Start William Morris quilt

5 Apr

Al enige tijd ben ik een groot liefhebber van het werk van William Morris. William Morris is een 19e eeuwse Britse ontwerper, die prachtige ontwerpen gemaakt heeft voor o.a. de boekdrukkunst, behang, meubels, tapijten en textiel. Tijdens onze 2 bezoeken aan Londen hebben we een deel van zijn werk mogen bekijken in het V&A Museum: prachtig om te zien! Ik hou erg van zijn mooie sierlijke ontwerpen. Niet voor niets dat we dit jaar een kalender met zijn werk in onze keuken hebben hangen.

William Morris kalender

William Morris kalender

Nu verschijnen er regelmatig quiltstoffen op de markt die geïnspireerd zijn op zijn werk. Een van de meest recente series is “Best of Morris” van Barbara Brackman voor MODA Fabrics. Het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat ik meteen helemaal verliefd was op deze serie…😉

Ik heb een tijd zitten broeden op een plan om hier iets mee te maken. Ik wil de prints graag goed tonen in de quilt en dus niet teveel er aan versnijden.

Na een tijdje had ik het ontwerp in mijn hoofd zitten. Mijn plan is gebaseerd op een quilt van Kaffe Fassett. In 1 van zijn boeken staat een quilt met de naam “Bordered Diamonds”. In deze quilt worden diamantvormen omlijst met een smalle strook stof, zodat het lijkt alsof iedere diamant ingelijst is. Dit vind ik een mooie manier om iedere print mooi te presenteren, dus dit gaat het worden.

Bordered Diamond

Bordered Diamond

Ik heb voor de stof rondom de diamanten gekozen voor 1 motief in 3 verschillende kleuren: creme, lichtblauw en bruin. Horizontaal in de quilt zullen deze kleuren steeds een baan vormen.

Bordered Diamonds quilt

Bordered Diamonds quilt

Ik heb de diamanten gesneden met deze handige 60 graden snijliniaal van Darlene Zimmerman. Het snijden van diamanten kan natuurlijk ook met behulp van een normale snijliniaal met gradenlijnen daarop, maar dit vond ik net even wat sneller en makkelijker werken.

Liniaal van Darlene Zimmerman

Liniaal van Darlene Zimmerman

Ik naai het geheel op mijn Singer Featherweight machine “Maggie”, aangezien het voornamelijk recht toe, recht aan naaiwerk is. Wel heel secuur spelden, omdat anders de puntjes niet mooi aansluiten. Maar goed, secuur werken is aan mij wel besteed.

Het handquilten van mijn Koi Vijver quilt schiet nu mooi op. Ik ben met de Flying Geese rand ongeveer op de helft, dus het eind is in zicht. Dat is ook de reden waarom ik van mijzelf alvast “mocht” starten met deze William Morris quilt. Ik probeer met mijzelf de afspraak te maken dat ik 1 handnaai project onder handen mag hebben, 1 handquilt project en 1 naaimachine project. En aangezien ik geen naaimachineproject heb op dit moment, ben ik deze gestart. Ik weet alleen van mijzelf dat ik erg slecht ben in het maken van afspraken met mijzelf, dus ik ben benieuwd of en hoe lang ik dit volhoud🙂

14 Reacties to “Start William Morris quilt”

  1. Ria van Kasteel 5 april 2015 bij 19:11 #

    Hoi Gert, wat een geweldig project het zijn prachtige stoffen. Ik heb zelf nog een pakket kerststoffen liggen ( al 15 jaar) ik kwam het laatst weer tegen met opruimen en het ligt nu in het zicht😉 maar ik ben net zo goed als jij als het om afspraken maken met mezelf. Maar jij kan weer lekker voort.

    Groetjes van Ria ;0))

  2. Marlies Mansveld 5 april 2015 bij 20:43 #

    Ik ben een beetje verliefd op je Morris Diamonds.😉 Heel erg mooi!
    Ik doe trouwens hetzelfde als jij, alleen quilt ik niet met de hand maar met de naaimachine.
    Ik mag dus een patchworktop, een quiltproject en een handgenaaide top onderhanden hebben.🙂

  3. zipjezopje 5 april 2015 bij 23:42 #

    Geweldig patroon, dat zal een blikvanger zijn op bed met die mooie stoffen!

  4. Jeannet 6 april 2015 bij 08:33 #

    Mooi Gert, die stoffen zijn inderdaad geweldig, ik heb een charmpakketje gekocht om te kijken welke ik nog wil bijbestellen. Je patroontje inspireert me voor een miniquiltje met dat pakketje😉

  5. Phyllis 6 april 2015 bij 09:19 #

    Prachtig hoor, met die stoffen, vaak is een eenvoudig patroon het mooiste als je van die bijzondere stoffen hebt. Handige lineaal!

  6. Yvonne 6 april 2015 bij 09:29 #

    Die afspraak heb ik ook met mezelf Gert om het een beetje in de hand te houden en dan komt er ook nog eens iets af! Ik vind je quilt prachtig worden!

  7. Johanna Zweden 6 april 2015 bij 10:27 #

    O wat mooi Ger, ben helemaal weg van William Morris, ben vaak in het museum geweest in Schotland waar al dit moois te zien is, en heb vele boeken

    Veel succes met het afmaken, kijk er naar uit om het totaal te zien
    Groetjes uit Zweden

  8. esweepeebees 6 april 2015 bij 11:48 #

    Mooie kleuren, Gert en je ‘sporen van noten’ vind ik heel erg leuk gevonden!!!!
    groetjes, Sylvia

  9. Floor 6 april 2015 bij 19:07 #

    Ach, drie projecten is niet zoveel toch? (Volgens mij heb je er stiekem best nog een paar in de kast🙂
    Mooie stoffen en met dit patroon komen ze heel mooi uit. Doe je netjes op de naaimachine en het gaat ook wat vlugger dan met de hand.
    Wordt weer een mooie quilt, dat weet ik zeker.

  10. Glenn 7 april 2015 bij 13:22 #

    Wonderful idea. Great design concept!

  11. Gerard Quak 19 april 2015 bij 16:15 #

    Ik ben ook weg van William Morris’ ontwerpen. Een aanloop naar Art Nouveau, waar ik ook zo v

  12. Gerard Quak 19 april 2015 bij 16:18 #

    Nou ja, ik drukte ongewild op de knop “reactie plaatsen” voor ik de zin had afgemaakt. Dus hier de rest:

    Art Nouveau, waar ik ook zo van hou!
    Je quilt wordt natuurlijk prachtig, want zo ziet het er nu al uit! Succes!

  13. Muriel 5 mei 2015 bij 07:19 #

    Gert al vanuit mijn werk als restauratie en monumenten adviseur ben ik helemaal weg van Morris. Prachtige ontwerpen van behangsels waar ik geen genoeg van kon krijgen. Sinds twee jaar quilt ik en stuitte onlangs op stof van …. MORRIS. Zo kwam ik ook op jou blog uit. Waar heb jij de stof gekocht. Zie wel dat ik die in amerika of england kan kopen en een paar stoffen bij quiltkompas. Maar ik zou graag het pakket in layercake of FQ willen kopen.

Geef een reactie

