Op de laatste dag van 2016 nog een quilt die klaar is

31 Dec
Op deze laatste dag van 2016 kan ik zowaar nog melden dat ik weer een quilt klaar heb. Eigenlijk is hij al een paar dagen klaar (sinds 2e Kerstdag), maar aangezien het ’s avonds al donker is wanneer ik thuiskom uit het werk, moest ik even wachten op een geschikt moment overdag om foto’s te kunnen maken. Tijdens de Kerstdagen heb ik de binding aan de quilt genaaid: aan de voorkant met de naaimachine, om deze vervolgens aan de achterkant met de hand vast te zetten. Niet echt mijn favoriete klusje, maar het is wel een belangrijke stap voordat een quilt klaar is. Onze kater Arnie vond het maar een slaapverwekkend klusje πŸ™‚
Β 
De quilt die klaar is, is mijn Jinny Beyer quilt. Hier zie je ‘m bij ons aan de muur hangen.
Β 
Ik zal nog even vertellen hoe deze quilt tot stand gekomen is. Een paar jaar geleden kocht ik een pakketje met vierkante lapjes stof van de gehele Pallette Collection van Jinny Beyer. Hierin zaten 150 verschillende gekleurde lapjes. Ik heb het pakket eerst een tijd onaangeroerd laten liggen, omdat ik het zonde vond om het uit elkaar te halen, en omdat ik nog niet echt een duidelijk plan had voor de stoffen.
Β 
In die periode werkte ik o.a. aan mijn Watashi No Nihon No Takarabako (de Japanese Boxes) quilt uit de QuiltMania.
Deze quilt wordt gemaakt met slechts 2 mallen: een ruitvorm en een halve hexagon. Toen ik die mallen steeds in mijn handen had, bedacht ik dat je hiermee ook andere vormen kon maken. Ineens kreeg ik een idee en ben gaan kijken of ik diezelfde 2 malletjes ook kon gebruiken voor de Jinny Beyer stoffen. Ik maakte de beide malletjes alleen op 125%, omdat dat wat economischer was voor de lapjes.
Β 
Ik heb het pakket stoffen erbij gepakt en ben ze gaan sorteren op kleur. Hierna ben ik per kleur groepjes van 3 gaan maken, waarbij ik steeds een lichte, midden en donkere tint bij elkaar zocht.
Van die sets ben ik de blokken gaan maken. Ik kon niet van alle 150 stofjes een combinatie maken, dus ik heb een paar stofjes over gehouden.
Β 
Toen ik alle blokken klaar had (45 blokken), heb ik ze uitgelegd op bed en ben gaan schuiven om een mooie combinatie te maken. Dat heeft ongeveer een dag geduurd: blokken neerleggen, er naar kijken, een foto maken om naar te kijken. Wat blokken omwisselen, weer een foto maken, kijken, weer wat omwisselen enz. Net zolang tot ik tevreden was. Er zat 1 blok bij die ik achteraf niet mooi vond en niet bij de rest vond passen, die heeft een ereplaatsje aan de achterkant gekregen πŸ˜‰
Hierna ben ik de blokken in de juiste volgorde aan elkaar gaan naaien. Als rand er omheen heb ik grijs gestippelde batik gekozen, die zorgt dat de kleuren mooi uitkomen.
Β 
Als tussenvulling heb ik een 80/20 katoen/polyester vulling genomen. De blokken heb ik op 1/4inch van de naad gequilt, de blokjes middenin ieder blok heb ik niet gequilt.
Ik heb zowel aan de boven- als onderkant een tunnel genaaid, zodat ik ook nog eens om kan wisselen. Zoals je op de 2 foto’s ziet, krijgt de quilt een heel andere uitstraling en diepte als je ‘m omdraait.
Tot slot een label er op en klaar! (ik heb dit keer ook maar eens op de label vermeld welke vulling er in zit, omdat ik dat altijd vergeet πŸ˜‰ )
Via Instagram kreeg ik van iemand de vraag of mijn quilt misschien gebaseerd was op de Third Dimensions quilt van Jinny Beyer. Ik moest even Googlen naar die quilt, omdat ik die niet ken. Maar ik zie nu de overeenkomsten, hoewel ik deze niet gebruikt heb als inspiratie. Mocht je ook een dergelijke quilt willen maken, het patroon voor de Third Dimensions quilt van Jinny is beschikbaar als gratis patroon op haar site.
Rest mij voor nu alleen nog iedereen een hele fijne jaarwisseling toe te wensen. Dank jullie wel voor alle mooie, leuke, lieve en hartelijke reacties die ik via Facebook, weblog, mail, Instagram en live op een tentoonstelling, beurs of in de winkel van jullie heb mogen ontvangen πŸ™‚
Laten we er met z’n allen een mooi, gezond en creatief 2017 van maken!
10 Reacties to “Op de laatste dag van 2016 nog een quilt die klaar is”

