Start van een nieuw quiltjaar

10 Jan
Goed, waar zal ik eens beginnen in dit nieuwe jaar? Eerst maar eens mijn laatste affo van 2015 laten zien. Het Kerstquiltje is nu helemaal klaar, gequilt en wel.
Kerstquiltje Reiko Kato

Kerstquiltje Reiko Kato

Ik zal even wat meer vertellen over het ontstaan van dit quiltje. In april 2014 heb ik in Amsterdam een workshop gevolgd bij Reiko Kato, 1 van mijn favoriete Japanse ontwerpsters. Even daarna waren in Veldhoven de Open European Quilt Championships en daar was Reiko ook weer aanwezig met o.a. een selectie van haar quilts. Zij zat bij de quilts aan een tafel te werken aan een klein quiltje.
Kerstman op zijn slee

Kerstman op zijn slee

Ik heb toen een tijdje bij haar staan kijken en praten en zij liet zien wat zij aan het maken was. Zij zei toen dat dit een quiltje was wat in 1 van de grote Japanse quiltmagazines gepubliceerd zou worden. Ik kreeg haar visitekaartje mee naar huis.
Kerstboom op het plein

Kerstboom op het plein

Een tijd later dacht ik hieraan weer terug en besloot om haar te mailen met de vraag in welk magazine dit quiltje gepubliceerd zou worden. Ik kreeg daarop keurig antwoord van haar en zei meldde dat het quiltje + patroon in QuiltsJapan nummer 159 (uit 2014) heeft gestaan.
QuiltsJapan156

QuiltsJapan159

Originele quilt Reiko Kato

Originele quilt Reiko Kato

Ik ben daarop gaan zoeken en vond het magazine bij een Franse online shop. Ik heb het blad besteld en toen ik het quiltje zag staan, wist ik zeker dat ik die ooit wilde gaan maken. En nu is die dus klaar. Zoals ik al eens schreef, was het soms nog een heel gedoe om die kleine stukjes te maken, maar ik ben heel erg blij met het resultaat.
Detail Kerstquiltje

Detail Kerstquiltje

Nu dit quiltje klaar is, kan ik weer verder met wat andere projecten. Ik had een idee in mijn hoofd voor de hexagonnen. Dit is een project waarmee ik gestart ben zonder een concreet plan voor ogen: ik heb geen doel voor ogen qua grootte, ik zie wel hoever ik kom. Ik wilde wel graag weten of de afwerking voor de zijkanten zou worden zoals ik in mijn hoofd had, dus die heb ik even geprobeerd. Bovenaan komen halve “diamanten”, maar aan de zijkant vind ik de halve niet zo mooi. Ik maak daarom links en rechts donkere en lichte strepen met hexagonnen, precies wat ik mijn hoofd had zitten.
Hexagonnen

Hexagonnen

Waar ik ook weer aan gewerkt heb is de Jacobs Ladder quilt, geïnspireerd door de quilt “Upstairs Downstairs” van Willyne Hammerstein. Ik was daarmee halverwege, alleen toen lag dit even stil door het werken aan het Kerstquiltje. Ik heb deze weer opgepakt en intussen zit rij 7 er aan. Nog 5 rijen te gaan.
7 rijen Jacobs Ladder

7 rijen Jacobs Ladder

Afgelopen week ben ik nog naar Rotterdam geweest om wat musea te bezoeken. In het Boijmans Van Beuningen zag ik deze prachtige creaties van Victor en Rolf. Zo mooi om het echt te zien, met die prachtige Vlisco stoffen gemaakt. Wanneer je eens in Rotterdam bent: ga eens kijken!
Victor and Rolf Spring/Summer 2015

Victor and Rolf Spring/Summer 2015

Victor and Rolf Spring/Summer 2015

Victor and Rolf Spring/Summer 2015

Victor and Rolf Spring/Summer 2015

Victor and Rolf Spring/Summer 2015

8 Reacties to “Start van een nieuw quiltjaar”

  1. Phyllis 10 januari 2016 bij 15:57 #

    Het Kerstquiltje is zo mooi geworden, wat een net werk en wat een lief patroon. Het Jacob’s Ladder patroon is een favoriet van mij, heb aan het maken van mijn JL quilt ook veel plezier beleefd. En V&R behoren zeker tot mijn favoriete ontwerpers, wat zijn ze origineel en inventief, eens kijken of ik tijd heb om te gaan, vind Rotterdam sowieso een steeds leukere stad worden, dank voor de tip!

  2. Ineke 10 januari 2016 bij 16:58 #

    Oh Gert, het kerstquiltje is een snoepie geworden, zo ienie-mienie wow, ben er helemaal flieft op😉 Niet dat ik je ga na doen hoor, nee, heb genoeg andere WIM-metjes
    En de Jacobs ladder wordt zo mooi, zo vrolijk!!!
    Wat een prachtige ontwerpen van Victor en Rolf!
    Liefs, Ineke

  3. Bep 10 januari 2016 bij 18:25 #

    ik ook verliefd op je kerstquiltje , het kan mij niet klein genoeg zijn , leuk die strepen aan de zijkant van de hexsjes, heb ik ook gedaan bij mijn hexenquilt,
    nog een fijne zondagavond, Bep

  4. Floor 10 januari 2016 bij 18:55 #

    Leuk dat kerstquiltje van Reiko. Heb je haar een foto gestuurd nu die af is? Zal ze wel leuk vinden om te zien hoe je het gemaakt hebt.
    Jammer dat de kerst nu weer voorbij is.
    Je bent weer lekker verder gegaan met de quilts waar je aan bezig bent zie ik.
    Die creaties van Victor Rolf zijn echt schitterend! Niet bepaald draagbaar, maar zo in een museum is het mooi om naar te kijken. Het is echt kunst.

  5. Yvonne 11 januari 2016 bij 13:10 #

    Prima start van het nieuwe jaar met dat werkelijk schitterende kleine quiltje vol leuke details en zo netjes! Dat haal je ieder jaar vast weer met plezier uit de kast! Leuk worden je hexagonnen en de Jacob’s Ladder vind ik prachtig worden in de kleuren die je gebruikt!

  6. Gerard Quak 11 januari 2016 bij 16:33 #

    Het Kerstquiltje is prachtig geworden. Hulde. De Jakobsladder wordt ook heel mooi. De creaties van Vicor & Rolf zijn prachtig!

  7. inge 11 januari 2016 bij 20:59 #

    wat laat je weer prachtige dingen zien, dat kerstquiltje ooh en die hexagonnen, en die ladder… allemaal even leuk!

  8. Johanna Zweden 13 januari 2016 bij 10:42 #

    Wat een leuk quilt

    en zit te genieten van je blogje

    Groetjes uit Zweden en een fijne dag

Geef een reactie

