Workshop gegeven, overhemd klaar en huidige projecten

15 Nov
Afgelopen woensdag heb ik een eenmalige workshop gegeven bij De Lindehof in Zalk.
Zalk ligt vlakbij Hattem, de plaats waar ik geboren ben en waar ik tot 1998 gewoond heb. De aanleiding voor deze workshop was mijn quilt “Koi Vijver”, welke een tijdje geleden op de tentoonstelling van het Quiltersgilde in Deventer getoond mocht worden.
Koi Vijver

Koi Vijver

Bij deze quilt heb ik gewerkt met een log cabine techniek, waarbij je met verschillende breedtes van stroken de illusie van ronde vormen creëert. Tijdens een bee bij de Lindehof kreeg mijn schoonzus Greetje (die regelmatig bij de Lindehof werkt) en eigenaresse Johanna de vraag of ik die techniek niet een keer uit wilde komen leggen. En zo ontstond dus het idee voor de workshop. Ik geef eigenlijk op dit moment nooit workshops, omdat ik al druk genoeg ben met mijn werk, eigen quiltwerk en andere interesses, maar voor een keer leek het mij wel leuk om te doen.
Ik was ruim op tijd aanwezig in de winkel, zodat ik nog voldoende gelegenheid had om van tevoren lekker rond te snuffelen. En er is genoeg te zien bij de Lindehof. Natuurlijk volop stoffen, maar ook kant en band, Tilda artikelen, boeken, bak- en streekproducten, andere hobby artikelen enzovoort. Een heerlijke winkel om in rond te snuffelen.
Er waren 6 deelneemsters aan de workshop, en we werkten met de naaimachine (hoewel dit ook zeker met de hand te doen is) Ik heb verteld hoe mijn quilt zo ontstaan is en hoe deze opgebouwd is. Daarna heb ik uitgelegd hoe je een blok hiervoor zelf kunt tekenen, en toen kon iedereen aan de slag met het naaien van een blok.

(foto gemaakt door Johanna/Lindehof)

Ik ben er helaas niet aan toe gekomen om van ieders werk een foto te maken, maar hierbij toch 2 tussentijdse foto’s.
Resultaat workshop

Resultaat workshop

Resultaat workshop

Resultaat workshop

Ik kreeg hele leuke reacties van de deelnemers, en hoorde vooral dat ik erg duidelijk en rustig uit kon leggen. Naar mijn idee heeft iedereen wel iets opgestoken van de workshop, en we hebben een leuke en gezellige middag gehad met elkaar.
Ander nieuws: mijn overhemd is klaar! Joepie! Zojuist nog even 1 knoop opnieuw er aan gezet (die zat scheef) en nu is het helemaal klaar.
Overhemd is klaar

Overhemd is klaar

En ben ik er blij mee? Ja en nee…
Ja, ik ben er blij mee, want wat heb ik hiervan al veel geleerd. Ik heb nog nooit kleding genaaid, dus dan is een overhemd als eerste project redelijk ambitieus. Ik ben erg tevreden over mijn stofkeuze, helemaal mijn smaak. En ik heb in korte tijd heel veel geleerd over hoe een overhemd nu precies in elkaar zit, en hoe je dat allemaal zelf kunt maken.
Boord met staander

