Jacobs Ladder, William Morris, Featherweight onderhoud en Show and Tell

21 Jun

Vanochtend heb ik de derde rij aan mijn Jacobs Ladder quilt gezet. Hiermee staat de stand nu op 24 blokken, en het worden er uiteindelijk als het goed is 96.

24 blokken Jacobs Ladder

24 blokken Jacobs Ladder

De inspiratie voor deze quilt komt uit het boek Millefiori Quilts 1 van Willyne Hammerstein, en ik maak alle blokken met de hand. De kleuren die ik hiervoor gebruik zijn geel, oranje, rood, bruin, rose, paars, groen en turquoise. Deze zie je nu al allemaal in deze 3 rijen, en de kleuren komen ook in de andere rijen weer terug, maar wel met andere prints (hoewel er ook stoffen dubbel in zullen komen)

Verder heb ik afgelopen week eindelijk het middenstuk van mijn Wiliam Morris quilt in elkaar gezet. De herhaling van het naaien van deze blokken (op mijn Singer Featherweight) zorgde al weer voor wat verveling bij mij, en even dreigde de klad er in te komen. Vooral toen ik op een gegeven moment ineens verschil in grootte van mijn blokken kreeg, terwijl ik al die tijd met dezelfde naadtoeslag genaaid had. Bleek dat ik toch heel iets verschil had, wat dus resulteerde in grotere blokken. Even mopperen en uithalen, maar ook dat is weer opgelost😉 Nu nog de randen er omheen maken, alleen moet ik die eerst nog snijden en aan elkaar naaien.

Middenstuk William Morris

Middenstuk William Morris

Ik heb laatst ook nog 2 quilt gerelateerde uitstapjes gemaakt. Allereerst heb ik een workshop “Featherweight Onderhoud” gevolgd van Francis Gortmaker bij Bossche Quilts & Meer, uiteraard in Den Bosch. Ik heb mijn Featherweight al best een tijdje, en gebruik deze eigenlijk standaard wanneer ik iets op de machine naai. Alleen het onderhoud liet wat te wensen over…

Stofnest

Stofnest

Ik vond het altijd wat eng om deze beauty zomaar uit elkaar te draaien en te smeren, zonder dat ik precies wist hoe alles weer in elkaar moest. Deze workshop was dan ook bijzonder handig en leerzaam. Alle onderdelen werden getoond en losgedraaid, en we leerden om alles te reinigen, oliën en smeren. Goed geslaagd dus, nu kan ik het in het vervolg zelf (en regelmatig!) doen.

Featherweight onderhoud

Featherweight onderhoud

En vorige week zondag ben ik naar Hall geweest, voor een Show and Tell van Betty Prins, bij Atelier Bep. Ik had al wel een aantal van de quilts van Betty op diverse blogs gezien, maar had Betty nog nooit ontmoet of haar quilts in het echt gezien.

Quilts Betty Prins

Quilts Betty Prins

Het was prachtig om al haar quilts voorbij te zien komen. Betty werkt met hele mooie zachte kleuren, met toch ook wel lekker pittige stofjes er tussen.

Show & Tell Betty Prins

Show & Tell Betty Prins

Leuk ook om haar te horen vertellen over hoe zij te werk gaat. Vooral haar rode Dear Jane vond ik erg mooi, wellicht wil ik ooit in de toekomst ook eens een rood/witte quilt gaan maken.

Rood witte Dear Jane

Rood witte Dear Jane

7 Reacties to “Jacobs Ladder, William Morris, Featherweight onderhoud en Show and Tell”

  1. Annelies 22 juni 2015 bij 06:51 #

    Erg mooi wordt je Jacobs ladder en ik vind het knap dat je doorgaat met je Morris quilt, ook als ontdekt dat er uitgehaald moet worden.

  2. Phyllis 22 juni 2015 bij 07:01 #

    Zoveel gezellige en mooie quiltdingen komen er voorbij. Je projecten gaan prima, heerlijk al die kleuren. Zo’n workshop van Francis staat bij mij ook nog op mijn lijstje. Heb met behulp van YouTube filmpjes wel onderhoud gedaan, maar wat zij doet is veel meer, dat wil ik graag leren. En Betty’s quilts zijn inderdaad heel mooi, heb haar trunkshow bij Karen kunnen bijwonen destijds, was super om te zien.

  3. Yvonne 22 juni 2015 bij 13:22 #

    Mooi hè die quilts van Betty! Krijg je weer zoveel inspiratie van! die twee van jou mogen er trouwens ook zijn. Mooi kleurgebruik en misschien wel wat saai om steeds dezelfde blokken te maken maar het resultaat is prachtig! Lijkt me leuk die workshop over de onderhoud van je FW, was wel nodig zo te zien!

  4. Gerard Quak 22 juni 2015 bij 15:50 #

    Je haalt toch maar eventjes de te grote blokken uit en naait opnieuw. Dat is de ware liefde voor het patchwork-vak! Alleen word je daar niet echt vrolijk van, wel als het gedaan is!
    De jacobsladder is schitterend!

  5. Floor 22 juni 2015 bij 18:56 #

    Mooi wordt je Jacobsladder. Uithalen, dat is echt balen zeg, kan me voorstellen dat je er even helemaal geen zin in had.
    Zo’n machientje vraagt nog heel wat onderhoud. Maar fijn dat je het nu allemaal geleerd heb. Zag je al zitten bij Wietske🙂

  6. Marlies Mansveld 23 juni 2015 bij 11:11 #

    Wat wordt die William Morris quilt toch mooi! Maar ook de Jacobs ladder is mooi. Prachtig hoe je al die kleuren combineert!

  7. Johanna Zweden 6 juli 2015 bij 07:16 #

    Wat is die Jacob Ladder mooi! dat zal een schitterend quilt worden, en die William Morris heel apart
    Fijne zomer vanuit Zweden

Geef een reactie

