Top klaar van de “Koi Vijver”

13 Feb

Eindelijk is het dan zover: de top van mijn quilt is klaar! En dit is ‘m dan geworden, mijn “Koi Vijver”. Ik zal even vertellen hoe deze quilt uiteindelijk ontstaan is.

Koi Vijver

Koi Vijver

Het grootste deel van de stoffen die ik hiervoor gebruikt heb, kocht ik een tijd geleden tweedehands van een aardige mevrouw die mij deze aanbood. Met uitzondering van de gele stof rechts onderin, deze kreeg ik van een andere bijzonder aardige mevrouw. De stoffen hebben een hele tijd op een stapel liggen wachten op inspiratie, en steeds keek ik er weer naar.
Een tijd geleden kocht ik een tweedehands Japans boek met daarin allerlei log cabin variaties, waaronder log cabins met verschillende breedtes stroken stof, waardoor er een ronde vorm ontstaat. Ik besloot om dit eens te proberen en tekende het eerste vierkant op Rasterquick (hierop staan al vierkantjes van 1×1 cm voorbedrukt, wat een stuk sneller tekent) Ik gebruikte hiervoor de blauwe stof met daarop de koi karpers en de oranje stof die linksboven zit. Toen ik het eerste blok klaar had, viel mij op dat de blauwe stof hierdoor leek op zo’n foto die je wel eens ziet van vissen die gevoerd worden: een enorme kluwen met door elkaar zwemmende vissen, waarvan je soms een staart ziet, dan een kop en dan weer een vin. Zo ontstond voor het eerst het idee om de koi karpers als thema voor deze quilt te gebruiken. Toen ik eenmaal het middenstuk klaar had, maakte ik er een rand omheen van flying geese/vliegende ganzen blokken (ook weer met behulp van Rasterquick) Een deel met weer dezelfde blauwe stof, en de rest met lichte los geweven Japanse stoffen. De blauwe flying geese blokken staan voor de koi karpers die rondzwemmen.

Flying geese rand

Flying geese rand

En tot slot heb ik uit de stof nog 4 vissen geknipt en deze op de top geappliqueerd met Vliesofix en afgewerkt met een festonsteek.
Ik moet nog 2 vissen festonneren, en nog wat rijgdraden aan de achterkant uithalen, en dan kan ik gaan dubbelen en daarna quilten. Ik ben benieuwd of dit een beetje gaat met al die naadjes…

5 Reacties to “Top klaar van de “Koi Vijver””

  1. Phyllis 13 februari 2015 bij 16:43 #

    Ik vind hem prachtig, zeker ook met het verhaal over hoe deze quilt ontstaan is.
    Quilten zal best wel lastig zijn, maar ik zou deze met een big stitch quilten en dik garen (DMC Perle 8 of zo), of een sashiko machine proberen te lenen ergens๐Ÿ˜‰ !

  2. Floor 13 februari 2015 bij 18:45 #

    Wat is ie mooi geworden Gert! De naam ook zo leuk gedacht, want inderdaad lijkt het wel een vijver vol met karpers dat middelste blok. Door die karpers er nog extra op te naaien is het nog leuker geworden.
    Heb eigenlijk geen idee hoe groot de quilt nu is, zo’n 1,25 x 125 m ?
    Het quilten zal niet meevallen, en het lijkt me ook dat er niet teveel gequilt hoeft te worden in deze quilt. Ben benieuwd hoe je het gaat doen.

  3. simone 14 februari 2015 bij 08:06 #

    Mooi quiltje, een logcabin wordt vaak geknoopt, ik doe dat met resten dmc splijtgaren.

  4. Jantine Urban 15 februari 2015 bij 11:00 #

    Oh Gert, wat een geweldige quilt wordt dit! Gaaf met die vissen. De rand vind ik er prachtig bij passen.

  5. annemie 24 februari 2015 bij 09:50 #

    mm… Geweldig hoor!!
    Super mooi!!

    Groetjes!!!
    ann

Geef een reactie