Boord met staander

Splitbies

Splitbies

Bijpassende knopen

Bijpassende knopen

Waar ik echter minder blij mee ben, is het feit dat het overhemd mij wel past, maar zeker niet “perfect” zit. Ik heb gewerkt vanaf een patroon uit een zelfmaakmodeblad, en na het opmeten van mijn maten heb ik het patroon over getrokken en heb daarmee gewerkt. Gaandeweg bleken de maken toch wel erg royaal te zijn, dus er moest nog van alles gebeuren om het wat passender te krijgen. Qua omvang is dat redelijk gelukt, maar de kraag is erg ruim. Op de foto heb ik het bovenste knoopje dicht, en kun je zien wat ik bedoel.
Maar goed: dit betekent gelukkig niet dat ik de moed laat zakken en nooit meer iets zal maken. In tegendeel zelfs, ik ga nu zeker door. Alleen nu pak ik het nog grondiger aan: ik ga leren patroon tekenen. Op die manier maak ik uiteindelijk zelf een patroon, wat precies op mijn maten afgestemd is, en wat dus goed moet passen. Ik heb intussen het boek van de Modevakschool hiervoor in huis, maandagavond ga ik voor het eerst aan de slag met het tekenen. Eerste doel voor mij daarbij is: een overhemd met korte mouwen. De stof daarvoor heb ik al in huis, maar laat ik nog niet zien. Ik zeg alleen: Kaffe Fassett Collectief/Phillip Jacobs😉
Qua eigen quiltwerk komt er door alle andere activiteiten iets minder uit mijn handen, maar ik kan toch nog iets laten zien.
Op onze maandelijkse woensdagavondbee in Houten zijn we met z’n allen bezig aan hetzelfde project. Het is een “stash buster project”, dus een project om je voorraad op te maken. Nu lukt dat bij mij natuurlijk nooit, om mijn voorraad op te maken🙂 Maar goed, ik ga werken aan dit project met stoffen die ik al een hele tijd heb liggen. Het zijn flanellen stoffen van Lynette Anderson met daarop vrolijk sneeuwpoppen, kerstbomen en handschoenen. Ik zit nog volop in de voorbereidende fase, dus eerst veel snijden, naaien, weer snijden, opnieuw naaien enzovoort. Binnenkort vertel ik meer over wat het nu uiteindelijk moet worden.
Bee project

Bee project

En om in de sfeer van sneeuwpoppen te blijven: ook mijn Japanse dorpje is weer wat uitgebreid. Daar staat intussen de kerstboom al op het dorpsplein, en de sneeuwpoppen zijn er erg vrolijk over. Wordt vervolgd…
Reiko Kato project

Reiko Kato project

12 Reacties to “Workshop gegeven, overhemd klaar en huidige projecten”

  1. Ria van Kasteel 15 november 2015 bij 13:05 #

    Het kraagje zit er in ieder geval mooi op, mijn complimenten. Jammer dat de lerares dit niet gezien heeft, maar als de hals een keer geknipt is kan je niet meer terug, het is altijd belangrijk dat je de boordmaat goed meet. De volgende komt helemaal goed. Leuk dat je een workshopje hebt gegeven, en je Japanse dorpje ziet er schattig uit.

    Groeten van Ria ;0))

  2. Lida 15 november 2015 bij 15:25 #

    Probeer de volgende keer de hals minder wijd te knippen, je kunt er altijd nog wat afhalen en dan maak je een kreeg op een staander, die sluiten ook mooier aan! Succes met je cursus en alle naaiwerk dat erbij komt en er komt vast wel een tijd voor meer cursussen! Groetjes
    Lida

  3. Ineke 15 november 2015 bij 15:34 #

    Nou Gert, om te beginnen over je overhemd, vind ik het dus goed geslaagd, inderdaad het kraagje is ruim, maar verder zit het heel erg mooi,stofkeuze is prachtig!!!
    En wat leuk, zo’n workshop geven, leuk dat je al gehoord hebt dat je heel rustig en duidelijk les hebt gegeven.
    En het japanse dorpje wordt zo mooi!!!
    Liefs, Ineke

  4. Jeannet 15 november 2015 bij 15:57 #

    Gert, ik vind je overhemd werkelijk fantastisch! Wat je zegt over de maatvoering blijft een tricky punt, met breien, met naaien, zelfs als het perfect is, dan kan het ook nog eens niet lekker zitten, en in de winkel hang je het terug, en tja, als je het zelf maakt…….wat dat betreft is quilten veel eenvoudiger. Goed dat je toch doorzet.