  1. Marian timmer 31 december 2016 bij 13:44 #

    Dag Gert, wat is het een mooie quilt geworden en hoe leuk om hem op 2 manieren te bekijken. Ook ik wens je een hele gezellige jaarwisseling toe en voor 2017 veel creativiteit en een heleboel liefde, gezondheid en geluk!!!!

  2. Patricia 31 december 2016 bij 15:50 #

    Beste Gert,
    Fijn om weer een quilt af te hebben, nietwaar ?
    En ik vind het erg leuk om te zien hoe verschillend deze quilt er uit ziet als je hem op die 2 manieren ophangt. Geweldig !
    Fijne jaarwisseling en veel creativiteit gewenst voor het komende jaar !

  3. Ineke Hulzebos 31 december 2016 bij 16:29 #

    Gefeliciteerd Gert, het is een prachtige quilt geworden!
    Fijne jaarwisseling , geluk, gezondheid, liefdevol en creatief 2017

  4. Floor 31 december 2016 bij 16:30 #

    Nog net in 2016 een quilt af, gefeliciteerd Gert! Zo grappig die gapende dikke rode kater er bij πŸ™‚
    Prachtig geworden met al die effen kleurtjes. Ik vind hem op foto 1 het mooist hangen, wat rustiger dan op foto 2.
    Wens jullie een hele gezellige jaarwisseling en een gelukkig, creatief en gezond 2017!
    Lieve groetjes,
    Floor

  5. Marja 31 december 2016 bij 16:30 #

    Wat een prachtige quilt is het geworden.
    Fijne jaarwisseling, en mooi, creatief en liefdevol 2017.
    Groetjes Marja

  6. Tilly 31 december 2016 bij 16:55 #

    Wat is de quilt mooi geworden Gert, en zelf uitgedacht, dat geeft zeker veel voldoening.
    Wens je gelukkig en creatief jaar toe voor jou en je dierbaren.

  7. Ria van Kasteel 31 december 2016 bij 17:44 #

    Mooi geworden, en omgedraaid is hij ook leuk, fijne avond.
    Groetjes RiaπŸπŸ˜ŠπŸŽ†

  8. Phyllis 1 januari 2017 bij 09:52 #

    Prachtig werk, qua kleur en diepte heel bijzonder, heel knap. Een gezond, mooi en creatief 2017 toegewenst met veel mooie finishes!

  9. inge 1 januari 2017 bij 12:47 #

    een prachtige quilt Gert! en gelukkig nieuwjaar!

  10. Karin 1 januari 2017 bij 23:43 #

    Prachtig! Ik vind het heerlijk om te lezen hoe de quilt tot stand is gekomen. En het is werkelijk heel bijzonder om te zien hoe anders de uitstraling is als je hem andersom hangt. Zoals jij hem aan de muur hebt hangen, vind ik ‘m ook het mooist.

Geef een reactie

