Etui van Japanse stoffen

23 Nov
Waarschijnlijk zul je ooit wel eens gehoord hebben van Pinterest: een website die je kunt gebruiken als een soort digitaal prikbord, waarop je allerlei plaatjes en ideeën kunt bewaren. Ik heb daar een heleboel borden opgeslagen ter inspiratie, en soms gebruik ik daar iets van in mijn eigen werk. Zo had ik een tijd geleden al eens deze tutorial opgeslagen voor het maken van een etui.
Vorige week wilde ik eens iets anders tussendoor maken en besloot om deze etui te gaan maken. Ik ben begonnen met het zelf tekenen van het patroon voor een Wedding Ring. Het boek “Drafting for the creative quilter” is daarbij erg handig, hiermee leer je zelf allerlei quiltpatronen tekenen op elke gewenste grootte.
Van het getekende patroon (ik ben daarbij uitgegaan van een vierkant van 15×15 cm) heb ik malletjes gemaakt en hiermee maakte ik met de hand de 3 ovale onderdelen.
Ik koos ervoor om met mijn Japanse stoffen te werken, omdat ik die altijd zo’n mooie uitstraling vind hebben. Iedere ovaal heb ik vervolgens voorzien van een stukje tussenvulling en achterkantstof, en ik heb rondom het rood geblokte middenstuk handmatig gequilt. Hierna heb ik rondom iedere ovaal een afwerkbiesje genaaid. Deze bies moet natuurlijk schuin van draad gesneden worden, omdat de stof zich dan zo lekker rond laat spelden en naaien. Vervolgens een rits van 20 centimeter tussen 2 ovalen genaaid, 2 lusjes gemaakt voor D-ringen en hierna alle 3 de ovalen met de hand aan elkaar genaaid. Daarna binnenstebuiten (of buitenstebinnen?) keren en klaar!
Simpel om te maken, met een erg leuk resultaat, al zeg ik het zelf😉 Je kunt nooit genoeg etuis en opbergmateriaal hebben, toch?
 
Naast het maken van de etui, ben ik de afgelopen tijd voornamelijk bezig geweest met het quilten van mijn Jinny Beyer quilt. En je weet: handquilten kost nu eenmaal veel tijd, dus daar gaat veel tijd in zitten (en ik kan ook niet steeds ieder blok laten zien wat gequilt is, dat zou ook maar saai worden) Ik ben met het middenstuk nu bijna op de helft, dus ik kan nog wel even vooruit.
 
Natuurlijk vergeet ik mijn Japanse quilt ook niet, dus ik heb laatst weer 4 nieuwe blokjes hiervoor gemaakt. Ook hierbij denk ik maar: ieder blokje erbij is weer een stapje dichterbij…

12 Reacties to “Etui van Japanse stoffen”

  1. EllyvD 23 november 2016 bij 14:50 #

    Mooi werk Gert! Heerlijk om tussendoor wat anders te doen en het resultaat mag er zeker weer zijn. Ben benieuwd naar het totaalplaatje tot nu toe van je Japanse quilt maar dat komt een volgende keer vast wel🙂 succes verder.

  2. Quiltingmieke 23 november 2016 bij 15:02 #

    Piep
    Wat een schitterend etui!
    En de rest komt vanzelf, zonder stress en een steekje met een keer
    Knuf

  3. Marian Timmer 23 november 2016 bij 16:34 #

    Leuk al je activiteiten en ja inderdaad handquilten vreet tijd maar geweldig om te doen.
    Je etui is prachtig en zoals jij het uitlegt heel simpel.

  4. Tilly 23 november 2016 bij 17:31 #

    Wat een leuk etui is het geworden,bedankt voor je tutorial. Ben weg van je Hobby Beter project,succes met het quilten.

  5. inge 23 november 2016 bij 18:15 #

    een heel leuke etui!
    Pinterest is verslavend hé, ik kijk er ook (teveel) naar

  6. Floor 23 november 2016 bij 18:54 #

    Wat een beeld van een etui Gert! Echt heel mooi, lijkt of ie zo uit een dure quiltwinkel komt.
    Lijkt eenvoudig te maken, dus wie weet krijg je veel navolging, dan wil iedereen een echte Gert-etui!
    Grietjes,
    Floor

  7. Floor 23 november 2016 bij 18:55 #

    Ik bedoel groetjes natuurlijk🙂

  8. Ineke Hulzebos 23 november 2016 bij 20:43 #

    Wat een schattig etuitje. Zo’n patroon is echt niet moeilijk, je moet er maar opkomen. En pinterest, ik zit er bijna dagelijks op, wat komen er toch mooie borden voorbij.
    Oh, die Jinny Beijer, wat en prachtige quilt, tenminste, wat ik zie😉
    Liefs, Ineke ^_^

  9. Marja Rijnsburger 23 november 2016 bij 22:01 #

    Wat een geweldig leuk etui is het geworden.
    Groetjes Marja

  10. Wilma kuin 23 november 2016 bij 22:30 #

    Prachtig etui!
    Het hand quilten is zo mooi, wel tijdrovend maar erg mooi!

  11. Patricia 24 november 2016 bij 00:00 #

    O, wat is dit een enig etui geworden ! De stoffen die je koos passen ook erg mooi bij elkaar, helemaal mooi ! Bedankt voor de duidelijjke uitleg.
    En ja …. PInterest, te mooi, hè !

  12. Phyllis 24 november 2016 bij 07:26 #

    Ik vind hem enig en heel mooi gemaakt. Ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven van Pintrest…. zoveel verleidingen….

Geef een reactie

