Wat een kleine stukjes…

16 Dec
Nu de Kersttijd dichterbij komt, heb ik mijn Kerst applicatie quiltje van Reiko Kato weer tevoorschijn gehaald. Mijn voornemen is om hier de komende dagen aan te werken, wellicht red ik het dan om deze voor Kerst klaar te krijgen (of in ieder geval de applicaties) Het begint al gezellig druk te worden op het plein rond de kerstboom: volop vrolijke sneeuwpoppen en zelfs een rendier is aangeschoven om te delen in de feestvreugde.

Vorderingen Reiko Kato quiltje

Vorderingen Reiko Kato quiltje

Sneeuwpoppen en rendier

Sneeuwpoppen en rendier

Ik vind het echt een superleuk klein quiltje, maar jeetje: wat een werk zeg! De applicatiestukjes zijn *zo* klein soms… Om dat te laten zien, heb ik ook even een foto gemaakt met mijn hand er bij: kijk eens naar die rode knopen op de buik van de sneeuwpop, of het gewei van het rendier…zucht…
Kleine onderdelen om te appliceren

Kleine onderdelen om te appliceren

Allemaal met de hand geappliqueerd. Een leuk resultaat, maar ik zal eerlijk gezegd straks ook blij zijn om even niet van die hele kleine stukjes te hoeven maken.
Nog iets om te laten zien: ik heb nu 3 ruitvormen klaar van mijn hexagonnen. Nog steeds bijzonder leuk om te doen, en ik hou zo van die geweven Japanse stoffen. Ik denk dat dit wel mooi gaat worden zo.
Hexagonnen met Japanse stoffen

Hexagonnen met Japanse stoffen

En dan ga ik natuurlijk ook nog keurig iedere week naar de les op de Modevakschool Ensaid in Utrecht, voor mijn overhemd. Ik zit nu middenin het proces om zelf mijn passende patroon te tekenen. Zo gaaf, leerzaam en interessant om te doen. De tekening op schaal in mijn maten is nu klaar.
Tekening overhemd op schaal

Tekening overhemd op schaal

Volgende stap: het patroon op ware grootte tekenen en van een oud dekbedovertrek een voorbeeld naaien om te kijken of de maten en de tekening klopt. Dus voorlopig nog geen nieuw overhemd hier om te tonen, maar dat geeft ook niet. De volgende wordt namelijk een overhemd met korte mouwen, en daarvoor is het nu toch nog te koud😉

5 Reacties to “Wat een kleine stukjes…”

  1. Ineke 16 december 2015 bij 15:38 #

    Wat een ieniemienie stukjes van je applicatie quiltje van Reiko. Super dat je doorzet met je naailessen, zelfs patroontekenen, knap hoor!
    Liefs, Ineke

  2. Phyllis 16 december 2015 bij 15:53 #

    Inderdaad heel klein! Gebruik je de appliquick stokjes? Wel een schattig patroon, daar zijn die Japanse quilters heel goed in. Knap dat je zo in het kleding naaien duikt, echt het diepe in, volgende stap: The Great British Sewing Bee ;-)?!

  3. Ria van Kasteel 16 december 2015 bij 21:46 #

    de applicaties zijn een echt huzarenstukje, petje af. Ook de hexen ruiten zijn weer prachtig van kleur. Op scaal patronen tekenen is erg leuk, ik moet ook nog ergens een map hebben van de kostuumopleding lang geleden.

    Groetjes van Ria;0))

  4. Floor 17 december 2015 bij 11:57 #

    Sterkte met de inie-minie kleine stukjes. Leuk dat je nu zelf een patroon gaat tekenen. Dat wordt straks een perfect maatoverhemd.
    Zag zaterdag ook je eerder gemaakte overhemd, stond leuk hoor!

  5. Yvonne 17 december 2015 bij 13:10 #

    Oef, best lastig dat patroontekenen, heb ik in een heel erg grijs verleden ook geleerd. Meten is weten! Een heel leuk kersttafereeltje, petje af voor de priegelstukjes die er allemaal zo supernetjes op zitten!

Geef een reactie

