Open European Quilt Championships 2014

25 Okt

Dit weekend worden in Veldhoven weer de jaarlijkse Open European Quilt Championships gehouden. Ik ben hier vrijdag geweest als bezoeker en zondag werk ik in de stand van Patchworkwinkel Carol Cox. Ook dit jaar was het weer een genot om al dat moois op textielgebied bij elkaar te zien. Meteen bij binnenkomst hingen bijvoorbeeld al de mooie borduurwerken van Johanna/Joke uit Zweden. Erg leuk en gezellig om Joke weer eens te zien en te spreken.

Tentoonstelling Joke

Tentoonstelling Joke

Op de tentoonstelling hangen zeer uiteenlopende werken in diverse stijlen, van traditioneel tot art quilts. In de catalogus die je bij binnenkomst krijgt, zit een stemformulier waarop je in kunt vullen wat je top 3 is van favoriete quilts. Uit deze stemmen wordt de Publieksprijs bepaald. Mijn persoonlijke top 3 zag er als volgt uit: op de 1e plaats “Delft Blue Stars” van Hanneke Kwakkenbos-Schilt:

Delft Blue Stars

Delft Blue Stars

Op de 2e plaats “The Tempest” van Sylvia Kaptein:

The Tempest

The Tempest

en op de 3e plaats “Rembrandt” van Marjan van der Heijden:

Rembrandt

Rembrandt

Maar de keus was wel moeilijk, er hangen veel mooie werken tussen. Ik ben benieuwd welke quilt uiteindelijk de Publieksprijs zal krijgen.

Verder heb ik een lezing bijgewoond van Leslie Gabrielse over zijn inspiratiebronnen.
Ik moet bekennen dat ik zijn naam nooit eerder had gehoord, maar de werken die ik gezien heb, zijn heel bijzonder. Het zijn geen quilts, maar hij gebruikt textiel als materiaal en werkt o.a. ook met verf en dergelijke.

In Balance - Leslie Gabrielse

In Balance – Leslie Gabrielse

Natuurlijk heb ik weer heel veel bekenden gezien en gesproken. Het is altijd net een grote reünie, heel gezellig🙂
Naast de tentoonstelling waren er natuurlijk ook veel winkels aanwezig met een stand. Ik kocht deze lichte printjes, die weer mooi bij toekomstige Japanse werken gaan passen.

Lichte stofjes

Lichte stofjes

Dit rode stofje met de wolf en de biggetjes vond ik gewoon erg grappig, en de pin van 2014 mag natuurlijk ook niet ontbreken in de collectie.

Rode stof en pin 2014

Rode stof en pin 2014

Uit Engeland was een winkel aanwezig met allerhande quiltboeken, en ook een grote collectie Japanse boeken. Bij hen kocht ik het linker boek op de foto.

Japans boek en Patchwork Tsushin

Japans boek en Patchwork Tsushin

Omdat het boek geheel in het Japans is, kan ik helaas niet achterhalen wie het geschreven heeft, maar geloof me: het is weer smullen. Ik kan op de kaft in ieder geval lezen dat het om een “Book” gaat🙂 Ik stond nog te twijfelen of ik het wel/niet zou halen, maar ik werd overgehaald door Marjolein Den Boer om het toch te doen *haha*😉 Het magazine rechts op de foto kocht ik niet in Veldhoven, maar deze vond ik afgelopen week op Marktplaats. Het is een ouder exemplaar van Patchwork Quilt Tsushin, en dit nummer had ik nog niet in de verzameling zitten.

Ik kan voorlopig weer vooruit, want dit dit soort uitstapjes zorgt altijd voor veel inspiratie bij mij.

8 Reacties to “Open European Quilt Championships 2014”

  1. Sonja de Waal-Snijder 25 oktober 2014 bij 14:25 #

    Nou Gert, wat je laat zien ziet er veelbelovend uit. Ik ga zondag met mijn dochter dus kan dan al die mooie quilts en jou in levende lijve bewonderen🙂. Ik heb veel zin in zo’ n gezellig dagje uit, hoewel ik donderdag ook al in Woudrichem ben geweest. Pijn in m’n portemonnee, dat wel!

  2. fubfubfub 25 oktober 2014 bij 15:22 #

    Wat een mooi patchwork zeg! En ik ben zeer enthousiast over de pin.😉

  3. Phyllis 25 oktober 2014 bij 17:16 #

    Mooi werk in deze foto’s en leuke dingen heb je gekocht. Helaas kan ik er niet bij zijn, dus ben blij met de verslagen van iedereen. Veel succes zondag!

  4. Floor 25 oktober 2014 bij 17:32 #

    Lijkt me heerlijk om daar lekker rond te kijken.
    Die quilt die jij het mooiste vond, in het blauw, vind ik ook prachtig!
    Lekker weer lapjes en boek gekocht, dat hoort er echt helemaal bij natuurlijk.
    Morgen lekker werken en waarschijnlijk weer veel bekenden tegenkomen.

  5. Ria van Kasteel 25 oktober 2014 bij 20:16 #

    Helaas kan ik deze keer niet naar Veldhoven, maar geniet van alle blokjes over het moois wat er hangt, de quilt van Hanneke vind ik ook bijzonder mooi. En je hebt ook weer veel moois mee naar huis genomen, heerlijk.

    Groeten van Ria ;0))

  6. Evelyne 26 oktober 2014 bij 20:21 #

    Hi Gert, ik was er ook, jammer dat ik je niet ontmoet heb. Jou eeste quilt vond ik ook zo mooi, zo mooi dat ik hem ook op mijn blog zette. Ja, het was moeilijk kiezen zoveel moois en met wat een inspiratie ga je dan weer naar huis hè !!
    Mooie stoffen heb je gekocht.

    groetjes,
    Evelyne

  7. Gerard Quak 29 oktober 2014 bij 11:19 #

    Werkelijk een schitterend gebeuren, deze quilt kampioenschap in Veldhoven. Prachtige quilts en winkels waar je je geld lekker kunt uitgeven. Altijd een feest!

  8. Johanna Zweden 31 oktober 2014 bij 11:11 #

    Wat was het weer een super show he Gert, wat hebben we weer genoten, en vond het zo leuk om je weer even gezien te hebben

    Het was weer een hele belevenis.

    Op naar volgend jaar in Maastricht

    Knuf vanuit Zweden

Geef een reactie