  5. Tilly 15 november 2015 bij 17:02 #

    Gert,wat een activiteiten. Je overhemd ziet er prachtig uit, en zoals er al eerder werd vermeld, met een staander krijg je de hals mooier,maar ziet er perfekt uit voor een eerste overhemd, en gewoon doorgaan. Je quiltprojecten zien er mooi uit,vooral je Japanse dorpje erg fijntjes. En als je eens tijd hebt gewoon les gaan geven, je hebt er het geduld wel voor. Succes met het stashbuster project.
    Groeten Tilly

  6. Floor 15 november 2015 bij 18:44 #

    Een patroon om je stoffenvoorraad op te maken….. dat bestaat niet Gert, niemand krijgt zijn of haar stoffenvoorraad op. Nou ja, alleen een beginner, die heeft nog niet zo veel🙂
    Wat jammer dat je mooie zelfgemaakt overhemd nu een te wijd boord heeft.
    Er zit maar één ding op, heel veel taart eten🙂
    Maar ja dan past de rest niet meer…
    Het opmeten van de boordomvang is toch eigenlijk het eerste wat je moet doen bij het kopen of maken van een overhemd, dat had de lesgever beter kunnen doen.
    Zo jammer dat je het niet meer kunt veranderen, maar de volgende wordt vast perfect!
    Leuk dat je een workshop hebt gegeven, wie weet smaakt het toch naar meer.

  7. Yvonne 15 november 2015 bij 19:17 #

    Ondanks de wat wijde hals, petje af hoor!
    Leuk nieuw project met mooie stofjes en die zag ik ook in dat leuke winkeltje waar je je workshop mocht geven!

  8. Phyllis 16 november 2015 bij 06:59 #

    Wat veel leuke dingen in deze blogpost! Allereerst: ik had er geen idee van dat je workshops gaf. En ook dat winkeltje kende ik niet, dat ziet er enig uit. Heb het even opgezocht (met een schoonmoeder in Zwolle kom ik soms wel eens in die buurt), helaas zijn ze maar heel weinig open, zeker weinig op zaterdagen, jammer, want de weekenden dat is de tijd dat we wel die eens die kant op gaan. Ik zou anders zeker graag eens langs gaan. Zoals ik al op IG schreef, ik bewonder je overhemd-maak-kunst hoor, het ziet er prima uit. Begrijp dat je kritisch bent, altijd bijleren, maar je mag er zeker trots op zijn. En die extra ruimte….. handig voor de aankomende feestdagen ;-)! Knap dat je ook op dat gebied verder de ‘diepte in gaat’ met het patroon tekenen. Je dorpje wordt heel schattig en ook dat werk ziet er weer zo netjes uit. Mooie kerstboom, om al helemaal ‘in de mood te komen’. Je moet uren te kort komen, maar ja, wie niet met deze liefhebberijen…

  9. Digna 16 november 2015 bij 08:27 #

    Mooi overhemd, hoor! Jammer van de te wijde kraag, maar als je die open draagt is er niemand die het ziet😉 En als je je patroon zelf gaat tekenen, komt het zeker helemaal goed! (Toen ik naailes had, heel lang geleden, was het precies omgekeerd: toen ik eindelijk mijn eerste kledingstuk afhad, was ik er na twee weken uitgegroeid…, ook niet handig). Ik ben nu al benieuwd naar je KF/PJ-overhemd! Dat zal helemaal prachtig worden!

  10. Johanna Zweden 16 november 2015 bij 09:57 #

    Saat je schitterend
    en zit vanuit Zweden mee te genieten van je blogje
    Liefs joke

  11. Gerard Quak 16 november 2015 bij 17:28 #

    Open kragen laten de te wijde boord veel minder opvallen. Maar in ieder geval zul je bij het volgende overhemd welp letten om het goed te doen. Het ziet er heel mooi uit allemaal.
    Een kleine cursus geven is heel leuk om te doen. Maar er gaat meer tijd in de voorbereiding steken dan je denkt en er gebeuren altijd onverwachte dingen. Maar het blijft leuk! Ik geef regelmatig cursussen op het gebied van tekenen ( met volwassenen) en handenarbeid (met kinderen) ook hier in Frankrijk. Ik was dan ook onderwijzer…vandaar.

  12. Gini Beisterveld 25 november 2015 bij 09:47 #

    Meteen leren patroontekenen? Heel voortvarend! Je shirt ziet er prima uit voor een eerste model. Gewoon open dragen, zie je niks van die kraag.😉 Geen staander zie ik en maar goed ook, als hij zo wijd is.😉
    Leuke projecten heb je onderhanden, ga lekker door met stash busteren. Doe ik ook al jaren..😉 Weer een leuk logje om te lezen.

Geef een reactie

