie boeken aan mijn verzameling toe kunnen voegen. Waar ik erg blij mee ben, is dit (gesigneerde) boek van Yoko Saito. In het boek staan projecten die geïnspireerd zijn op Zweden, maar dan uitgevoerd in de Japanse kleuren waar Yoko bekend om staat:

Nieuwste boek Yoko Saito

Nieuwste boek Yoko Saito

Ik heb tot nu toe 1 blokje gemaakt hieruit, namelijk deze grappige vogel:

Vogelblok

Vogelblok

Dit zijn 2 andere boeken die ik recent aangeschaft heb:

Kaffe en Drafting

Kaffe en Drafting

Het rechter boek is bijzonder leerzaam en handig als je zelf verschillende quiltblokken wilt kunnen tekenen. In het boek wordt uitgebreid beschreven hoe je met een passer, liniaal, potlood en gradencirkel zelf blokken op elke gewenste grootte kunt tekenen. Denk hierbij aan hexagons, allerlei soorten sterren (b.v. 5 puntige of 8 puntige) maar ook een Double Wedding ring. Ik vind het een erg leerzaam boek, wat mij in de toekomst zeker kan helpen bij het maken van quilts.

Op Facebook is een groep waarbinnen je allerlei hobbyboeken te koop aan kunt bieden. Laatst las ik daar een advertentie waarin een boek van Kaffe Fassett aangeboden werd. Ik ben een groot liefhebber van zijn boeken, maar heb de verzameling nog lang niet compleet, dus ik was blij dat ik deze tegen kwam. In dit boek “Quilts in de zon” staan weer mooie inspirerende quilts en ideeën.

Hoewel ik een groot liefhebber van Kaffe ben, heb ik eigenlijk nog nooit een quilt uit zijn boeken of met zijn stoffen gemaakt (in mijn Wedding Ring quilt heb ik wel een stof van hem gebruikt) Ik kwam in dit boek echter een quilt tegen die ik graag wil maken, dus toen ik die zag, begon mijn creatieve brein op volle toeren te draaien. Ik mag er van mijzelf natuurlijk nog niet mee starten, eerst moet mijn quiltwerk klaar zijn. Ik weet echter al wel dat deze 2 gave stoffen de blikvangers zullen worden in de quilt. Lekker vrolijk dus!

Philip Jacobs stoffen

Philip Jacobs stoffen

De prints zijn trouwens ontworpen door Philip Jacobs, voor het Kaffe Fasett Collectief. Ik ben dol op de mooie levendige, kleurrijke en natuurgetrouwe prints van hem. In de quilt die ik in gedachten heb, worden de prints mooi groot gepresenteerd (dit zijn trouwens niet de stoffen die in het boek voor deze quilt gebruikt worden: ik heb deze zelf uitgekozen hiervoor) Er moeten nog meer stoffen bijkomen, maar voorlopig kan ik hierop alvast broeden.

En dan ben ik ook nog bezig met een machine project wat “even tussendoor” gemaakt moet worden. Mijn ouders waren in februari 50 jaar getrouwd, en tijdens het etentje wat zij gaven, heb ik alle gasten gevraagd om hun naam op een strook stof te schrijven met een textielstift. Deze stroken heb ik intussen al allemaal tot blokken genaaid, en de eerste rijen met blokken heb ik aan elkaar zitten. Binnenkort mag Maggie (mijn Singer Featherweight machine) weer op tafel komen om meer rijen te naaien:

Jubileumquilt

Jubileumquilt

Je ziet het: ik verveel mij zeker niet🙂

11 Reacties to “Een affo in zicht en volop nieuwe ideeën”

  1. Sabine Van Nieuwenhuyse 9 april 2014 bij 21:02 #

    Wat een leuke blog! Je randjes zijn prachtig.Het boek van Yoko Saito ken ik nog niet. Maar ik vind het een leuk vogelblok ! Het idee voor een quilt van je ouders vind ik origineel.. maar heb het ook meegemaakt en het is werken geblazen. Deze kan je niet laten liggen. Kaffe is ook mijne dada omwille van de kleuren en de uitstraling die die man heeft. Heb al zijn boeken en het boek over de museumquilts heb ik al wel 10x gelezen. Die inspireerd me het meest. Nog veel naaiplezier ! Goeienavond

  2. inge 9 april 2014 bij 21:15 #

    wat zie je nu echt al dat leuke kleurenverloop in je randjes per week lap! mooi!

