Tussen Kerst en oud en nieuw

28 Dec

Heerlijk vind ik het, die dagen tussen Kerst en oud en nieuw. En dat komt natuurlijk omdat ik vrij ben, dus volop tijd om te doen waar ik zin in heb. Erg veel is dat niet: ik vul mijn dagen vooral met lekker luieren, wat internetten, lezen, wat tv series kijken en natuurlijk wat handwerken.

Het eerste wat ik kan laten zien is weer een nieuwe rand aan mijn quilt met Dutch Heritage stoffen.

25 blokken Dutch Heritage

25 blokken Dutch Heritage

De top meet nu 5×5 rijen, dus 25 blokken. De afmeting is nu 75 x 75 centimeter. Nog lang niet de afmeting die ik voor ogen heb, dus ik ga nog even door. Ik vind het bij dergelijke quilts, waarbij je steeds met hetzelfde blok werkt, vooral mooi om te zien hoe de quilt groeit en mooier wordt naarmate er meer blokken aan komen. Zo ook bij deze dus. Ik kreeg laatst de vraag of ik nog iets met de witte middenstukken ga doen. Deze zijn nu nog vrij opvallend in het geheel. In deze vierkanten ga ik met gekleurd quiltgaren (rood en/of blauw) opnieuw een vierkant quilten, zodat het echt een Square in a Square wordt. Ik vermoed dat dit quiltwerk het wit ook weer mooi onderbreekt en een mooi quilteffect geeft. De tijd zal het leren…

Kennen jullie dat verhaal nog van die man die in het begin van het jaar heel enthousiast startte met het Randje per Week? En die steeds updates plaatste en op een gegeven moment helemaal niet meer? Jaja, dat ben ik dus… Op een gegeven moment kwam er bij mij (zoals ik al verwacht had) de klad in het wekelijks maken van de randjes en verdween de rol met randjes ergens in de kast. Ik haalde nog wel trouw iedere week de nieuwe randjes binnen, alleen borduren deed ik niet. Totdat ik met Kerst ineens weer zin kreeg om te gaan borduren. Dus de rol weer opgezocht en voila: er zijn al weer 4 randjes gemaakt!

Nieuwe randjes

Nieuwe randjes

Ik ben nu weer bij tot aan randje 32, deze is ergens in april gepubliceerd. Intussen is het allerlaatste randje van 2014 online verschenen, dus ik kan voorlopig weer vooruit totdat ik helemaal bij ben. In 2015 gaan er weer nieuwe randjes van start. Deze zal ik wel weer wekelijks binnenhalen, maar uiteraard moet ik eerst verder met 2014. Alle Randjes staan trouwens in een mooi boekje wat samengesteld is door Simone en Annelies. Het boekje is hier te bestellen.

32 randjes

32 randjes

Verder maakte ik de afgelopen dagen nog dit kleine etuitje. Niet omdat ik het nodig had, maar gewoon omdat ik de techniek eens wilde proberen.

Etui

Etui

Ik had namelijk al een tijdje dit filmpje onder mijn favorieten staan bij YouTube, en dat wilde ik wel eens proberen:

Op de naaimachine was dit zo gebeurd, en het resultaat is erg leuk geworden. Ooit nog maar eens een keer doen, maar dan b.v. met een applicatie op de stof.

12 Reacties to “Tussen Kerst en oud en nieuw”

  1. Carin 28 december 2014 bij 15:45 #

    Wat wordt je quilt mooi ! Ja die randjes zijn bij mij ook ergens in de hoek beland en ik denk ook niet dat ik ze af maakπŸ˜‰
    Leuk tasje heb je weer gemaakt.
    Alvast een heel fijn uiteinde gewenst en geniet van je vrije dagen.

  2. Ria van Kasteel 28 december 2014 bij 16:09 #

    Je quilt wordt weer mooi, en ik dacht al waar zijn de randjes van Gert gebleven? Zelf ben ik angstvallig bijgebleven met 3 exemplaren, ik ken mezelf🐝 . Maar die naderen nu het eind zodat ik weer mee 1 lap voor 2015 verder kan. Maar heerlijk een weekje vakantie, bij ons lukt dat niet, maar mijn tijd komt weer. Ook het tasje is leuk geworden,soms wil je gewoon een techniekje leren maar ook dit ziet er perfect uit. Geniet van je vrije dagen, groetjes van Ria 😊

  3. Berna 28 december 2014 bij 16:24 #

    Mooi je quilt! Ben benieuwd naar het effect van de square in square quilten.
    Verder lekker luieren en genieten. Daar zijn deze dagen voor bedoeld denk ik. En borduren is nu zo lekker want dat scheelt heel veel “troep” op de bank zodat er nog iemand naast je kan zitten, haha.
    Ik wens jullie een goed uiteinde en een spetterend 2015 met veel creativiteit!

