Quilt Me Club 2014 deel 3 en start sashiko tafelloper

15 Okt

Afgelopen week ontving ik het vierde en dus tevens laatste deel van de Quilt Me Club 2014 in de bus. En het eindresultaat gaat echt super leuk worden! Je kunt als je wilt alvast zien wat het gaat worden op de blog van l’Atelier Perdu, daar staan foto’s van het hele project.
Ik ben zelf net gestart met deel 3: hierbij maak je een naaldenmapje en een “drawstring bag” (hoe heet zoiets in het Nederlands?) Het is dus een zak/tas die in de mand past en die je aan de bovenkant met koord dicht trekt. De tas wordt gemaakt met ninepatches, hiervan heb ik nu 1 helft klaar. Deze maak ik niet met de hand, maar dit is een lekker klusje om op mijn trouwe Singer Featherweight “Maggie” te maken.

Start deel 3 Quilt Me Club

Start deel 3 Quilt Me Club

En daarnaast ben ik met een ander leuk klusje bezig. Voor onze vakantie naar Londen kwam ik op Facebook een filmpje tegen van BeBe Bold Contemporary Japanese Textiles. In het filmpje werd uitleg gegeven over het maken van Japans sashiko borduurwerk op voorbedrukte katoen. Hierop staat het patroon al geprint, en na het wassen verdwijnt het patroon en blijven de steken dus zichtbaar.

Voorbedrukte sashiko stof

Voorbedrukte sashiko stof

Ik heb 30 centimeter van deze stof besteld in Australië, de stof is van Olympus Japan (ik denk niet dat dit momenteel ergens in Nederland verkrijgbaar is?) Na onze vakantie werd de stof en het garen keurig netjes in de bus bezorgd. Ik ben al een mooi eindje op weg. Het zijn heel veel steekjes, maar het is heerlijk werk om te doen, en het patroon begint al mooi vorm te krijgen.

Tussenstand sashiko

Tussenstand sashiko

Ik wil de stof gaan verwerken tot een (tafel)loper, ik denk dat dat wel een chique resultaat oplevert. Nu liepen we in Londen tegen 2 hele mooie stoffen aan, die qua kleur en thema prima bij de sashiko passen. Ik denk dat ik van deze 2 stoffen rondom een rand met vierkante blokken maak. Maar: eerst nog een paar steken maken voordat het klaar is.

Stoffen voor loper

Stoffen voor loper

Ik wil de stof gaan verwerken tot een (tafel)loper, ik denk dat dat wel een chique resultaat oplevert. Nu liepen we in Londen tegen 2 hele mooie stoffen aan, die qua kleur en thema prima bij de sashiko passen. Ik denk dat ik van deze 2 stoffen rondom een rand met vierkante blokken maak. Maar: eerst nog een paar steken maken voordat het klaar is.

7 Reacties to “Quilt Me Club 2014 deel 3 en start sashiko tafelloper”

  1. ingeslaats 15 oktober 2014 bij 17:11 #

    Wat wordt dat leuk, Gert! En jij kan het ook zo goed, tassen maken, naaldenmapje, je draait je hand er niet voor om.
    Dat sashiko is ook al zo leuk.

  2. Floor 15 oktober 2014 bij 18:58 #

    Super handig die voorbedrukte stof, hoef je niet alles zelf te tekenen.
    Vooral als ze meerdere patronen hebben is het leuk kiezen en uitwerken.

  3. Evelyne 16 oktober 2014 bij 00:46 #

    Wat een leuk resultaat van je tafelloper. De stoffen voor de randen vind ik echt heel mooi!
    Groetjes,
    Evelyne

  4. Phyllis 16 oktober 2014 bij 07:46 #

    Dat wordt een prachtige tafelloper, heel bijzonder, had dat nog niet eerder gezien. De stoffen die je gevonden hebt passen er inderdaad prachtig bij. Lieve stoffen van l’Atelier Perdu!

  5. Gerard Quak 16 oktober 2014 bij 12:42 #

    Mooi hè, een tafelloper van deze techniek. Heel goed met je gekozen stofjes.

  6. Ria 19 oktober 2014 bij 11:53 #

    Ben hopeloos achter met lezen, maar ik zie hier wel weer iets moois verschijnen, zo leuk om te doen en handig dat je het eerst op voorbedrukte stof doet. Wordt vast een mooi lopertje.

    Groetjes van Ria. ;0))

  7. Toos Vermeer 23 oktober 2014 bij 11:31 #

    Gert,
    Super tip , voor gedrukt Sashiko !!
    Ben al aan het bestellen, hoop ik ten minste. Beetje moeilijk eerst mail sturen e.d.
    Ik ben weg van Japanse stofjes en techniek en wil al heel lang aan de slag met Sashiko.
    Maar kwam er steeds niet van, maar met het you tube filmpje en voor gedrukte stof moet het NU er van komen !!
    Maar begrijp ik het goed dat je het op enkel stof doet ?? Geen tussen laagje.
    Bedankt voor de tip !!
    Ik lees regelmatig je blog , leuk hoor !! Ik vind dat zo knap als je daar de tijd voor kunt maken.
    Met vriendelijke groetjes Toos

%d bloggers op de volgende wijze: