Oude en nieuwe liefdes

7 Feb
In mijn vorige posting schreef ik dat ik verliefd ben geworden op een nieuw patroon voor een quilt. Ik eindigde met de opmerking dat ik eerdaags vast wel een eerste blokje zou gaan maken.
Tja, en zoals dat wel vaker bij mij gaat: na het eerste blokje was ik niet meer te stoppen. Intussen heb ik 13 blokjes klaar🙂
13 blokken klaar

13 blokken klaar

Ik ben begonnen met (2×4) makkelijke blokjes, maar met de sterrenblokjes en nu de ronde vormen wordt het al wat spannender en uitdagender.
Ronde vormen

Ronde vormen

Sterrenblok

Sterrenblok

Ik gebruik voor deze quilt een groot deel van mijn opgebouwde collectie Japanse stoffen. Dus de wat losser geweven stoffen, maar ook taupekleuren, bruintinten, geweven ruitstoffen enzovoort. Ik wil alleen wel wat meer kleur in de quilt aanbrengen, dus er zal ook wat geel, paars en groen in komen, maar dan natuurlijk wel in de mooie warme Japanse tinten. Veel van de blokken moeten 4x gemaakt worden, omdat de quilt gespiegeld is. De blokjes die ik nu gemaakt heb zijn lekker klein, namelijk 9×9 centimeter. Maar er komen ook blokken in die groter zijn. En veel applicaties, iets waar ik ook erg naar uitkijk om te gaan maken.
Het patroon van de quilt is gebaseerd op een antieke quilt uit het V&A Museum in Londen. Deze quilt is gemaakt in 1797, een afbeelding van de quilt vind je hier:
Het is geen exacte kopie van deze quilt, maar een versie die sterk geïnspireerd is hierdoor.
Het patroon bestelde ik in Japan bij de winkel van Yoko Saito, alleen heb ik nog niet kunnen ontdekken of het patroon ook van de hand van Yoko is, en of zij de quilt zelf gemaakt heeft…
Nu zie ik een aantal lezers al een beetje meewarig hun hoofd schudden…Ja hoor, daar gaat hij weer: weer een nieuw project, en al die andere blijven natuurlijk weer liggen (nee hoor, grapje, ik weet dat jullie zo niet denken😉 ) Ik kan echter melden dat ook de “oude” projecten gewoon aandacht krijgen, want een tijdje geleden haalde ik mijn Jinny Beyer project weer eens tevoorschijn. Deze lag al weer even stil, en ik heb er weer een paar blokken bij gemaakt. Deze schiet nu mooi op, ik moet geloof ik nog 7 of 8 blokken naaien. Ik heb vanochtend alle losse blokken even voor de foto uitgelegd op de vloer.
Jinny Beyer blokken

Jinny Beyer blokken

Dit wordt dus niet de definitieve lay-out, want er komen nog blokken bij, en ik denk dat ik de quilt wat vierkanter ga maken i.p.v. langwerpig.
Kortom: ik geniet volop van mijn oude en nieuwe liefdes🙂

9 Reacties to “Oude en nieuwe liefdes”

  1. Yvonne 7 februari 2016 bij 17:46 #

    Van liefde kan je nooit genoeg hebben toch? Lekker genieten van deze verliefdheid!

  2. Margreet van der Werf 7 februari 2016 bij 17:48 #

    Het is inderdaad een prachtige quilt. Hij staat in de Quiltmania nr. 100, gemaakt door Carolyn Konig. Deze quilt is een geweldige uitdaging volgens mij, en ik begrijp dat je er als een blok voor gevallen bent. Heel veel succes!

  3. Ria van Kasteel 7 februari 2016 bij 22:16 #

    Mooie blokjes Gert, wat zijn het toch mooie stoffen.

  4. Gerda 8 februari 2016 bij 08:02 #

    Alles is ook zo leuk !!!!
    Dan wil je toch ook gewoon van alles maken..het ziet er allemaal mooi uit …zowel oud als nieuw !
    Fijne dag

  5. Marian Timmer-Willemsen 8 februari 2016 bij 10:42 #

    Dag Gert, ik ben ook helemaal verliefd op de Japanse quilts en die jij nu maakt zou ik ook graag willen maken in de toekomst.
    Hoe en waar heb jij dit patroon kunnen kopen?
    Dank voor je antwoord alvast en heel veel succes met alle projecten waar je mee bezig bent!!!
    Hartelijke groet van Marian.

    • Phyllis 8 februari 2016 bij 18:24 #

      Een prachtig patroon en ditto begin, mooie stoffenkeus! Geniet van deze verliefdheid!

  6. Gerard Quak 9 februari 2016 bij 13:11 #

    Wat een leuke blokjes zijn dat! Ik kan me helemaal voorstellen, dat je er al zoveel van hebt gemaakt! Moeilijk om te stoppen, als je zo verliefd bent! Maar je oude liefde bloeit ook nog steeds, dat is te zien.
    Ik hou het bij één quilt project (maar dan weer wel enkele borduurprojecten). Ik zoek naar een leuk en mooi blokpatroon voor mijn gekochte lapjes. Ik zoek dus al een maand of twee. Nog niet gevonden wat ik wil gaan doen…

  7. Yvonne Engelen 13 februari 2016 bij 19:44 #

    Hallo Gert,heb een vraag maak jij de quilt met de hand,of machinaal?

  8. willekedelachambre 14 februari 2016 bij 12:56 #

    Prachtig die Jinny Beyer blokjes, zou ik ook zo maar helemaal v’liefd op kunnen worden. Je nieuwe liefde is ook weer supermooi gemaakt. jij kunt er wat van jongen!
    groetjes en fijne zondag,

Geef een reactie