  3. Jantine Urban 9 april 2014 bij 21:54 #

    Dat ontwerpboek ziet er geweldig uit. Ik ga eens googlen…

  4. Rennie de Jonge-Bestman 9 april 2014 bij 22:48 #

    Wat een heerlijk onderhoudend en vooral leerzaam blog. Vooral je nieuwe boek om zelf te leren blokken te tekenen heeft mijn belangstelling. Waar heb je dat gekocht? En dan jullie nieuwe huisgenoot. Oh wat zullen jullie de komende tijd smelten. Die kittens zijn zo alles omvattend lief. Geniet er van want voor je het weet, is hij een hele jonge heer geworden.

  5. marijke 10 april 2014 bij 09:04 #

    Mooi je kleurverlopende randjes per week.
    Hihi, leuk om te lezen dat je een groot fan bent van Kaffe Fassett en veel van z’n boeken hebt maar…. er nog nooit een gemaakt hebt… een herkenning hihi ook hier veel van z’n boeken, in verschillende talen…. wel hier al een stapel stofjes maar… nee nog geen quilt af!
    groetjes van Marijke

  6. Floor 10 april 2014 bij 12:46 #

    Leuk idee een jubileumquilt met alle namen van de gasten er op.
    Je bent lekker druk met van alles, ook weer leuke boeken gescoord, dat levert weer nieuwe w.i.m.-quilts op…..
    En dan die poesjes…… mag ik die 4 die over zijn dan hebben?
    Zijn vast allemaal al vergeven. Ben benieuwd welke jullie hebben gekocht, maar dat krijgen we vast snel te zien.
    Heel gek trouwens: er kwam op het blogger dashboard niet te staan dat je een nieuw berichtje had geplaatst, dat is anders wel altijd zo.
    Het is dat je me er over mailde, anders had ik het niet gezien. Komt misschien omdat je iets gewijzigd hebt op je computer?
    Ik heb op mijn blog wel eens een link geplaatst naar een mooi filmpje over Kaffe, heb je dat wel eens gezien?
    Zie je zaterdag!

  7. Craftluver Marianna 10 april 2014 bij 14:33 #

    Wow Gert, je gaat als een speer! Ja, ik ken dat. eerst je ene werk af willen hebben en dan achter gaan lopen met de rest. Ik loop ook 2 weken achter met de randjes, maar komt goed. Haal het wel weer in mettertijd. Dat boek drawing lijkt me reuze interessant. Heb je misschien een ISBN nr voor me? Ik wil dol graag meer leren over zelf tekenen, dus zonder pc! Dit kan me op weg helpen!

  8. Gerard Quak 10 april 2014 bij 21:56 #

    Vervelen, ik ken het niet ik weet niet wat ik me er bij voor moet stellen. Ik heb dus genoeg te doen en dat doe ik dan ook.
    Je randjes komen heus wel weer aan de beurt, de laatste twee waren veel minder bewerkelijk, maar wel erg leuk.
    Kaffe Fasset. Ik heb geen boek van hem, maar wel diverse Kaffe Fasset stoffen gekocht en ermee gewerkt. Geen voorbeelden uit zijn boeken, maar zoals ik het bedenk. Ik ben erg weg van zijn stoffen! De quilts zijn ook zo kleurig en opvallend. Daar hou ik wel van.

  9. Phyllis 11 april 2014 bij 06:31 #

    Ik ben heel benieuwd naar jullie nieuwe huisgenoot! Daar zul je wel even je handen aan vol hebben. Wat een leuk kleurgebruik heb je voor de randjes, heb ik nog niet eerder gezien. En dat vogelblok, wat bijzonder, net als een gesigneerd boek van Yoko. Altijd leuk toch gesigneerde boeken, net een beetje extra. Succes met quilten, je verveelt je niet, dat is duidelijk.

  10. Ria van Kasteel 12 april 2014 bij 23:40 #

    Wat een gezellig blogje en je bent weer aardig productief , veel plezier met jullie (ongetwijfeld) ondeugend huisgenootje.

    Groetjes van Ria ;0))

  11. Evelyne 19 april 2014 bij 01:09 #

    Wat een leuk idee de jubileum quilt! De stoffen vind ik geweldig, ik houd erg van kleur.
    Wat een beauty van een huisgenoot krijgen jullie, ze zijn alle vijf snoepjes!

    Fijn Paas weekend en sterkte met het heel houden van de gordijnen!
    Evelyne

Geef een reactie

