Bruintje Beer en Broer Konijn

13 Jun

Het geappliqueerde beertje wat ik laatst liet zien heeft er een vriendje bij gekregen, namelijk Broer Konijn🙂 Hiermee is meteen het eerste experiment-blokje voor het werken met de Wash-away sheets klaar. En hoe beviel het? Het appliqueren met de sheets vond ik heel makkelijk: ik heb de verschillende deeltjes op de sheets getekend (in spiegelbeeld) en deze op de achterkant van de stof gestreken. Daarna heb ik de naadtoeslag met de Apliquick staafjes omgeslagen en deze met de Sewline lijmstift vastgezet. Vervolgens heb ik elk onderdeel op de juiste plek gelijmd met Roxane Basting Glue en ieder deeltje vastgenaaid. Door de stevigheid van de sheets gaat het omslaan van de naadtoeslag heel makkelijk, zodat je zelfs de kleinste vormpjes kunt maken. Door de sheets, de Sewline lijm en de Roxane lijm wordt het geheel wel vrij stijf. Als je je applicatiequilts liever niet wast, dan is deze methode denk ik niet handig voor jou. Toen het blokje klaar was, heb ik het een tijdje in warm water laten weken. Toen ik het had laten drogen, waren de applicaties nog best vrij stug van de sheets. Dit is dus niet voldoende om de sheets op te lossen. Daarom meteen daarna maar gekozen voor de rigoreuze optie: hupsakee, in de wasmachine ermee! (hé, het is toch een experiment!😉 ) Ik heb het net van het droogrek gehaald, voorzichtig gestreken aan de achterkant en dan is dit het resultaat. En ik ben er tevreden over. Het is nog wel iets stug, maar dat komt ook omdat het allemaal erg kleine stukjes op elkaar zijn. Het voelt in ieder geval zachter na het wassen dan toen ik het alleen geweekt had. Kortom: dit eerste experimentje is geslaagd wat mij betreft. Binnenkort eens bedenken wat ik allemaal wil gaan appliqueren🙂

Beer en konijn

Beer en konijn

6 Reacties to “Bruintje Beer en Broer Konijn”

  1. Floor 13 juni 2014 bij 22:18 #

    Leuk hoor Bruintje en Broer. Appliqueren is een super leuk werkje. Ben benieuwd wat je gaat maken na dit experiment.

  2. Evelyne 13 juni 2014 bij 23:21 #

    Leuk klein quiltje geworden, maar ik ben vooral blij met het delen van je experiment, daar kun je wat mee!
    Bedankt.
    Goed weekend en groetjes,
    Evelyne

  3. EllyvD 13 juni 2014 bij 23:26 #

    Dag Gert, leuk weer regelmatig stukjes van je te lezen! Wat heb je de beer en het konijn mooi gemaakt! Je dahlia vind ik ook prachtig. Tot de volgende keer. Groetjes, Elly

  4. Juud 14 juni 2014 bij 07:14 #

    Wash away sheets, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zelf gebruik ik daar Floriani voor, maar jouw optie klinkt ook goed. Ik snap heel goed dat je voor kleine applicaties voor deze optie gaat, dan heb je inderdaad een mooi effect. Het zijn schatten! En enorm goed gelukt. Fijn weekend,

  5. Phyllis 14 juni 2014 bij 09:50 #

    Ze zijn enig geworden. Mooi dat het experiment geslaagd is, weer wat geleerd!

  6. Berna 15 juni 2014 bij 09:01 #

    Ik zag ze al op fb. Wat een lieverds!

Geef een reactie

