Middenstuk klaar; start “High Tea with Hattie”; nieuwe stoffen

23 jan

Zelfs wanneer je in (gedeeltelijke) lockdown zit en er dus nog weinig activiteiten zijn, vliegt de tijd toch voorbij… De eerste maand van het jaar is alweer bijna voorbij. Tijd voor een update dus.

Het middenstuk van mijn “Quilts in the Shearing Shed” van Brigitte Giblin zit in elkaar, en ik ben er erg tevreden over.

Qua uitstraling anders dan het origineel, omdat mijn plaatjes (de toile de Jouy prints) heel rustig zijn, maar ik vind daardoor de wat drukkere omlijsting van de hexagons wel weer mooi uitkomen. Dit middenstuk wordt nog geappliqueerd op een rand, alleen moet ik daarmee even wachten totdat deze gearriveerd is. Deze moet namelijk uit het buitenland komen, aangezien deze in Nederland niet meer verkrijgbaar is. Nog even wachten dus…

Gelukkig hoef ik daarop niet te gaan zitten wachten, want ik vermaak mij intussen met het volgende project, de “High Tea with Hattie” quilt van Margaret Mew. Deze staat in haar laatste QuiltMania boek “Quilts from La Gare and other Mewsings”. Ik ken mijzelf, en weet dat ik nooit zo’n liefhebber ben van veel herhaling. Vaak ben ik dan halverwege en dwalen mijn gedachten alweer af naar een ander project. Om ervoor te zorgen dat dat dit keer niet gebeurd, ben ik eerst gestart met het meeste werk: het snijden van alle lichte achtergrond stoffen. Ik weet dat dit zo’n werkje is wat mij ervan weerhoudt om verder te gaan, dus hup: even doorbijten en alle onderdeeltjes aftekenen en uitsnijden.

Ik ben erg blij dat ik de bijbehorende set met acryl mallen gekocht heb, want dat vind ik toch wel erg prettig werken. Toen alle onderdelen gesneden waren, mocht ik aan de slag met het eerste leuke onderdeel: de Stoffen Auditie! Dus alle bakken met stoffen tevoorschijn gehaald (en dat zijn er nogal wat, op allerlei plekken in huis verstopt) en heerlijk schatgraven. Ik ben qua stoffen een fat quarter koper, dus ik heb veel losse fat quarters die ik ooit gekocht heb omdat ik ze gewoon mooi vind. En voor deze “High Tea with Hattie” quilt wil ik veel van deze mooie prints nu eindelijk eens gebruiken, omdat ze zo leuk uitkomen in die mandjes.Ik ben dus lekker gaan graven en combineren en ben uiteindelijk op een mooie selectie uitgekomen. Veel mooie printjes mogen erin verwerkt worden, maar ook (golvende) strepen en ruiten komen erin.

Toen de selectie van 40 verschillende stoffen klaar was, kon de pret beginnen. Omdat de lichte achtergronden dus al klaar liggen, hoef ik alleen de onderdelen van de mandjes nog maar te tekenen en snijden en kan ik gaan naaien. Het naaien van de mandjes gaat dan ook lekker vlot, en intussen heb ik al 20 van de 40 mandjes klaar.

En mijn gedachten dwalen gelukkig niet af naar een ander project, dus het moet helemaal lukken om deze quilt te maken. En omdat er nu natuurlijk weer een gedeelte van mijn stofjes uit de voorraad verdwijnt, mag er ook weer iets aan toegevoegd worden, vond ik. Daarom mocht ik van mijzelf deze 6 mooie nieuwe printjes uit de serie “Rose” van Jo Morton toevoegen aan de collectie. En daar mogen ze net zolang blijven zitten totdat de volgende Stoffen Auditie plaats gaat vinden. Wie weet mogen ze dan wel meedoen in een nieuwe quilt…

7 Reacties to “Middenstuk klaar; start “High Tea with Hattie”; nieuwe stoffen”

  1. Gerard Quak 23 januari 2022 bij 12:10 #

    Het ziet er weer prachtig uit. De mandjes quilt wordt heel mooi.
    Tijdens de lockdown in Nederland kun je lekker aan de slag met quilten. Wij hebben geen lockdown, maar we zijn voorzichtig en blijven veel meer thuis dan dat we mensenconcentraties opzoeken. Ik borduur veel en heb laatst toch de onafgemaakte zijden blokken weer tevoorschijn gehaald om het zijden project af te maken. Onze patchwork groep komt sinds december weer bijelkaar, erg uitgedund omdat veel van de leden terug zijn gegaan naar Engeland en eentje naar België. We zijn nu nog met z’n zessen… Maar het stimuleert me om de patchworkdraad weer op te pakken.

  2. Ria van Kasteel 23 januari 2022 bij 12:25 #

    Wat een gezellig en leuk geschreven stukje, mooie top en wat een schattige mandjes. Heerlijk om zo lekker door te kunnen gaan, ook de nieuwe stofjes komen vast in in een mooi nieuw project terecht.🌺🥰🧵🧵

  3. quiltingmieke 23 januari 2022 bij 17:22 #

    Piep

    Dat ziet er geweldig uit!

    knuf

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

  4. Floor 23 januari 2022 bij 19:24 #

    Zo grappig dat jij schrijft dat je het aftekenen en het knippen van de delen van een blok niet zo leuk vindt, terwijl ik dat het allerleukste vind om te doen.
    Blijkbaar heb jij heel veel lapjes op voorraad liggen, dat je er zomaar zoveel kunt uitzoeken.
    Heerlijk werk natuurlijk.
    En dan zoveel mandjes klaar! Mooie stofjes en lekker fleurig.
    Jij hebt gelukkig helemaal geen twijfel over je mandjes, dus je gaat als een speer.

  5. Brenda 23 januari 2022 bij 19:36 #

    Beautiful work. You seem to be moving along quite quickly.

  6. Tilly 24 januari 2022 bij 09:53 #

    Wat ziet het er weer mooi uit en professioneel.Vind je stoffenkeuze erg mooi, en wat een snelheid weer. Veel plezier met de volgende mandjes.

  7. zipjezopje 3 maart 2022 bij 22:13 #

    Wat een prachtige tere prentjes zijn dat toch die zo tussen de hexagonnen prijken, echt smullen! Je bent er vast al veel verder mee gekomen, of al af? Die mandjes zijn schattig, echt om van dichtbij te bekijken, het achtergrondstof je is zo mooi. Ook al klaar zeker? Herkenbaar dat van de fat quarters, ik koop ze ook meestal zonder voorbedachte rade, gewoon omdat ze te mooi zijn om te laten liggen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.