  4. poulien 28 december 2014 bij 18:44 #

    O wat ben ik blij dat ik niet de enige ben waar de klad in de randjes zit….! Ik begon al snel van de voorgeschreven randjes af te wijken en zelf leuke (deels opgesnorde) patroontjes te gebruiken. Ik moet zeggen dat het erg leuk wordt maar hoewel het werkje voor mijn neus ligt in mijn quilthoekje kwamen er veel te veel leuke quiltdingen tussendoor. Gert, ik raakte zo geinspireerd door jou Sashiko loper dat ik vanmiddag in Etten Leur prachtige stof heb gekocht in warm rood, donkerblauw en creme met garens en blokken ga maken die waarschijnlijk een kleinere quilt gaan vormen. Weet jij of de stof makkelijk vaal wordt, vooral de donkere kleur, bij wassen of valt dat mee? Met zes katten moet ik vaak wassen namelijk…anders wordt het beter iets voor aan de muur… Ik moet nu eigenlijk eerst de vier gordijntjes quilten voor mijn slaapkamer maar dit is te leuk….eerst Sashiko dus! (En weer geen randjes….. haha)

  5. Bep 28 december 2014 bij 21:57 #

    Heerlijk relaxed Gert, dat is hier ook aan de gang, zo heerlijk om je even vrij te voelen, maak er een mooi nieuw jaar van,bep

  6. Phyllis 29 december 2014 bij 07:30 #

    Je quilt wordt mooi! Toevallig vielen me ineens de lichte middenblokken op toen ik deze foto zag, goed plan om deze op de voorgestelde manier te quilten, ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Zelf ben ik nooit aan de randjes begonnen, ik ben niet zo’n borduurster, vond het project echt wat te groot en te lang (verder als soms een speldenkussen borduren kom ik niet), vind het knap dat je pouch er zo netjes uitziet, nog iets dat mij minder ligt. Wel heerlijk he, die dagen van geluier en gehobby, geniet er nog van! En alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en de beste wensen voor een gezond en creatief 2015!

  7. Rennie de Jonge-Bestman 29 december 2014 bij 07:57 #

    Kan me de finishing touch met het quilten van de witte squares helemaal voorstellen. Dat wordt het echt. Ik heb met belangstelling naar je tutorial gekeken. Ga ik zeker onthouden. Bedankt voor het delen.
    Een gezegend, gezond en liefdevol 2015 gewenst.

  8. Floor 29 december 2014 bij 12:14 #

    Een vierkantje quilten in de witte vierkantjes van je quilt geeft vast een mooi effect en breekt het wit een beetje.
    Wat een enig etuitje heb je gemaakt. Ziet er helemaal niet makkelijk uit eigenlijk.
    Bij leven en welzijn kom ik zaterdag naar de winkel hoor!

  9. Ageeth 29 december 2014 bij 14:51 #

    Mooi, je quilt-in-wording met de Dutch Heritage stoffen, en hij zal naarmate hij vordert steeds mooier worden, denk ik. En heel goed idee, om een square-in-a-square te quilten. Ik ben nu al benieuwd! Je etuitje is ook een leukerd geworden. Geniet nog even verder van je vrije dagen, en een goede jaarwisseling gewenst. Groetjes van Ageeth

  10. Johanna Zweden 30 december 2014 bij 12:40 #

    Fijn uiteinden en een heel gelukkig gezond, liefdevol 2015, met heel veel creativiteit

    Groetjes uit Zweden

  11. Gerard Quak 30 december 2014 bij 13:20 #

    De Dutch Heritage quilt wordt prachtig! Dat etuitje naaien ziet er als een makkie uit, alleen lijkt het me best moeilijker dan het lijkt. Ik zal het eens proberen! Bedankt voor het plaatsen van het filmpje.

  12. annemie 31 december 2014 bij 12:00 #

    Hallo Gert,
    Hier op het Blog ben ik nieuw.. maar dat zal wel geleidelijk veranderen.
    ik vind alles mooi…en bedrijvig dat je bent!!
    Maar de randjes…dat is voor mij een schot in de roos. ik ben gelijk 2014 gaan downloaden ,
    en met 2015 wil ik gaan mee doen.
    Je weet ik heb veel vrije tijd…de randjes van vorig jaar doe ik dan tussen door.

    Uw projecten ga ik op de voet volgen!
    Zo voel het toch nog vertrouwd.

    Alle goeds voor het nieuwe jaar!!
    annemie

Geef een reactie

